Holmlund: Mikään erityisperuste ei puoltanut Tamperetta

10.03.2010 - 12:43 (08:19) - Kommentit: 168

Lue myös pääkirjoitus: Törkeä veto, ministeri Holmlund

Sisäministeri Anne Holmlund.

Tiistaina julkistettu hätäkeskusratkaisu toiminnan lakkauttamisesta Tampereella on saanut monen sapen kiehumaan.

Päätöksen tehnyt sisäministeri Anne Holmlund (kok) kuitenkin vakuuttaa, ettei päätöksessä tehty aluepolitiikkaa eikä hän satakuntalaisena vetänyt kotiinpäin.

Holmlundin mukaan toiminnalliset järkisyyt ratkaisivat sen, että Satakunnan ja Pirkanmaan niskanvääntö päättyi lopulta Porin selkävoittoon.

Holmlundin perustelee Satakunnan Kansan haastattelussa, että Porin tilat ovat suuremmat kuin Tampereella ja ne ovat maan alla ja erikoissuojatut. Lisäksi valtakunnallinen hätäkeskusyksikkö on myös Porissa, mikä ministerin mukaan antaa synergiaetua.

- Ei ollut mitään erityisperustetta, joka olisi puoltanut Tampereen valintaa.

Sisäministeri Holmlund huomauttaa, että Porin-Tampereen-väli ei ole työmatkana kohtuuton. Se on hänen mielestään hätäkeskusten yhdistämisissä toiseksi helpoin reitti Helsingin-Keravan jälkeen.

- Tiedän monia, jotka pendelöivät Tampereen ja Porin väliä.

Lue lisää hätäkeskuspäätöksestä keskiviikon Aamulehdestä.

Aamulehti

Lue myös:

"Ministeri Holmlundilta räikeää kotiinpäin vetämistä"

Siirto Poriin - Tampereen hätäkeskus lakkautetaan

Pirkanmaan hätäkeskuksen johtaja: "Täydellinen shokki"

Kommentoi Kerro kaverille
Messenger Lisää Facebook-sivustolle Lisää Delicious-sivustolle Lisää MySpace-sivustolle
Vastaanottajan sähköpostiosoite
Oma sähköpostiosoitteesi
Viesti
 
168 kommenttia
1

Mikähän oli se erityisperuste mikä puolsi hätäkeskuksen siirtämistä Poriin??? Uskoisin, että Tampere on jo pelkästään väkimäärältään suurempi ja liikenteellisestikkin vilkkaampi paikka? Nämä ovat sellaisia päätöksiä, että ei pitäisi antaa yhden ihmisen tehdä.
2
Olisi nyt ollut ihan hiljaa. Tuollaista selitystä
ei kukan täysjärkinen usko.

On kohtuutonta vaatia 200 km päivittäistä työmatkaa
tressaavan vuorotyön lisäksi.

Kyllä kokoomus sahaa nyt jalkaansa poikki.
3
Kokoomuslaisen naisen naislogiikkaa suosia omaa kyläänsä,ei järjen hiventä tossa päätöksesssä
4
Erityisperuste?
Niin, Ulvilahan ei ole Pirkanmaalla.
5
Apunen, koska olet viimeksi käynyt Porissa? Jos kaupungin toiseksi suurin rakennustyömaa on kolmikerroksinen kerrostalo, tarttee ne apua. Kukaan ei tahdo liittoutua porilaisten kanssa, paitti huittislaiset.Pitäähän Annenkin saada sulka hattuun. Asianahan se on sama missä puheluun vastataan, monissa yrityksissä se tehdään Virossa;että Pori on pienempi paha.
6
Porilla oli selkeä erityisperuste: ministeri Holmlund on satakuntalaisten äänillä valittu eduskuntaan. Se riittää, politiikassa. Jos yksityiset yritykset toimisivat samoin periaattein, olisivat ne nopeasti entisiä yrityksiä

Usko on mennyt jo aikaisemmin "yhteiseen hyvään". Nykyään vain oksettaa ja naurattaa.
7
Samaa mieltä 1. kans. Mikä oli sitten Porin erityis peruste ? Muu,kuin ministeri on itse sieltä kotoisin. VAIHTOON tollaset ministerit.
8
Missä olivat Pirkanmaan edustajat?
Suuri ja keskeinen alue ilman hätääkö?
9
Turha kiemurrella - tällä sisäministeri takasi, seuraavan vaalikauden äänet porista.
Millähän asiantuntija kaartilla Homlund päätöksensä teki? Ei ainakaan oma asiantuntemus tässäkään asiassa riittänyt. Uskomatonta että kauppakoulupohjalta voi kivuta SISÄMINISTERIKSI.
Törkeää kotiinpäin vetoa ja osaamattomuutta.
10
Miksi yleensä hätäkeskus(et) pitää sirtää

Miksi ne pitää olla maanalla (bonkkeri), siinä tapauksessa että ne pitää olla maanalla näiden varsinaisten pelastajien toiminta maanpäällä on jo estynyt

