Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Ukrainalaiskone nousi 2 400 metriin ja katosi – lentäjiltä ei tullut lennonjohdolle mitään tietoja ongelmista

On kulunut noin puolitoista vuorokautta siitä, kun Ukraine International Airlinesin lentokone iskeytyi maahan Iranissa. Kone oli matkalla Teheranista Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Kaikki lennolla olleet 176 matkustajaa ja miehistön jäsentä menehtyivät. Flightradar 24-sivuston mukaan kone nousi ilmaan kello 6.12 paikallista aikaa ja yhteys siihen kadotettiin kaksi minuuttia myöhemmin. Kone oli silloin 2 400 metrin korkeudessa, mikä on normaali korkeus lennon tässä vaiheessa. Yllä esitetty on faktaa. Tässä vaiheessa kaikki muu on spekulaatiota. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelinskyi ja Kanadan pääministeri Justin Trudeau ovat varoittaneet spekulaation olevan vaarallista. Silti se käy kuumana. Syyn selvittäminen voi kestää kuukausia Iranilaismediassa julkaistiin jo keskiviikkoiltana video, jossa näkyy taivaalla oleva valopiste, joka kaartaa kuvassa oikealle. Piste katoaa näkyvistä ja sitten räjähtää. Sen sanotaan olevan tulessa oleva turmakone, mutta tietoa ei ole pystytty vahvistamaan. Iranilaiset ilmoittivat myös tuoreeltaan, että turman syy oli tekninen vika. Samoin jo keskiviikkoiltana uutistoimisto Reuters siteerasi nimettömiä länsimaisia tiedustelulähteitä, joiden mukaan syynä olisi ollut moottoreiden ylikuumentuminen. Lentoturvallisuusasiantuntijat ovat huomauttaneet, että lento-onnettomuuksilla on harvoin yhtä yksittäistä syytä, ja syyn selville saaminen voi kestää kuukausia. Tämä on totta. Silti nyt esitettyjen väitteiden ja aiemmista lentoturmista saadun tiedon välillä on räikeitä ristiriitoja. Moottoripaloihin on varauduttu Koneen moottoreiden ylikuumeneminen on hyvinkin mahdollista. Tapauksia, joissa koneen moottori syttyy tuleen ja kone joutuu palaamaan lentokentälle, sattuu jotakuinkin vuosittain. Koska niitä sattuu, moottoreihin on rakennettu sammutusjärjestelmä. Useimmiten järjestelmä sammuttaa palon ja kone pääsee laskeutumaan turvallisesti lähimmälle lentokentälle. Poikkeuksiakin toki on. Vuonna 1989 British Midland -lentoyhtiön Boeing 737 -koneen moottori syttyi tuleen kesken lennon. Lentäjät sammuttivat epähuomiossa väärän moottorin, ja kun kone lähestyi kenttää ja rikkinäiseen moottoriin lisättiin kierroksia, se lopetti toimintansa. Kone syöksyi maahan juuri ennen kiitorataa. Tällöin onnettomuuden varsinainen syy ei kuitenkaan ollut tekninen vika, vaan lentäjien virhe. Tapausta ei voi kuitenkaan verrata Iranin turmaan. British Midland pysyi ilmassa lähes puoli tuntia palavalla moottorilla, ukrainalaiskone vain kaksi minuuttia. Iranin ilmatilassa tapahtui jotain paljon dramaattisempaa. Räjähdys ei tarkoita maahansyöksyä Harvinaista, mutta ei myöskään tavatonta on se, että moottori räjähtää. Näin kävi esimerkiksi Southwest Airlinesin lennolla Pennsylvanian yllä vuonna 2018 Boeing 737-700-koneelle. Tällöin koneen vasemmanpuoleinen moottori räjähti, ja sen osat osuivat koneen runkoon. Yksi ihminen imeytyi ulos ja menehtyi. Tämän jälkeen Yhdysvaltojen ilmailuviranomainen vaati tekemään muutoksia moottorin rakenteeseen. Moottori oli suunniteltu niin, että sen osat imeytyvät takaosasta ulos eivätkä osu koneen runkoon. Pennsylvanian turmassa tämä ei toiminut. Koneita on pudonnut taivaalta moottoriräjähdysten seurauksena, mutta useimmiten tämä on koskenut sellaisia konetyyppejä, joiden moottorit ovat kiinni rungon takaosassa eivätkä siipien alla kuten Iranin turmakoneessa. Tällöin ympäriinsä sinkoilleet moottorinkappaleet ovat vahingoittaneet koneen takaosassa olevia ohjauspintoja sekä hydrauliikkajärjestelmiä. Näin kävi esimerkiksi puolalaiselle LOT-yhtiölle peräti kahdesti 1970–80-lukujen taitteessa. Kuuluisin tapaus puolestaan on United Airlinesin lento, jonka moottoriräjähdys teki käytännössä täysin ohjauskelvottomaksi 1980-luvun lopulla. Lentäjät ohjasivat holtittomasti liikehtivää laajarunkokonetta 45 minuuttia Yhdysvaltojen Keskilännen yläpuolella pelkästään jäljellä olevien moottoreiden tehoa säätämällä ennen epäonnistunutta pakkolaskua, jossa kuoli kymmeniä. Palo koneen rungon sisällä tuhoaa koneen Tilanne on lentäjien kannalta kinkkisempi, jos tulipalo on koneen rungon sisällä. 