Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Valtuutetut kokoontuvat maanantaina päättämään Tampereen ratikan kakkosvaiheesta historiallisessa tilanteessa: ”Mielenkiintoista nähdä, miten keskustelu etenee”

Niin sanottuun ratikkavaltuustoon eli Tampereen raitiotien investoinneista päättävään kaupunginvaltuuston istuntoon suositellaan osallistuttavaksi etäyhteyden välityksellä. Asiasta linjattiin perjantaina valtuustoryhmien puheenjohtajatoimikunnassa. Tampereen kaupunginvaltuuston on tarkoitus vääntää kättä raitiotien kakkosvaiheen investointipäätöksestä tulevana maanantaina 19. lokakuuta. Puheenjohtajatoimikunnan puheenjohtajan Ilkka Sasin (kok.) mukaan, mikäli valtuutettu ei halua osallistua kokoukseen etäyhteydellä suosituksesta huolimatta, edellytetään valtuutetulta kasvomaskin käyttöä valtuustosalissa. Kasvomaskeja edellytetään myös muilta valtuustosaliin mahdollisesti saapuvilta, kuten viranhaltijoilta tai median edustajilta. Puheenjohtajatoimikunnan suosituksen taustalla on meneillään oleva koronavirusepidemia. – Näin se on tässä tilanteessa. Allekirjoittanut aikoo osallistua etänä kokoukseen, Sasi kommentoi. Hän muistuttaa, että valtuustolla on jo pitkään ollut käytössä hybridikokousmalli, joka tarkoittaa, että kokouksiin on voinut osallistua joko etäyhteydellä tai valtuustosalissa. Nyt tehty linjaus eroaa edellä mainitusta mallista siten, että etäosallistumista suositellaan ensisijaisena vaihtoehtona ja maskin pitämistä edellytetään. – Jotkut haluavat tulla fyysisesti paikalle, ja heillä on siihen oikeus. Suositus on toki suositus, Sasi sanoo. Aamulehden grafiikka näytti elokuun alussa, miten ratikka valmistuu: Ei vaikutusta tulokseen Kokoomuksen, kristillisdemokraattien ja Suomen ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmän puheenjohtajana toimiva Sasi ei usko, että etäosallistumisen suosituksella on vaikutusta kokouksen kulkuun. Hän kuitenkin myöntää tapauksen olevan siinä mielessä historiallinen, että raitiotiekokonaisuudesta päättäminen on kaupungissa erittäin merkittävä asia. Tampereen vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja Olga Haapa-aho (vihr.) kertoo hänkin osallistuvansa maanantain kokoukseen mitä varmimmin etäyhteyden välityksellä. Sasin tavoin myöskään Haapa-aho ei usko kokoustavan vaikuttavan kokoukseen. – Kyllähän tässä on päästy harjoittelemaan, miten tämä vähän normaalista poikkeava kokoustaminen toimii. Sinällään en usko, että siinä on mitään ihmeellistä maanantaina. Mielenkiintoista on nähdä, miten keskustelu etenee, kun suurin osa on etänä, Haapa-aho sanoo. Samoilla linjoilla kollegoidensa kanssa on myös Tampereen Sosialidemokraattisen valtuustoryhmän puheenjohtaja Pekka Salmi (sd.). Hän kertoo osallistuneensa keväästä lähtien jokaiseen valtuuston kokoukseen etäyhteyden välityksellä ja kokeneensa esimerkiksi sähköisten äänestysten sujuneen hyvin. – Kyllä minun mielestä on (etäyhteys) toiminut oikein hyvin. Voi olla, että vähän puheenvuorot ja sitä myötä kokoukset ovat pidentyneet, mutta en tiedä kuinka paljon siitä on kokoustavasta johtuvaa. Näin äänestyksen uskotaan sujuvan Aamulehti kysyi syyskuussa valtuutetuilta, kannattavatko he ratikan kakkosvaiheen rakentamista. Kyselyn perusteella kakkosvaihe olisi menossa maanantaina läpi. Myös Sasi, Haapa-aho ja Salmi uskovat näin tapahtuvan. – Kyllä uskon, että ratikka menee läpi. Uskon, että suuri enemmistö tulee olemaan raitiotien takana, mutta varmasti on paljon asiaa vastustaviakin valtuutettuja, Sasi sanoo. – Käsitykseni tällä hetkellä on se, että enemmistö valtuutetuista on ratikan kakkosvaiheen rakentamispäätöksen kannalla. Itse olen toiveikas, että pääsisimme asiassa eteenpäin, Haapa-aho tuumaa. – Varmaan hyvin tulee käymään ratikan näkökulmasta. Ainakin meidän ryhmämme on yksimielisesti ratikan takana ja tulee äänestämään sen puolesta. Varmasti keskustelemme asiasta valtuustossa pitkään ja vastustajiakin varmaan löytyy, Salmi kertoo. Tältä näytti, kun ratikka saapui Tampereen Itsenäisyydenkadulle 14. syyskuuta: Rakentamaan jo tänä vuonna? Maanantain ratikkavaltuustossa tehdään Tampereen joukkoliikenteen kannalta historiallisia päätöksiä. Jos valtuusto päättää investoida toisen osan rakentamiseen, työt käynnistyvät jo loppuvuodesta 2020 Paasikivenkadulla ja Rantatiellä. Raitiotien toinen osa käsittää noin 6,6 kilometrin mittaisen reitin Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Rata olisi tarkoitus rakentaa vuosina 2021– 2024. Kakkosvaiheen tavoitekustannus on raitiotien rakentamisen osalta hieman alle 85 miljoonaa euroa. Kokonaisuudessaan tavoitekustannus on kuitenkin reilu 112 miljoonaa euroa, koska siihen sisältyy muun muassa kaupungin rinnakkaista kadunrakentamista reilulla 26 miljoonalla eurolla. MAL-​sopimuksessa valtio sitoutui tukemaan 30 prosentin valtionavulla ratikan kakkososan rakentamista enintään 80 miljoonan euron kustannusten osalta. Kaksivaiheisen Tampereen raitiotiereitin ensimmäisessä vaiheessa raitiotie tehdään Pyynikintorilta Hervantajärvelle ja yliopistolliselta keskussairaalalta Sorin aukiolle. Ensimmäinen vaihe on jo varttia vaille valmis, sillä kaikki kiskot ovat jo paikallaan. Liikennöinti ensimmäisellä rataosuudella on tarkoitus aloittaa vuonna 2021. Aamulehti seuraa ratikkavaltuustoa hetki hetkeltä maanantaina.