Nyky tekniikalla ne voidään hoitaa jo lähes "kotioloista"

On aivan sama onko se/ne porissa kun eivät kerkiä vastaamaan kuin varastettujen autojen rekisteri tietoja

Anne hyvä olet unohtanut erään poria puoltavan tekijän,
Siellä on tasaisempi maasto, silloin tietenkin
savu (hätä) merkit näkyvät kauempaa ja
huuto (hätä) kuuluu myös pidemmälle
11
ruattinsuamalaisten sisäpiiri touhuaa jälleen...
12
Vai tietää monta jotka pendelöivät Tampere - Pori- väliä? Mahtaakohan rouva ministeri tarkoittaa Pendolino-junalla kulkemista ja vihjata matkan näin olevan nopea ja viihtyisä? (paradoksi sinänsä)

Siinä tapauksessa hän puhuu täyttä roskaa, koska ko.välillä kulkee pelkkiä vanhanaikaisia taajamajunia joiden aikataulut eivät todellakaan mahdollista järkevää työssäkäymistä Tampereelta Porissa. Varsinkaan kun matka-aikaa ei taida oikein voida käyttää työntekoon.
13
Mitä luulette porilaisten ajattelevan? Miettivätköhän, että siinäpä hyvä ministeri. Tuota äänestän seuraavalla kerralla.

Tätä on politiikka. Jos olisi siirtänyt hätäkeskuksen Porista pois, niin sehän olisi ollut aika hölmöä.

Se kellä valta on, se valtaa käyttäköön. Siinäs nielette.
14
"Holmlundin mukaan toiminnalliset järkisyyt ratkaisivat sen, että Satakunnan ja Pirkanmaan niskanvääntö päättyi lopulta Porin selkävoittoon."

Mitkä ovat nämä "toiminnalliset järkisyyt"? eipä löytynyt tekstistä. Ei pääty hyvin tämä muutos, ei...
15
Vai pendelöi Porilaiset Tampereelle.
Pori Tampere välillä liikkuu taajama juna matka aika 1,5 tuntia sivu.
16
"- Tiedän monia, jotka pendelöivät Tampereen ja Porin väliä."

Tampereen ja Porin välillä ei taida pendoliinoa mennäkään. Ja ensimmäinen aamujunakin taitaa lähtee 08:07, jotta ihan aikasin ei tamperelaisia kannata odotella poriin töihin.
17
On se varovaisuus Poria kotaan näkynyt muissakin asioissa. Kuntaliitokset ovat yksi. Helmlund veti kotiinpäin ja sillä siisti. On tuo muitakin sammakoita suustaan päästänyt.
18
"Porin tilat ovat suuremmat kuin Tampereella ja ne ovat maan alla ja erikoissuojatut."

-LOLZ! Maan alla! Joku on vanhan pommisuojan myynyt hyvään hintaan! Jahka sinne mullan alle vedetään moternit tietoliikenne piuhat niin johan alkaa kutannuksia kertyä. Aivan käsittämätöntä ilveilyä!
19
Mikähän erikoisperuste siinä on että melkein kaikki hätäkeskukset siirretään rannikolle?
20
Demokratia Suomeessa = Sama kuin omaan pussiin pelaaminen !

Aina ollut ja tulee olemaan .....valitettavasti
21
Parempi laittaa 50 työntekijää kulkemaan Tampere-Pori-Tampere kuin 20 Pori-Tampere-Pori.

Oliko erityissyy lopettaa Tampere?

Mikä on syynä siihen, että keskusten pitäisi olla rannikolla? Itse keskus sijaitsee kuitenkin maan alla tai jossain hallissa.
22
#11 ruattinsuomalaisten? mitähän mahdat tarkoittaa?

#12 tarkista tietosi, ennen kirjoitusta... kyllähän sinne muutakin kulkee kuin taajamajunia.

Ja kyllä, kyseistä väliä matkaavat useat työmatkanaan.

Hyvä, että tällaisia toimintoja ei viedä pois pienemmiltä paikkakunnilta. Ottaa päähän tämä suuriin keskittäminen jo muutenkin, joten olkaa kerrankin hiljaa!
23
Tampereen ja Porin välillä kulkee paikallisjuna, ei Pendolino. Joten mistä tämä pendelönti tuli Annelle mieleen ?
24
Kokoomuksen saldo: pormestareita,tilaaja/tuottaja malleja ,tunneleita,suuriahalleja,isojakouluja ja hätäkeskuksia.
Ei muuta kuin lisää naisia päätäviin elimiin niin hyvin menee alaspäin.
25
YO-merkonomi Holmlundin pitäisi ymmärtää erota! Uskomatonta että on pokkaa noin räikeästi vetää kotiinpäin. Kuinka Anne voi tietää monia pendelöijiä kun Tampere-Pori välillä ei edes kulje pendolino? Valehtelija!
26
Sisäministeri Anne Holmlundin ratkaisu siirtää hätäkeskus Tampereelta Poriin on vuoden härskein veto tähän mennessä.
27
Tiedän monia, jotka pendelöivät Tampereen ja Porin väliä.

