Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Vastavalmistunut kysyi, miten hankalat oppilaat saa kuriin – koulutus ei tarjoa työkaluja opettajan tärkeimpään tehtävään

Koulumaailma on kriisissä. Se on varmasti tullut selväksi kaikille. Työrauha puuttuu, oppilaat kärsivät, opettajat uupuvat, vanhemmat ovat huolissaan. Kuinka kauan Suomi enää keplottelee eteenpäin hienon koululaitoksen maineellaan? Kuitenkin koulussa edelleen suuri osa oppilaista on opiskeluhaluisia, opettajat ovat motivoituneita ja vanhemmat yhteistyökykyisiä. Missä siis mättää? Juttelin erään vasta valmistuneen opettajan kanssa kurinpidosta. Hän kysyi, miten minä saan kuriin vaikeat tapaukset – heitä nykyään luokissa riittää. Aioin antaa hänelle neuvoja. Sitten ymmärsin, että neuvominen on aivan turhaa. Kurinpito pitää harjoitella, sitä ei voi lukea kirjoista eikä tehdä muiden ohjeiden mukaan. Kurinpidossa on aina opettajan oma persoona mukana. Kurinpito on itsensä likoon laittamista ja itsereflektointia, se on rohkeutta mennä kohti vaikeaa vastapuolta. Kurinpito on vuorovaikutusta ja kontaktointia. Se on neuvottelua ja kompromissejä. Nykypäivän auktoriteetti ja kurinpito vaatii monipuolisia taitoja ja neuvokkuutta. Kurinpidon pitää tulla selkärangasta, vaikeat hetket tulevat opettajan eteen nopeasti, usein myös yllättäen ja harvoin niitä tulee vain yksi kerrallaan. Kurinpito on tänä päivänä koulumaailmassa kaiken A ja O. Jos kuri puuttuu, jokainen luokkahuoneessa olija on uhri. Siksi on käsittämätöntä, että kurinpitotaitoihin ei paneuduta, niitä ei harjoitella eikä opettajia valmisteta hallitsemaan joukkojaan luokkahuoneessa. On hirveä vääryys heittää opettajat luokkiin kylmiltään. On käsittämätöntä, ettei opettajankoulutus ole vieläkään herännyt siihen tosiasiaan, että kurinpito ja opettajan auktoriteetti on kaiken luokassa toimimisen ja opettamisen kivijalka. Kurinpito on yhtä kuin työrauha ja mielenrauha. Kurinpito on yhtä kuin oppiminen. Keinoja harjoitella kurinpitoa ja kasvattaa omaa auktoriteettiä olisi vaikka millä mitalla. Koulutuksessa pitäisi olla itsetuntemukseen ohjaamista, vuorovaikutustaitoihin paneutumista, omien vahvuuksien ja heikkouksien löytämistä sekä demonstraatioita erilaisten vaikeiden oppilaiden kohtaamistilanteisiin. Opettajakokelaiden pitäisi harjoitella passiivisen, ylivilkkaan, ilkeän, aggressiivisen, ylimielisen oppilaan kohtaamista. Koulutuksen avulla pitäisi löytyä keinoja saada hyppysiinsä ryhmä haastavia oppilaita, heitä, jotka häiriköivät porukalla, keskenään juonien ja yhdessä suunnitellen. Ehdottomasti pitäisi harjoitella sitä, miten saada luokkaan myönteinen ilmapiiri, millä konstein kaikenlaiset oppilaat – häiriköistä motivoituneisiin – haluavat tulla oppitunneille ja opiskella. Vasta valmistunut opettaja huokaisi raskaasti keskustelumme päätteeksi. Hän joutuu selviämään tuurilla, ei taidolla. Opettajankoulutus ei tarjonnut työkaluja, joita hän kipeästi työssään tarvitsee. Kirjoittaja on opettaja.