Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Yrittäjät haluavat vartin pysäköinnin keskustaan ratikan rakentamisen ajaksi – Pormestarin mukaan ehdotus on toimiva, mutta vaatii selvittelyä

Kauppakadun yrittäjä Sami Rinne kävi viime viikon perjantaiaamuna ehdottamassa pormestari Lauri Lylylle vartin ilmaista asiointipysäköinti kiekon kanssa siksi ajaksi, kun ratikka on rakenteilla. Tapaamisen pormestarin kanssa järjesti kaupunginvaltuutettu Lasse Oksanen , joka on Kauppakadun entinen Vikkula-yrittäjä. Kaksikko kommentoi tuoreeltaan Kauppakadulla, että vastaus oli lähinnä poliittinen: katsotaan ja mietitään. Pormestari Lauri Lyly kommentoi ehdotusta sähköpostitse. – Ehdotus vaikuttaa periaatteessa toimivalta. Se on ollut esillä pormestarin asettaman työryhmän loppuraportissa Raitiotien rakentamisen haittojen ehkäisy yhtenä ehdotettuna toimenpiteenä. Sen toteuttamista selvitetään, koska keskusta-alueen pysäköinti on asiana monitahoinen. On huomioitava, miten maksuton lyhytaikainen asiointipysäköinti vaikuttaa budjetoituihin pysäköintituloihin, millaisia vaikutuksia sillä on maksullisten parkkihallien käyttöasteisiin ja millaisia näkemyksiä esimerkiksi kaupunginhallituksella on näihin mahdollisiin budjettimuutoksiin, kirjoittaa Lauri Lyly. – Keskustan yrittäjät ovat hankalassa tilanteessa. Monelle useamman vuoden mittainen työmaa tuo taloudellisia haasteita, joita yritämme yhdessä ratkoa. Kaupungin tahtotila on auttaa yrittäjiä ja liikkeitä hankalan rakennusajan yli. Elinvoimainen ja vetovoimainen keskusta on koko kaupungin yhteinen tavoite, sanoo pormestari. Yhteinen huoli Kivijalkayrittäjä Sami Rinne on kierrellyt puhuttamassa lähitienoita juttelemassa liikkeenpitäjien kanssa. Lasse Oksanen (tapu) on saanut yrittäjäpalautetta sekä itä- että länsipuolelta keskustaa asemalta Hämeenpuistoon ja Alarannastakin. Lasse Oksasen vaimo on Vikkula-sukua. He ostivat 1980-luvulla Kauppakadun liikkeen Kalle Vikkulalta. –Silloin sai pysähtyä, mutta ei pysäköidä. Kun Viistokatu katkaistiin, sen huomasi selvästi. Ennen Kauppakatu oli pääkatu, vaan nyt kaukana siitä. ”Ratikasta ei voi tietää” – Huolemme on yhteinen, miten säilyttää työmaiden keskellä keskustan elävyys ja työpaikat. Ei voi ajatella, että jos minä pärjään jalkamiehenä tai joukkoliikenteen käyttäjänä, niin kaikki muutkin pärjäävät. Kolme lasta käsikynkässä tai huonosti liikkuvana ikäihmisenä tarvitsee auton. Jos autolla ei pärjää keskustassa, suuntana ovat peltomarketit, painottaa Sami Rinne. – Ratikka voi olla hyväkin asia, mutta sitä on vaikea ennustaa ja mahdoton tietää nyt, kun sitä ei vielä ole, hän lisää. Pormestarin kanssa juteltiin kyllä keskustan tilanteesta ylipäätään, mutta tällä kertaa oltiin liikkeellä pitkälti yhden asian kanssa eli sen, että ehdotettiin vartin asiointipysäköintiä kiekon kanssa, mutta ei maailman tappiin asti, vaan ratikan rakentamisen ajaksi. ”Ihmettelen kiivautta” – Itseäni on hämmästyttänyt se aggressiivisuus, millä asiaan suhtaudutaan. Oli kyse sitten autoilusta, joukkoliikenteestä tai kaupunkirakenteesta, niin eikö kaupungin ja sen liikennejärjestelyjen tulisi palvella aivan kaikkia, erilaisista tilanteista syntyviä tarpeita? sanoo Sami Rinne. – Ratikan varaan ei voida kaikkea liikkumista perustaa. On tilanteita, joissa auto on aivan perusteltu ja järkevä liikenneväline. Kaikkea liikkumista ei myöskään voi sovittaa joukkoliikennevälineiden varaan. Yhtenä ryhmänä vaikkapa yötyöntekijät, hän jatkaa.