Laitetaanko Porin hätäkeskus kiinni tai "puolivalaistukselle", jos maselaiset hätäkeskuslaiset odottelevat asemalaiturilla VR:n saapumista? Kovin on lyhyt ministerin muisti. Noh, onhan niistä junaliikenteen aikatauluongelmista tosiaan jo kulunutkin muuta viikko.
28
Mikähän erityisperuste Tampereella olisi ollut sellainen ratkaiseva tekijä, jolla Tampereen olisi pitänyt hätäkeskus saada?

Jos joku paikallinen ministeri Tampereelta olisi ollut tekemässä hätäkeskuspäätöstä niin luulenpa, että siinä olisi vedetty kotiinpäin vieläkin törkeämmällä tavalla.

Sitä paitsi, kaikki faktat/asiat ja keskusten tilanne puolsivat 100-0 Poria sijoituspaikaksi. Ei kait Tamperekaan kaikkia valtionhallinnon työpaikkoja tarvii, kait jotain murusia meille porilaisillekin kuuluu tippua valtion pöydältä.

Joten pitäkää siellä Tampereella mölyt mahassanne ja alkakaa suunnittelemaan muuttoa upeaan Poriin. Jokaisen tänne muuttavan elintaso nousee 200% ja palvelut paranee 1000%.
29
Niin, viimeksi turuilla ja toreilla syytettiin keskustalaisia halusta hajauttaa hallintoa peräkylille, nyt taisi kalahtaa naapurileiriin ;)
30
Ompa Iiro Viinasen lanseeraama "Pekkarointi"iskostunut kokoomukseen. Hävettää mitä kotiinvetoa.
Missä kokoomuksen suoraselkäisyys. No vaalit tulevat
31
Siellähän se Holmlund selittää että pori tilat olivat paremmat.
Voi saatana!
Eikös näissä perusteissa pitäisi ottaa huomioon alueellisuus yms seikat?
Turku, Pori ja Vaasa siinä hätäkeskuksia, menis lääkäriin toi ministeri!
32
Aiotteko äänestää jatkossakin kokkareita Holmlundin ratkaisun jälkeen?
33
Aivan sama missä hätäkeskus sijaitsee....Kauheen haloon on ihmiset nostaneet.
34
Ministeri Holmlund'n hätäkeskuspäätös: Mikään erityisperuste ei puoltanut Tampereen valintaa.

Eikö?

Pirkanmaa Satakunta
Asukkaita 482000 230000
Vastaanotettuja ilmoituksia 323000 155000
Kustannukset Euroa/ilmoitus 9,60 2,70
Henkilöstö 59 33

Perustelu: Porin valttikortti on maanalaiset tilat, jotka takaavat Tampereen hätäkeskusta korkeamman suojaustason. Porin hätäkeskus on lisäksi noin sata neliömetriä suurempi kuin Tampereella.
*
Mitä etua saavutetaan hätäkeskuksen sijoittamisella maan alle? Mikäli ajateltaisiin sotatilannetta, keskuksen tulisi olla kallion sisällä. Missä muualla hätäkeskus on kallion sisällä tai edes maan alla?
Porin hätäkeskuksessa on yhden kerrostaloasunnon verran enemmän tilaa kuin Tampereella. Voiko olla naurettavampaa perustetta. Etteikö Tampereelta löytyisi tarvittavaa tilaa.

Sijoittamalla Pirkanmaan hätäkeskus Tampereelle selvittäisiin pienellä vahvistuksella nykyisen Tampereen hätäkeskuksen henkilökuntaan.

Holmlund vakuuttaa, ettei Satakuntalaisena vetänyt kotiinpäin. Kuka uskoo?
35
Eipä tuo poliittisesti "neutraali" valinta sisäasiainministeriksi ole saanut aiemminkaan mitään kovin erikoista lausahdettua. Pitäis olla tuolla paikalla joku suoraselkäinen mies, jolla olis munaa ees seistä päätöstensä takana pokkana, eikä aina alkais selitteleen liirumlaarum..
36
Painavin syy Holmlundin kommentissa tuli hyvin esille eli nykyiset hätäkeskusten tilat, Porissa toimii valtakunnallinen hätäkeskusyksikkö ja hätäkeskuslaitos Porissa on yksi maan parhaista ja toimivimmista. Yksi hätäkeskuslaitosten uudelleen sijoittelun tärkein pointtihan oli ettei uusia tiloja rakenneta... ne pitää sijoittaa jo olemassa oleviin.... Me Satakuntalaisethan annamme Pirkanmaalle vastineeksi Kankaanpään...
37
Tässä kun annetaan periksi niin kohta ne hätäkeskukset ulkoistetaan taloudellisista syistä Intiaan ja palvelu on vain englanniksi..
38
Piti oikein tarkistaa mitä on tämä pendelöinti suomeksi, tässä selitys muillekin:

