Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Lukiolaispoikien yritysidea syntyi turhautumisesta – Alle 25-vuotiaiden yritysideakilpailun kärkikolmikko kertoo, miten heistä tuli yrittäjiä

Kirjakauppa, auton mattojen valmistaja ja pr-toimisto. Nämä kolme seuloutuivat kärkeen vuosittain järjestettävässä, alle 25-vuotiaille suunnatussa yritysideakilpailussa. Vuodesta 1998 järjestetyn kilpailun järjestää tamperelainen Uusyrityskeskus Ensimetri. Tämän vuoden ykköseksi arvioitiin Exebit oy. Kakkosijan jakavat Proteam Promotion oy ja Evamatto. Lukiolaiskaverien kirjafirma Exebitin yritysidea perustuu Bookify-sovellukseen, joka mahdollistaa käytettyjen koulukirjojen osto ja myynti ilman välityspalkkiota. Kohderyhmänä ovat lukiolaiset ja korkeakouluopiskelijat. – Optimaalisessa tilanteessa opiskelijat pystyvät itse määrittelemään kirjojensa arvon avoimilla markkinoilla, sanoo Exebitin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Juho Niemi . Yrityksessä ovat mukana Niemen lisäksi Ilmari Ayres , Olli Peura ja Jaakko Sirén . Kaikki ovat vielä opiskelijoita Tampereen klassillisessa lukiossa. Niemi ja Peura ovat kakkosluokalla, Ayres ja Sirén abeja. Yritysidea lähti liikkeelle kaverusten omasta turhautumisesta oppikirjamarkkinoiden toimintaan. – Oppikirjoja välittävien yritysten välityspalkkiot ovat kovia, Niemi kertoo. Exebit pyrkii pilotoimaan sovelluksensa ensi syksynä. Yrityksen ansaintamalli perustuu applikaation sisältämiin mainoksiin. Alkuun lähdetään Googlen tarjoamilla mainoksilla, joiden esittämisestä Exebit saa oman provisionsa. Myöhemmin voidaan ottaa mukaan kohdennettuja, lähialueiden yritysten mainoksia. – Vielä emme ole ehtineet selvittää Tampereen alueen yritysten kiinnostusta, mutta kohdennettu mainonta on kuuma aihe, ja uskomme, että sille on kysyntää, Niemi sanoo. Exebitin yrittäjät ovat saaneet tuntumaa yrittämiseen Helsingissä startup-kiihdyttämössä. Sitä kautta avautui myös yllättäen mahdollisuus päästä mukaan japanilaisen Tokio tv:n yrittäjyyttä koskevaan dokumenttiin. Niemi ja Peura olivat perjantaina haastateltavina ja kuvattavina Helsingissä. 150 yritysideaa Ensimetrin Nuorten alle 25-vuotiaiden yritysideakilpailu on järjestetty vuodesta 1998 alkaen. Vuosittain on palkittu kolme yrittäjää. Kaikkiaan tähän mennessä on palkittu 60 yritystä. Tänä vuonna palkittavat seulottiin noin 150 idean joukosta, joista ensin valittiin 10 ideaa ja niistä edelleen 5 parasta, joista 3 palkitaan. Uusyrityskeskus Ensimetrin kehittämispäällikön Kaj Heiniön mukaan monet ehdotetut ideat ovat tuttuja ja ”turvallisia", joissa ei oikeastaan ole mitään poikkeavaa tai erottuvaa. – Viime vuoteen verrattuna tänä vuonna palkittavat ovat liiketoiminnallisesti paremmin valmisteltuja, niissä on jopa poikkeavuutta tavanomaisesta, ja henkilöt ideoiden takana ja toteuttajina tekivät vaikutuksen, Heiniö sanoo. Autoihin mattoja mittatilaustyönä Punaiset auton kangasmatot punaisella reunuksella vuoden 1956-mallin Ford Fairlaneen. Sellaiset kuuluvat yrittäjä Denis Issakovin viimeisiin toimituksiin. Lempäälän Sääksjärvellä talliosakkeessa mittatilaustyönä autojen mattoja ompeleva Issakov sanoo, että suurin osa asiakkaista on keski-ikäisiä autoharrastajia. Yrityksensä perustaessaan hän kuvitteli, että etenkin nuoriso olisi kiinnostunut hankkimaan erivärisiä mattoja autoihinsa. Virossa syntynyt, Tampereella kymmenen vuotta asunut Issakov valmistui Tredusta sähkö- ja automaatiotekniikan asentajaksi vuonna 2016, mutta kun vakituista työtä ei löytynyt, hän alkoi kehitellä yritysideaa ja kävi yrittäjäkurssin. Evamatto-niminen yritys aloitti toimintansa keväällä 2018. – Yritysidea syntyi netissä pyöriessäni. Autoihin on kaupoista