Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Näin eduskuntaan pyrkivät yrittävät kalastella ääntäsi Facebookissa – tarjolla maailman tulisimpia wingsejä ja yllättävää kiinnostusta gospel-musiikkiin

Facebookissani on marssinut viime viikkojen ajan värikäs kimara pirkanmaalaisia eduskuntavaaliehdokkaita. Päätin ottaa selville, miksi juuri kyseisten ehdokkaiden mainokset halutaan esitellä minulle. Suurin osa ehdokkaista kohdentaa some-mainoksensa asuinpaikan ja iän perusteella siten, että koukkuun jäävät oman vaalipiirin äänestysikäiset asukkaat. Joku keskittyy tiettyyn ikäryhmään, toiset ampuvat laajemmalla tähtäimellä. Esimerkiksi Jocka Träskbäck tavoittelee 25–40-vuotiaiden ääniä videolla, jolla julkkikset Cheekistä Arman Alizadiin ja Samu Haberiin kertovat, millainen mies kokoomuksen ehdokas on. Demareiden Jukka Gustafsson haarukoi omalla mainoksellaan yli 30-vuotiaita äänestäjiä. Solahdan molempiin ryhmiin. Mainoksia kohdennetaan myös kiinnostuksenkohteiden ja tykkäysten perusteella. Facebookin mukaan olen ainakin: Perheellinen. Kokoomuksen Jouni Markkanen syö vaalivideossaan irvistellen maailman tulisimpia siipiä, koska "jotkin asiat politiikassakin sattuvat sieluun". Minun Facebookissani hän näkyy, koska haluaa Naga-videollaan tavoittaa nimenomaan perheaiheista kiinnostuneita pirkanmaalaisia. Olen kahden lapsen äiti ja satun myös pitämään tulisesta ruuasta. Gospelin ystävä. Yllätyksekseni Facebook analysoi minun pitävän gospelista. Onkohan syynä someen linkkaamani juttu Aamulehden livelähetyksestä Juha Tapion keikalta? Kristillisdemokraattien Sari Tanus on suunnannut mainoksensa juuri kyseisestä musiikkityylistä kiinnostuneille lähellä Tamperetta asuville. Kuinkakohan monta meitä on? Urheilusta kiinnostunut. Keskustan Vilhartti Hanhilahden vaalivideossa pelataan jääkiekkoa, ihastellaan hevosia laitumella ja kiidetään potkukelkalla. Käyvät kaikki urheilusta, koska mainos on kohdennettu urheilusta pitäville? Tampereesta kiinnostunut. Kokoomuksen sastamalalainen Arto Satonen tavoittelee tamperelaisia kohdentamalla mainosta asuinpaikan perusteella, mutta vaatii myös, että Tampereesta on oltava kiinnostunut. Osuu ja uppoaa, koska olen entinen Tampereen kunnallispolitiikan toimittaja. Politiikasta kiinnostunut. Vihreiden Oras Tynkkynen tavoittelee politiikkanörttejä. Tunnustan. 18–40-vuotias nainen, joka asuu lähellä Tamperetta ja on kiinnostunut koulutuksesta. Vihreiden Merve Caglayan on ruuvannut kriteerinsä tiukalle. Olen kaikki kriteerit täyttävä tuplamaisteri. Mainokset osuvat ainakin klikkaus- ja tykkäyshistorian perusteella otolliseen maaperään, mutta saavatko ne aikaan äänestyspäätöksen? Eivät minun kohdallani. Omaa ehdokasta vielä etsivän pään taitavasti kohdennettu mainos saattaa sen sijaan kääntää. Jos haluat selvittää sinulle näytettyjen Facebook-mainosten kohdennustiedot, klikkaa mainoksen oikeassa ylälaidassa olevia kolmea pistettä ja sen jälkeen Miksi näen tämän? -valikkoa. Mielenkiintoista tutkimusmatkaa!