Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nordea tutki asiakkaidensa korttimaksamista kevään ja kesän aikana – Pirkanmaa erottui edukseen muusta maasta

Koronakevät innoitti Nordean mittaamaan asiakkaidensa korttimaksamista poikkeuksellisen koronakevään ja -kesän aikana. Tampereen Nordean toimipaikanjohtaja Tomi Tulonen kertoo, että mittari kehitettiin, jotta vallitsevaa koronatilannetta ymmärrettäisiin paremmin samalla, kun julkiseen keskusteluun osallistuminen koronatilanteen osalta olisi ajantasaisempaa. – Totta kai luonnollista on myös, että tällaiset asiat kiinnostavat meitä myös pankkitoimijana, Tulonen sanoo. Nordea on julkaissut valtakunnallista korttidataa maaliskuusta alkaen ja tutkimusta on tehty niin valtakunnallisesti kuin maakuntakohtaisestikin. Tulonen sanoo, että Nordean asiakkaiden korttimaksaminen jämähti pian koronarajoitusten astuessa voimaan, ja jo maaliskuun toisella viikolla asiakkaiden korteilla tehtiin huomattavasti vähemmän ostoksia kuin samaan aikaan viime vuonna. Valtakunnallisesti esimerkiksi palveluihin kohdistuneet ostot laskivat maaliskuussa noin 70 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Tulonen sanoo, että tilanne kuitenkin alkoi elpyä hiljalleen huhtikuussa ja toukokuussa korttimaksaminen kasvoi paikoin jopa vuodentakaista korkeammalle. Pirkanmaalla kulutus toipui nopeasti Tehdyn tutkimuksen mukaan Pirkanmaalla kulutus kärsi kevään ja kesän aikana hieman valtakunnallista keskiarvoa vähemmän ja kulutus toipui jo toukokuussa yli viime vuoden tason. 17. kesäkuuta ja 9. elokuuta välisenä aikana Pirkanmaalla tehtyjen Nordean korttiostojen määrä nousi noin 6 prosenttia edellisvuoden yläpuolelle. Tulonen sanoo, että toimialakohtaisia eroja oli kevään ja kesän aikana kuitenkin paljon. – Siinä missä esimerkiksi tavarakauppa ja erityisesti vähittäiskauppa ja rakennustarvikekauppa kävi hyvin, palvelusektoria rasittivat erityisesti urheilu- ja kulttuuritapahtumien peruuntumiset sekä joukkoliikenteen hiljeneminen. Tulonen sanoo, että kasvu esimerkiksi niin kutsutussa ”tee se itse” -kategoria, johon kuuluvat esimerkiksi juuri rautakaupat, oli kasvu parhaimpina viikkoina koko maassa jopa 50 prosentin luokkaa viikkotasolla. Kyseisen kategorian ostokset nostivat myös Pirkanmaan kulutuslukuja selvästi Nordean asiakkaiden osalta. Tulonen sanoo, että ilmiö on näkynyt Nordeassa myös voimakkaana remontti- ja mökkilainojen kysyntänä. – Tarkkaa kasvulukua ei ole toistaiseksi saatavilla, mutta sisäisten keskustelujen perusteella puhutaan noin 20 prosentin kasvusta vuoden takaiseen verrattuna. Se, kuinka ihmisten kulutus kehittyy syksyn aikana on Tulosen arvion mukaan paljon kiinni siitä, mihin suuntaan koronatilanne etenee. – Yleisesti näyttää kuitenkin siltä, että tavarakauppa vetää edelleen mutta palveluissa on havaittavissa hidastumista. Elpyminen takkuilee myös vapaa-ajan, kulttuurin sektoreilla sekä julkisessa liikenteessä. Myös liikematkailu on vähäistä ja arvion mukaan tämä tuntuu laskevan kulutusta myös Pirkanmaalla.