1990-luvun alussa pyhiinvaeltajia kuljettanut kanadalaisen Nationairin lento putosi Saudi-Arabiassa. Koneen renkaat olivat puhjenneet jo nousukiidon alussa, ja kuumenneet vanteet syttyivät tuleen, kun laskutelineet vedettiin ylös. Kone yritti palata takaisin lentokentälle, mutta liekit tuhosivat sen rungon ja tekivät siitä lentokyvyttömän. Saman vuosikymmenen puolessavälissä Yhdysvaltalaisen Valujetin koneen rahtitilassa syttyi tulipalo, joka tuhosi koneen sähköjärjestelmät ja ohjauskaapelit. Rajun tulipalon syynä olivat säännösten vastaisesti koneessa kuljetetut happigeneraattorit, jotka aktivoituivat, kuumenivat ja tarjosivat palolle loputtomasti polttoainetta. Muun muassa näiden onnettomuuksien seurauksena lentokoneiden turvatekniikka kehittyi. Iranin onnettomuuskone oli varustettu sekä laskutelineiden että rahtitilan sammutusjärjestelmällä. Miksi kone vain katosi? Kaikkia edellä mainittuja onnettomuuksia yhdistää kuitenkin yksi tekijä. Koneen lentäjillä on ollut aikaa ottaa yhteys lennonjohtoon ja ilmoittaa, että lennolla on ongelmia. Näin kävi jopa Valujetin lennolla, joka tuhoutui täysin kolme minuuttia ongelmien havaitsemisen jälkeen. Iranin viranomaisten mukaan ukrainalaiskoneesta ei kuulunut lennonjohdon suuntaan mitään tietoja ongelmista. Kun Germanwingsin lentäjä Andreas Lubitz lensi koneensa tahallaan päin Alppeja vuonna 2015, jopa tämä raju syöksy tallentui Flightradar 24 -sivuston tietoihin. Ukrainalaiskone puolestaan lakkasi lähettämästä dataa täysin yllättäen 2 400 metrin korkeudessa. Viime vuosina vastaavan totaalisen katoamistempun on tehnyt vain kaksi malesialaiskonetta. Maaliskuussa 2014 yksi katosi merelle Kaakkois-Aasiassa. Sen lentäjän epäillään sammuttaneen koneen tietoja lähettävän laitteen tahallaan. Neljä kuukautta myöhemmin toinen kone katosi Ukrainan yllä. Sen ampuivat alas Venäjän tukemat Itä-Ukrainan separatistit. Myös Iranin lentoturman yhteydessä on spekuloitu ohjusiskulla. Tämä johtuu siitä, että Iran ampui turmayönä ohjuksia Yhdysvaltojen tukikohtaan Irakissa. Ohjusiskut tapahtuivat kuitenkin neljä tuntia ennen koneen nousua ilmaan. Ukrainalaistutkijat halusivat keskiviikkona etsiä ohjuksen kappaleita turmapaikan lähistöltä. Mediassa kiersi myös kuvia ohjuksen kappaleesta, joka löytyi väitetysti onnettomuuspaikan lähistöltä. Toistaiseksi koneen alas ampuminen on kuitenkin pelkkää spekulaatiota, eikä kuvien aitoutta ole vahvistettu. Koneen hylky paljastaa paljon Iran kertoo löytäneensä koneen mustat laatikot, mutta kieltäytyy luovuttamasta niitä koneen valmistaneelle Yhdysvaltalaiselle Boeingille. Ilmailuasiantuntijoiden mukaan vain kourallinen maita pystyy ylipäänsä avaamaan laatikoiden tiedot. Näiden joukossa ovat Yhdysvallat, Britannia, Ranska ja Saksa. Ranskalaisviranomaiset ovat kertoneet, että avunpyyntöä tietojen saamiseksi ei toistaiseksi ole tullut. Iran on myös sanonut, että laatikot ovat vahingoittuneet, ja ainakin osa niiden tiedoista on menetetty. Herää tosin kysymys, miten tämä voidaan tietää, jos Iran ei voi lukea laatikoita. Mustat laatikot on suunniteltu kestämään todella rajuja törmäyksiä. Jos väite niiden vahingoittumisesta pitää paikkansa, törmäys on ollut valtaisa. Toinen laatikoista mittaa lennon tietoja, kuten esimerkiksi nopeutta ja korkeutta ja moottoreiden tehoa. Se tallentaa kymmeniä muuttujia. Toinen puolestaan nauhoittaa puhetta ohjaamosta. Jos laatikoihin ei päästä käsiksi, turman syy voi jäädä hämärän peittoon. Tietoja odotellessa on käännettävä katseet siihen, mitä koneesta on jäljellä. Jos maastosta löytyy selkeästi yksi törmäyskohta, jonka ympärille koneen kaikki palaset ovat paiskautuneet, se on tullut taivaalta alas yhtenä kappaleena. Tällöin törmäys vieraaseen esineeseen tai alas ampuminen voidaan sulkea pois. Jos koneen kappaleita löytyy muualtakin, on kone alkanut hajota jo ilmassa. Näin on voinut käydä räjähdyksen, vieraan esineen osuman rakenteellisen vian tai sabotaasin seurauksena. Jos selkeää törmäyskohtaa ei ole tai niitä on useita, on kone tuhoutunut jo ilmassa. Tällöin olennaisempaa kuin koneen osat itsessään on se, millaisia jälkiä niistä löytyy – tai onko niiden seassa jotain muuta.