saatavissa yleismallisia mustia ja harmaita mattoja, mutta ei värikkäitä. Ajattelin, että sellaisille olisi kysyntää, Issakov sanoo. Hän hankki ompelukoneen ja tulostimen, jonka avulla hän pystyy tulostamaan eri automalleihin sopivat matot. Yritysideaansa Issakov esitteli Ensimetrissä ja Finnverassa. Hän sain starttirahan ja lainaa. Mattoja Issakov valmistaa evasta, kankaasta ja kumista. Issakovin mukaan eva-materiaali on senttimetrin paksuista, vedenkestävää vaahtomuovia, jossa on kennomainen pinta. Sitä on saatavissa lukuisina ei värivaihtoehtoina. Yrityksen ensimmäisen tilikauden liikevaihto oli noin 17 000 euroa. – Tilausten määrä on kasvanut kuukausittain. Huhtikuussa on tullut 33 tilausta. Tässä kuussa pitäisi saada itselle tuloa, Issakov sanoo. Viime aikoina asiakkaat ovat kyselleet brodeerattuja mattoja. Brodeerauksessa tuotteen pintaan ommeltaan esimerkiksi kuvio tai merkki. Tähän sopivaa konetta Issakovilla ei vielä ole. Issakovin tavoitteena on kasvattaa yritystoimintaa niin, että hän voisi palkata töihin pari henkilöä. Intohimona myynninedistäminen – Kannustan yrittäjyyteen. Tämä on niin palkitsevaa. Pääsee haastamaan itsensä, sanoo Proteam Promotion oy:n toimitusjohtaja Alisa Vilppo . Hän perusti yrityksensä toukokuussa vuosi sitten. Joulukuussa 2017 Vilppo oli valmistunut Tampereen ammattikorkeakoulun Proakatemiasta. Vilpon yritys on erikoistunut promootioihin eli yritysten myynninedistämiskampanjoihin. Palveluihin kuuluu esimerkiksi messumyynti, konsulenttityöt, tapahtumatuotanto sekä promootiokiertuiden toteutus ja suunnittelu. Esimerkiksi perjantaina Vilppo pyrkii edistämään asiakasyrityksen paninien kysyntää. Yrityksen asiakaskuntaan kuuluu tällä hetkellä kymmeniä yrityksiä, muun muassa elintarvikeyhtiötä, teräsyhtiö ja kauppakeskuksia kuten kauppakeskus Ratina. Ratinassa Vilpon yhtiö on esimerkiksi opastanut asiakkaita Ratina-aplikaation käytössä. Teräsyhtiön kanssa on kierretty messuja ja kesällä on tiedossa töitä Asuntomessuilla. – Minulla on keikkatöissä 60 nuorta. Ei tämä ole vain flaijereiden jakamista, vaan myös tuote-esittelyä ja myynnin edistämistä. Toivottavasti tulevaisuudessa voi tarjota töitä vielä useammalle, Vilppo, 24, sanoo. Ensimmäisen, kymmenen kuukauden mittaisen tilikauden liikevaihto oli noin 60 000 euroa. – Sain nostettua palkkaa. Se ei ole yritystoiminnassa itsestään selvyys ensimmäisenä toimintavuotena, toteaa Vilppo. Hän sanoo olevansa yrittäjä henkeen ja vereen. Intohimo pr-töihin syntyi Proakatemiassa. Proteam Promotionilla on asiakkaita ympäri Suomea, mutta painottuen Pirkanmaalle. Tavoitteena on luoda pitkäaikaisia asiakkuuksia ja hankkia uusia asiakkaita. – On hienoa, että luotetaan nuoreen yrittäjään, Vilppo sanoo. Korjaus 27.4.2019 kello 21.14. Jutussa luki aluksi virheellisesti, että Exebitin yrittäjät opiskelevat Tampereen klassisessa lukiossa. Lukion oikea nimi on Tampereen klassillinen lukio. Uusyrityskeskus Ensimetrin järjestämään kilpailuun voi osallistua 15–25-vuotias henkilö, jonka yritys on ollut toiminnassa korkeintaan vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Kilpailulla halutaan antaa tukea nuorten yritysideoille ja vauhdittaa niiden lentoon lähtöä Ensimmäinen palkinto on 1 000 euroa, toinen 250 ja kolmas palkinto 250 euroa. Kilpailun sääntöjen mukaan yritysidea voi olla miltä alalta hyvänsä. Se voi liittyä esimerkiksi harrastuksiin, työhön tai opiskeluun. Yritys voi olla sivutoiminen tai perustamisvaiheessa, kunhan tulevaisuuden liiketoiminta näyttää lupaavalta. Lopulliset voittajat valitaan hakemuksen ja haastattelun perusteella. Ensimetri järjestää kilpailun yhteistyössä Pirkanmaan ely-keskuksen, Pirkanmaan te-toimiston ja Aamulehden kanssa.