Pendelöinti (ruotsin sanasta pendla ’liikkua edestakaisin, heilua’, alun perin latinan sanasta pendulum, heiluri) tarkoittaa nykykielessä asuinpaikkakunnan ja työssäkäyntipaikkakunnan välistä työmatkaliikennettä. Työmatkaliikenteen osuus muusta liikenteestä on heilurimaista töiden alkamis- ja päättymisajankohtana, ja aiheuttaa selvän piikin liikenteessä olevien henkilöiden määrässä.
39
Hyvät Tamperelaiset ja Porilaiset. Siitä saitte, kun äänestitte kokoomuksen hallitukseen. Maltillinen vasemmisto ei toimisi ikinä noin röyhkeästi kotiinpäin vetäjänä.
Holmlundin perustelut Porin eduista ovat valhetta, mutta Porilaiset kokoomuksen äänestäjät kiittävät- ja Tamperelaiset kiroavat. Jäsentenvälistä hyvin pitkälti.
40
Enpä tuomitsisi joukkoirtisanoutumista juuri muuton alla...
41
Miettikääs nyt hetki ihan vakavasti, että mikä siihen on syynä, että hätäkeskukset ylipäätään pidetään Suomessa.

Halvempaa olisi ulkoistaa Baltiaan tai Kauko-Itään.
Sota- tai muun poikkeustilan sattuessa laitos samalla olisi turvassa.

Paikallistuntemuksen osaltahan on jo tehty selväksi, että sillä ei ole merkitystä eikä sillä, että laitos sijaitsisi siellä, missä ovat alueen pelastettavat
väkimäärät.
42
En voi ymmärtää, miksi ylipäätään mitään aluehälytyskeskusta siirretään minnekään.
Miksi toimipisteiden ei anneta olla siinä missä ne nyt on, vaikkakin sitten organisaatiota muutettaisiin ja alueita laajennettaisiinkin?

Miksi kaikkien puheluiden pitää mennä juuri Poriin, Vaasaan, Ouluun jne. Miksi henkilökunnan pitäisi juuri näihin ko paikkoihin menna vastaamaan puheluihin? Onhan meillä hyvänen aika tekniikka niin kehittynyttä, että yhtälailla voi tampereella vastata kuin porissakin tai vaikka Vammalassa, jos vain haluttaisiin?

Onhan meillä aina ollut muissakin organisaatioissa omia aluepisteitä niin miksi ei myös tässä asiassa?

Ja siksi toisekseen, kuin monta vuorotyöläistä Anne Holmlund tuntee, joiden työmatka olisi päivässä 200 km.
43
Rannikon väki osaa paremmin ruottia. Ihan sama periaatteessa missä puhelinkeskus on vaikka olis yks vaan suomessa. Ei niistä kellään kuitenkaan paikallistuntemusta ole kuin murto-osaan aluetta.
44
Mitä sää Holmlundi nyt selität?!

Eikö hätäkeskusksien pitäis olla siellä missä on IHMISIÄ eikä missään halvatun porissa!?!?!

Ja vaadin sitten kansalaisena ja veronmaksajana tarkat laskelmat siitä miten tämä kyseinen siirto "säästi ja tehosti" yhtään mitään muuta kun Holmlundin äänestystiheyttä!!
45
Tyypillinen kokoomuslainen naisministeri. Ei yhtään ihmetytä, uurnilla tavataan.
46
törkeää kotiinpäin vetoa.siinä taas nähtiin kun annetaan ministerin päättää.vaalipiiri on tärkeempi kuin järjen käyttö.olisko ketään muuta tohon homaan joka olisi ajan tasalla ja oikeudenmukainen ?
47
Pendelöinti (ruotsin sanasta pendla ’liikkua edestakaisin, heilua’, alun perin latinan sanasta pendulum, heiluri) tarkoittaa nykykielessä asuinpaikkakunnan ja työssäkäyntipaikkakunnan välistä työmatkaliikennettä. Työmatkaliikenteen osuus muusta liikenteestä on heilurimaista töiden alkamis- ja päättymisajankohtana, ja aiheuttaa selvän piikin liikenteessä olevien henkilöiden määrässä.

Samaa perua on myös Pendolino-junatyypin nimi, joka juontaa juurensa italiankielen sanasta pendolo ’heiluri’.

Lähde: Wikipedia
48
Jos porilaiset ja muut rantaruottalaiset alkais soitella tampereelle ja muualle sisä-suomeen niin sitä nyt ei ainakaan kukaan ymmärtäisi :) Eli paremmin rantaruottalaiset ymmärtänee kuitenkin suomenkieltä kuin sisäsuomalaiset ruottinmongerrusta jota ei kouluissa opeteta :) Kaikki muuttuu vielä iloksi, olkaa positiivisia. Kauheeta valitusta :)
t: työtön
49
Turku ja Pori saivat molemmat omansa, mutta ei mitään järkeä, että kaksi hätäkeskusta ovat noin lähellä toisiaan!
50
Harva vuorotyöläinen, varsinkin jotka yövuoroja tekevät ovat suostuvaisia pendlaamaan ja kulkemaan 200 km/päivä.
Voisi olla useat pendlaajat sairauslomalla kohta, jos ei tapaturmaisesti, niin unenpuutteen vuoksi.

