Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Suomen kolmas Ideapark avautui – Näillä eväillä jättikokoinen ostospaikka voi menestyä peltojen keskellä

Jotta kauppakeskus voi menestyä, sen pitää kiinnittyä luontevaksi osaksi ihmisten arkea ja asiointikäyttäytymistä. Näin sanoo markkinoinnin yliopistonlehtori Ari Huuhka Vaasan yliopistosta. Pääsylle osaksi ihmisten arkea on hyvät edellytykset, jos kauppakeskus sijaitsee lähelle luontaisia kulkureittejä. Huuhka nostaa esimerkiksi tästä Helsingin Pasilaan kuukausi sitten avautuneen Mall of Triplan, jossa asiakkaita on riittänyt jonoiksi asti. Pasila on joukkoliikenteen solmukohta, jossa aseman läpi virtaa päivittäin muiden muassa noin 150 000 lähijunien matkustajaa. Huuhka muistuttaa, että myös kauppakeskuksissa uusi kiinnostaa pelkästään uutuudenkin vuoksi. Kestävään asiakasvirtaan tarvitaan jatkossa pysyviä vetovoimatekijöitä. Kaksinumeroista kasvua Tavaroiden ja esimerkiksi pikamuodin jatkuva ostaminen kerää näinä ilmastonmuutoksen aikoina arvostelua. – Siksi kauppakeskukset yrittivät päästä mukaan ihmisten arkeen entistä enemmän tapahtuma-areenoina ja ravintolaelämysten tarjoajina, Huuhka toteaa. Seinäjoelle avautui torstaina maan kolmas Ideapark-kauppakeskus. Siellä, kuten kahdessa muussakin Ideaparkissa Lempäälässä ja Oulussa, tapahtumat ovat tärkeässä roolissa. Seinäjoella esiintyi avajaispäivänä muiden muassa rap-duo JVG. – Meidän yhteensä 150 vuosittaiseen tapahtumaamme osallistuu yli puoli miljoonaa asiakasta, sanoo liikepinta-alaltaan Suomen suurimman kauppakeskuksen, Lempäälän Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola . Toisaalta myös myynnissä mitataan kuuden prosentin kasvua. – Erityisesti meidän pukeutumisen, urheilukaupan, sisustuksen ja muiden erikoisliikkeiden myynnin kasvuluvut ovat tänä vuonna kaksinumeroisia, Vainiola jatkaa. Suomen kauppakeskusyhdistyksen mukaan kauppakeskusten yhteenlasketut myyntiluvut näyttävät mittaushistorian suurinta kasvua tämän vuoden heinä-, elo- ja syyskuulle. Osa verkkoon, osa fyysiseen kauppaan Ari Huuhkan mukaan verkkokaupan yleistyminen on muuttamassa fyysiset liiketilat joka tapauksessa entistä enemmän show room -tyyppisiksi esittely- ja näyteikkunatiloiksi. – Siinä missä kauppakeskuksen pitää miettiä liikevalikoimaansa tarkoin, yksittäiselle liikkeelle ratkaisevaa on, mitä tuotteita ottaa kivijalkakaupan valikoimiin ja millä taas on paremmin kannattavaa kysyntää verkkokaupassa. Yksi suuntaus on, että autokauppa valtaa alaa kauppakeskuksissa. Liikkeessä voi olla näytillä kaikkein näyttävimpiä ja muodikkaimpia malleja. Asioinnin helppous tärkeää Kauppakeskuksia on syyllistetty siitä, että ne kuihduttavat kaupunkien keskustoja. Huuhka tähdentää, että valinta on asiakkaan. – Yksi kauppakeskuksen vahvuus on useiden palvelujen käyttömahdollisuus yhdellä, usein ilmaisella pysäköinnillä. Toisaalta kauppakeskus voi erottuvalla liike- ja palveluvalikoimalla menestyä myös aivan ydinkeskustassa. Turun kauppatorin vieressä sijaitsevan Hansakorttelin kauppakeskusjohtaja Timo Palviainen kertoo, että he ovat kirjanneet elokuusta lähtien lievää kasvua. – Hansan uudistus valmistuu nyt joulun alle. Muutoksissa on keskitytty erityisesti asioinnin helppouteen. Kauppakeskusten liitto on laskenut Suomessa olevan tällä hetkellä 108 kauppakeskusta. Luvun kerrotaan olevan suuntaa-antava, koska kauppakeskuksen määrittelyssä on tulkinnanvaraa, eikä kaikki keskuksia ole välttämättä tilastoitu. Suomen suurimmat kauppakeskukset liikepinta-alan mukaan: 1. Ideapark, Lempäälä 2. Sello, Espoo 3. Jumbo, Vantaa 4. Mall of Tripla, Helsinki 5. Iso Omena, Espoo 6. Itis, Helsinki 7. Ideapark, Seinäjoki 8. REDI, Helsinki 9. Mylly, Raisio 10. Hansa, Turku 11. Willa, Hyvinkää 12. Ratina, Tampere 13. Kaari, Helsinki 14. Flamingo, Vantaa 15. Veturi, Kouvola 16. Forum, Helsinki 17. Puuvilla, Pori 18. Skanssi, Turku 19. Karisma, Lahti 20. Matkus, Kuopio Lähde: Suomen kauppakeskusyhdistys