Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Psykologi neuvoo, kuinka välttää loman jälkeinen työstressi ja uupumus: ”Oletetaan, että heti ensimmäisenä päivänä pitäisi saada hurjasti aikaiseksi”

Lomalla kerätyt voimavarat ja energia voivat kadota nopeasti, jos työt kasaantuvat liikaa heti alussa. Ensimmäisenä työpäivänä loman jälkeen ei kannata olettaa, että työnteko jatkuu täydellä teholla, kertoo työterveyspsykologi Marjo Pennonen . Hänen mukaansa sillä on iso merkitys, millaiseen tilanteeseen työt ovat jääneet ennen lomalle jäämistä. – Tärkeä olisi, että työhön orientoitumiseen olisi varattuna aikaa. Ei pidä olettaa, että heti ensimmäisenä päivänä loman jälkeen kaikki jatkuu täydellä teholla, vaan esimerkiksi sähköpostin purkaminen loman ajalta voi viedä paljonkin aikaa, Pennonen kertoo. Pennosen mukaan on luonnollista, ettei työ heti rullaa samaan tahtiin kuin ennen lomaa. Jotkut toisaalta saattavat ajatella olevansa niin täynnä virtaa, että kuvittelevat selviävänsä ilman taukoja. Vastaavasti työpäiviä saatetaan venyttää rästihommien hoitamiseksi, tai pätevyyden osoittamiseksi. Hänen mukaansa heti alussa olisi hyvä luoda sellainen rytmi tehdä töitä, jota jaksaa tehdä kuukausi toisensa perään. – Työajoista kannattaa pyrkiä pitämään kiinni. Vaikka työn vuoksi joskus joutuisikin venyttämään työpäiväänsä, siitä ei saisi tulla normaali tila, Pennonen kertoo. Työpaikan tehtävänä on huolehtia jaksamisesta Pennosen mukaan loman palauttava vaikutus haihtuu normaalisti noin 1–3 viikossa. Tämän takia tärkeää olisi, että työ- ja vapaa-aika olisivat tasapainossa arjessa, jolloin palautumista tapahtuisi myös arkena. – Liian moni sinnittelee työrupeamat kuormittuneena odottaen lomaa. Pahimmillaan siinä tapauksessa ei sitten jaksa nauttia edes lomasta, kun voimavarat ovat niin vähissä, Pennonen kertoo. Palautumista ja jaksamista kannattaisi tukea myös työpaikoilla ja organisaatioissa. Pennosen mukaan työkalentereihin olisi hyvä lisätä väljyyttä ja laittaa aikoja kiinni työhön orientoitumista varten, toki työtehtävästä riippuen. – Organisaatiotasolla jaksaminen olisi hyvä huomioida työresursseissa, eli henkilökunnan riittävässä määrässä sekä mahdollisissa tulostavoitteissa. Jos työntekijän tulee heti ensimmäisenä päivänä myydä vastaava määrä tuotteita, vastaanottaa yhtä monta asiakasta tai kirjoittaa sama määrä sisältöä kuin muinakin työpäivinä, stressihän siitä syntyy, jos "siinä sivussa" yrittää vastailla lomanaikaisiin yhteydenottoihin, Pennonen kertoo. Pennosen mukaan tärkeässä roolissa jaksamisessa on myös vapaa-aika ja terveelliset elämäntavat. – Vapaa-ajalla on tärkeää huolehtia hyvinvoinnistaan ja sosiaalisista suhteista, sekä nauttia harrastuksista ja levosta. Kaikki se auttaa myös työssä jaksamisessa.”