Ajatelkaapas, jos vaikka valvotun yön jälkeen sattuisi tulemaan juna, joka vie kotiin, niin tottahan siihen on mukava nuhahtaa, mutta tuleeko uni enään silmään kotona ja seuraavakin yö pitäisi jaksaa valvoa töissä.

Kyllä vuorotyölaisen on vain sitten muutettava työnperässä Poriin tai tehtävä jotain muuta, kun Tampereelle haluaa jäädä!
51
#22 Tarkista itse tietosi ennen kuin kirjoitat mielipiteitäsi totena. Välillä kulkee ainoastaan taajamajunia.http://service.vr.fi/ticket/domesticSearchJourneys.do?fromvrjourneysearch=1&setLanguage=FIN
52
Holmlund pyllisti Tampereelle päätöksellään lopettaa hätäkeskus Tampereella.
53
Jälleen kerran pirkanmaalaiset kansanedustajat osoittivat kuuluvansa valtakunnalliselta painoarvoltaan 0-sarjaan. Pelkkää puuhastelua ja tyhjiä puheita, joka johtaa ennenaikaiseen ylisuureen eläkkeeseen. Antakaa nyt hyvät äänestäjät seuraavissa vaaleissa äänenne, jollekin mulle kuin turhanpäiväiselle muusikkotoimittajajuontajamissijulkkis ehdokkalle.
54
Tätä on politiikka,"siltarumpupolitiikkaa". Pirkanmaalaisten kokoomuslaisten edustajien on vain katsottava peiliin, ja kysyä, missä ovat pirkanmaalaiset ministerit.Pitääkö ensi vaaleissa äänestää henkilöitä, joilla on kapasiteettia tulla valituksi ministereiksi ja tehdä päätöksiä Pirkanmaan hyväksi.
55
Tamperelaiset tuntuvat olevan nykyään kuin helsinkiläiset, niin itsekeskeisiä etteivät voi ymmärtää, että jossain muuallakin on älyllistä elämää.

On ainoa oikea ratkaisu hajasijoittaa valtion virastoja eikä suinkaan keskittää kaikkia Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun. Porissa kuitenkin on tuo Hätäkeskuslaitos, joten on aivan luontevaa sen vieressä olevan myös hätäkeskusyksikkö.
56
#23

"Pendelöinti (ruotsin sanasta pendla ’liikkua edestakaisin, heilua’, alun perin latinan sanasta pendulum, heiluri) tarkoittaa nykykielessä asuinpaikkakunnan ja työssäkäyntipaikkakunnan välistä työmatkaliikennettä."

-Wikipedia.org
57
Älytöntä siirtää poriin yhtään mitään. Mistä näitä porilaisia Anne Holmlundeja oikeen tulee? Oisivat jääneet sinne poriin.
58
Pendelöinti ei sinänsä liity junamatkustukseen mitenkään (http://lmgtfy.com/?q=pendelöinti), vaikkakin lieneekin kätevin matkustusmuoto tuolla välillä. Siniset "mustikkajunat" ovat omien kokemuksieni mukaan kuitenkin huomattavasti varmatoimisempi, kuin pendot. Viivästyksiä tulee lähinnä, jos Tampereella joutuu odottamaan muita junia saapuviksi.

Junavuorot Pori-Tampere on kuitenkin nykyisin suunniteltu niin, että Porista pääsee kyllä Tampereelle vaikka aamuseitsemäksi, mutta toisinpäin ensimmäinen vuoro on perillä vasta puoli kymmenen jälkeen. Ja kyllä, junavuorot todellakin ovat kaikki "taajamajunia". Sitä, mikä ne erottaa vanhoista pikajunista, en tiedä.
59
Kokoomus satsaa Satakuntaan kun siellä on hienot jatsitkin. Eihän Tampereella ole kuin pesukoneisiin kompastelevia linnanruusuja ja nukahtelevia kuskeja.

En puolla.
60
Pendelöinti = (ruotsin sanasta pendla ’liikkua edestakaisin, heilua’, alun perin latinan sanasta pendulum, heiluri) asuinpaikkakunnan ja työssäkäyntipaikkakunnan välistä työmatkaliikennettä.

Ei ole mitään tekemistä Pendolinon kanssa!
61
En ymmärrä miksi tehdään tälläinen aluejako! Miksi aluejako ei edes mukaile sairaanhoitopiirejä?

En ymmärrä miksi ei voi olla omia toimipisteitä niin Tampereella kuin Porissakin tai Jyväskylässä ja muissa paikoissa, joista nyt yritetään henkilökunta siirtää ties minne.

Onhan kaikilla muillakin organisaatioillakin aluepisteitä, niin miksi ei myös häkellä?

