Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Helsinki hyötyy, kun EU-vieraita ei kierrätetä maakunnissa, Tamperekin jää ulkopuolelle – ”Harmillista, että maakunnat jäävät vähemmälle huomiolle kuin aiempina vuosina"

Suomen edelliset EU-puheenjohtajakaudet olivat vuosina 1999 ja 2006. Molempina vuosina vieraita kierrätettiin 21:llä eri paikkakunnalla. Nyt kaikki kokoukset keskitetään Helsingin Finlandia-taloon. Esimerkiksi Tampere jää ilman yhtään kokousta. Ravintola-alan yhtiö NoHo Partners on puheenjohtajaorganisaation yhteistyökumppani. Yhtiön kaupallinen johtaja Joonas Mäkilä kertoo, että tilaisuudet ovat tuoneet kymmeniä varauksia sen ravintoloihin. Hän uskoo, että puheenjohtajakausi kasvattaa myös spontaanien vierailujen määrää Helsingin ravintoloissa. –  Tämä on ennen kaikkea hyvä tilaisuus nostaa Helsingin profiilia seminaarikaupunkina. Se on tärkeää koko ravintola-alalle, Mäkilä sanoo. Puheenjohtajakauden aikana EU-kokouksia pidetään noin 90. Ne tuovat Helsinkiin vajaat 20 000 kokousvierasta ja noin tuhat toimittajaa, arvioi Finlandia-talon toimitusjohtaja ja Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara ry:n kongressi- ja tapahtumatoimialatyöryhmän puheenjohtaja Johanna Tolonen . Markkina-arvo Suomelle hyvä Kokouspäivät näkyvät myynnin kasvuna myös hotelleissa, etenkin Helsingin keskustan alueella. SOK:n matkailu- ja ravitsemuskaupan ketjuohjauksen myyntijohtajan Petri Isomäen mukaan S-ryhmän hotelleissa on tästä huolimatta vielä tilaa. –  Tapahtuman markkina-arvo on Suomelle hyvä. Toisaalta, valtakunnallisena toimijana myynnin näkökulmasta on harmillista se, että maakunnat jäävät vähemmälle huomiolle kuin aiempina vuosina, Isomäki sanoo. Helsinki Marketingin viestintäjohtaja Vappu Mänty pitää kokousten keskittämistä Helsinkiin luonnollisesti hyvänä asiana. Medianäkyvyys lisää Helsingin kansainvälistä tunnettuutta. –  Median edustajat ja kokousvieraat ovat meidän näkökulmastamme myös tulevia mahdollisia matkailijoita, Mänty sanoo. Mara ry:n selvityksen perusteella yritysten odotukset kuluvan vuoden kehityksestä ovat hyvin myönteiset. Kyselyyn vastanneista jäsenyrityksistä yli 86 prosenttia arvioi, että tapahtuma- ja kokousmyynti tulee kasvamaan ainakin jonkin verran vuoteen 2018 verrattuna. Jo viime vuosi oli alan kannalta hyvä, sillä tapahtuma- ja kokousmyynti kasvoi viisi prosenttia vuodesta 2017. Myynnin liikevaihto oli viime vuonna noin 271 miljoonaa euroa.