Ministeri Holmlund tuntuu tuntevan useita pendlaajia, jotka suhaavat edestakaisin pitkiä työmatkojaan. Kuinka monta näistä on vuorotyöläisiä. Ei ole kovinkaan viisasta "tietää" tallaisessa asiassa, jos ei tee vuorotyötä. Uskoisin, että harvat valvotunyön jälkeen hyppäävät auton rattiin ja huruttelevat kotiin 100 km. Tai harva junalla kulkija yövuoron jälkeen saa enään unenpäästä kiinni kotona, kun tuli nukahdettua junamatkalla. Saati sitten junien kulkuajat, sopiiko ne edes työvuoroihin, epäilen!
62
Vai 100-0. Kyllä Jari Poriist on nyt hieman liian kauan hengitellyt hitsauskäryä.

Ainoa jollain tasolla käypä peruste, joka on tuotu esiin, on neliömäärältään isompi tila. Tosin tämäkin erotus hukkuu portaikkoihin.

Siinä olet oikeassa, että kyse oli valtion pöydän murusten jakamista porilaisille eli ministerin omalle kotiseudulle. Kaikki muu on höpötystä.
63
Mitä muistamme Anne Holmlundista parin vuoden päästä, kun uudet ministerit ovat kehissä?

Hän oli Vanhasen toisen hallituksen epäpätevin ministeri, joka valittiin, koska keskustalta alkoi nimet - jälleen kerran - ylipäätään loppua, samaan tapaan kuin ministerihistoriamme samalla suurin ja murheellisin vitsi - Tanja Karpelan pesti kulttuuriministerinä.

Holmlund ei saanut muutoksia aselakiin eikä edes asiallista keskustelua aiheesta.

Hän oli täysin vietävissä, ja varmasti siksi häntä Satakunnassa äänestetäänkin.
64
käykää nyt ainakin allekirjoittamassa adressi:
http://www.adressit.com/misteriholmlund

Holmlund on pihalla kuin lumikola ja täysin epäpätevä hoitamaan virkaansa. "Näyttöjä" riittää.
65
Rouva Ministeri voi itse mennä porin hätäkeskukseen töihin, työvoimaa varmasti tullaan porissa tarvitsemaan. Minusta ja monesta gollegastani ette tule saamaan päivystäjiä poriin.
66
Turun ja Porin lääniin kakksi hätäkeskusta on sentään liikaa.
Keskeinen Suomi suuri aukko!
Ovatko päättäjämme aivan sokeita.
67
Taidan alkaa kansanedustajaks.... Ja SATAvarmasti vedän kotiinpäin! Eiku kaikki tamperelaiset äänestään!
68
tarkista tietosi, ennen kirjoitusta... kyllähän sinne muutakin kulkee kuin taajamajunia.

Niin kulkee, tavarajunia. Ainoat matkustajajunat joilla Poriin pääsee ovat taajamajunia. Juna ei ole vaihtoehto, koska niitä menee vain kuusi kertaa päivässä ja sellaiseen aikaan, että vuorotyössä ei voi käydä. Kukaan täysijärkinen ei halua käyttää kolmea tuntia päivässä siihen, että ajaisi Poriin omalla autolla joka säällä ja mihin vuorokaudenaikaan tahansa.
69
Valtakunnallinen hätäkeskusyksikkö on Porissa, siinä se on.
Jos kerran valtakunnan asioita voi Porista hoitaa niin kai muutkin voidaan.

Tampereella taas ollaan itku silmässä kun hävisivät, ihan sama minne olisi siirretty, vaikka Vaasaan.
Happamia sano Tamperelainen
Asuu sitä muuallakin ihmisiä kuin Tampereella. Äänestäkää itsellenne ministeri älkääkä valittako.
70
Toiminnalliset järkisyyt! Aikamoista pilkantekoa kansalaisten kustannuksella.

Tampereella lopettaa viitisenkymmentä päivystäjää ja vastaava määrä uusia työntekijöitä pitää löytää kouluttaa ja sisäänajaa Porissa. Porin tilat ovat vähän suuremmat kuin Tampereella, mutta sinne pitäisi saada sopimaan 2-3 kertainen toimijoiden määrä. Asukaspohja on vajaa puolet Tampereen talousalueen asukaspohjasta. Liikenneyhteydet Tampere vrs. Pori... Oliko ministerillä muita järkisyitä?

Ette kai te tamperelaiset tähän tyydy?
71
Me tääl Poris jo funtsittii et saadaa siit hätäkeskukse montust hyvä harjotuskohde pelastussukeltajil, ei tarttis muut ko vetää uppopumpust töpseli irti ja odotel hetki.

Ei vaa, niinko ministeri totes ni se o iha sama mis montus siihe puheluu vastataa, oli se sit Poris tai Tampereel. Nyt o Tamperee päivystäjil pari vuat aikaa sopeutuu, ei tartte sentää ens kuus lähtee Porii.
72
Eikö nyt olisi adressin paikka ?
Kun katsoo karttaa, niin tumpelokin näkee, että ratkaisu on järjetön. Hätäkeskukset viedään syrjäkulmille ja suuret keskukset Hämeenlinna, Tampere ja Jyväskylä ovat tämän jälkeen keskusalueiden laitamaita.
Kuinkahan paljon hätäpuheluita tässä ratkaisussa siirretään ja kuinka paljon pysyy keskuksessaan? Kertokaa!
73
Haikein mielin, ja vertavuotavin sydämin, minun on tätä kommentoitava? Olen itse satakuntalainen nurkkapatriootti,ja kotoisin Ulvilan Kullaalta. Eli samasta paikasta kuin Holmlund. Molemmat olemme syntyneet Porissa! Olemme myös molemmat Ässä-faneja.
Se erityissyy miksi hätäkeskus sijoitetaan Poriin on se, että Porin Ässillä on parempi, äänekkäämpi HUUTOSAKKI!
Jäävään itseni ottamaan muuten kantaa asiaan, mutta olen Aamulehden Apusen kannalla asiassa?!
74
Montako tulee olemaan uuden hätäkeskuksen ympärillä?

No tietysti satakunta!
75
Kommenttiin 69: Valtakunnallisen hätäkeskusyksikön sijoittaminen Poriinhan on yleisesti tiedossa oleva järjettömyys sekin, eikä tällä ole saatu muuta etua aikaan kuin Finncomin Pori-Helsinki-lennoille koneen täytettä. Keskeiset yhteistyöviranomaiset ja toimintaa ohjaavat ministeriöt istuvat Helsingissä. Tätäkään virhettä ei voida perua, koska se olisi isku vasten kepulaisten ajamaa alueellistamista.

Huomattavaa on sekin, että millään tavoin ei näemmä huomioitu yhteiskunnan varautumisen kannalta kaikkein merkittävintä hätäkeskustoimintaa koskevaa seikkaa eli viestiliikenneyhteyksiä. Pori, Vaasa ja Oulu ovat kaikki enemmän tai vähemmän huonoja vaihtoehtoja tästä näkökulmasta.

Tilojen suojaustasoonkin vetoaminen on p*skanjauhantaa, koska samalla siirrettiin pohjoisessa hätäkeskus maanalaisista tiloista maan päällä sijaitseviin (Rovaniemi -> Oulu) ja Keski-Suomessa suojatuista luolatiloista parkkipaikan viereen kaivettuun monttuun (Jyväskylä -> Vaasa).

Muutenkin perustelut ovat täynnä peiteltyä totuutta. Koko keskeinen Suomi jää ilman hätäkeskusta, jolloin viranomais- ja oppilaitosyhteistyö vaikeutuu ihan käytännön syistä, kun fyysinen etäisyys estää päivittäisen kanssakäymisen.

Puhut niin totta kuin pystyt, rouva Ministeri?
76
Minä ihmettelen syvästi miksi ylipäätänsä valtakunnallista hälytyskeskusverkostoa piti karsia?
ei tämä ainakaan kansalaisten turvallisuutta millään muotoa tule parantamaan.
Minä kannatan tässä tapauksessa hälytyskeskusten työntekijöiden ja mahdollisesti kaikkien muidenkin ketkä vähänkin liittyvät tähän kyseenalaiseen touhuun keskuudessa lakkoa, sekä ymmärrän täysin jos työntekijät ei muuta toiselle paikkakunnalle, koska siitä ei aiheudu työntekijöille mitään muuta kuin jatkuvaa harmia.
77
Haha. Tämän huikean kommentoinnin parasta antia olikin se, ettei osa edes tiedä, mitä tarkoittaa "pendelöinti". "Ei sinne mikään pendoliino kulje!1" Heh. Ja sitten samalla arvostellaan ministerin älyä.
78
#74-->just nii, kun kokoomuksessa laskenta osataan tuhatkuntaan saakka vaan ja nuorten toimesta sekin
79
kotka, imatra, joensuu,lieksa, kuhmo,suomussalmi,kuusamo, salla, raja-jooseppi, näätämö-->noista olisi pitänyt valita
80
kieltämättä ministerinä holmlund on ollut todellinen turhake, aivan päättömiä päätöksiä on nähty useampiakin. Valitettavasti (tamperelelaisten kannalta) tämä ei kuulu niihin. Paitsi että poria puolsivat jo moneen kertaan esiin tuodut tilat sekä hätäkeskuslaitos, se seikka että porissa ollaan oltu huomattavasti kustannustehokkaampia. ministeri holmlund on sahannut useasti jalkaansa, muttei tässä asiassa. Vaatimalla holmlundille eroa tämän takia sahaa vain omaa jalkaansa, muita syitä kyllä riittää. Ikävää tampereen kannalta, mutta näihin ei voi suhtautua tunteella.
81
Holmlundin pitäisi mennä peruskouluun, kun hän ei muista, millainen on Suomen valtio. Hänen pitäisi katsoa karttaa edes joskus.Tulevat hätäkeskukset tullevat olemaan itä-Suomessa (2kpl) ja länsi-Suomessa (3kpl) Helsingin ja Oulun lisäksi, MUTTA koko etelä-Häme, Pirkanmaa, keski-Suomi Lapin lisäksi tulevat olemaan ilman hätäkeskusta. Onko tämä tasapuolista? Rannikolla tulee riittävästi hätäkeskuksia ilman Poriakin.
82
Tämä päätös taas kerran osoitti, miten likaista peliä politiikan tekeminen on. Millään muulla ei ole mitään väliä, kun vaan omat ja puolueen edut tulevat saavutetuiksi. Tavallisista kansalaisista ei kannata välittää.
83
Lisäksi, eikös valtion pitäisi olla hyvässä esimerkkinä työpaikkojen luomisessa, eikä niiden harventamisessa ja säilyttää olemassa olevat työpaikat siellä missä ihmiset ja ihmisten työt parasta aikaakin ovat??????
Nythän itse valtio on menetellyt törkeällä tavalla TÄYSIN! päinvastaisesti, ei tässä hälytyskeskusten harventamisessa ainakaan mistään alueellistamisesta voida puhua ei sinne päinkään.
valtio on tässä hälytyskeskusasiassa toiminut niinkuin pukki kaalimaan vahtina.
84
Ai että 12h työvuoron lisäksi vielä 1,5h matkustamista junalla suuntaansa? Ei taida tulla kesää. Ainakaan Poriin.
Tähän tietenkin kykenee perheetön ihminen, jolla ei ole vapaa-ajalle minkäänlaista tarvetta. Milläkähän tavalla työnantaja osallistuu matkakustanuksiin, muuten kuin tarjoamalla kiertoajelun Porissa pirkanmaan hätäkeskuksen työntekijöille (eikä tämä ollut edes vitsi valitettavasti)?
Toinen vaihtoehto on vuokrata porista asunto joissa asua "työputki" ja sehän se vasta onnistuukin perheelliseltä ihmiseltä ja on edullista (jokuhan täällä jo kehui kuinka Porissa on niin edullista elää ja asua)! Odottelen Porin "porkkanalähetystä".
Mutta ei sillä, olisihan poristakin tietysti ollut v-mäistä tänne Tampereelle tulla.
85
Siis tässähän tämä taas nähdään. Oman alueensa äänestäjien miellyttämistä eli ministerillä oli oma lehmä ojassa. Ajatteli varmasti päätöstä tehdessään oman uransa jatkoa. Ministerin perusteluthan eivät ole millään tavalla järjellä selitettävissä. Silloin, kun Holmlund valittiin sisäministeriksi ihmettelin, että millä perusteilla/ pätevyydellä hänet valittiin tärkeään asemaan... ihmettely jatkuu.
86
VR joutuu lisäämään vuoteen 2012 mennessä jokusen vuoron välille Tampere-Pori. Tuollahan on kiva käydä iltavuorossa, kun junia ei kulje iltaseitsemän ja aamuseitsemän välillä. Yövuorostakin tulee noilla vuoroilla suhteellisen pitkä. Bussiliikenne ei ole sen parempi, kun saattaa vaihtojakin joutua tekemään, eikä kukaan hullu aja yövuoron jälkeen kyseistä matkaa autolla!

Viitisenkymmentä työntekijää on suhteellisen iso määrä. Koulutetaanko nämä sitten tehtävään, vai alkaako kylien välillä kulkea bussilinja tarkasti säädettyihin aikoihin? Säästötekijät olisi kiva kuulla, muustahan tässä ei taida olla kyse. Joku kommentoija heitti osuvasti, että siinähän on ministeeri holmlundille oiva työpaikka! Varmaan voi samalla "pendelöidä" parisataa kilometriä päivässä!!!

"Kansanedustajien" homma on lähtenyt aivan totaalisen lapasesta. Siellä nostetaan järjetöntä tiliä, eivätkä 'kansan' asiat kiinnosta pätkääkään. Nuollaan pitkä kieli ruskeana ministerien p****tä ja samalla ajetaan omia etuja ja intressejä. Siellä pitäisi palkat pudottaa 1500 euroon kuukaudessa, jolloin eduskunnan luottamustehtäviä tavoittelisivat oikeasti asioista kiinnostuneet, eivät suuren tilipussin perässä läähättäjät. Apina tuokin holmundi!
87
"Aiotteko äänestää jatkossakin kokkareita Holmlundin ratkaisun jälkeen?"

On jokseenkin typerä kysymys tuo yllä oleva, valitettavasti. Onhan tunnettu tosiasia, että poliittinen muisti on max. kolme kuukautta ja vaalit ovat vasta vuoden päästä, joten tämä "älykkö" olisi saanut siirtää hätäkeskuksen vaikka Grönlantiin, äänestyskäyttäytymiseen ei silläkään olisi ollut mitään merkitystä tässä vaiheessa.
88
Tampereella kallion sisällä,siis suojassa.
Miksi rva A Holmlund ei sitä tiedä?
Paikka en kerro,mutta sieltä löytyy paljo muutakin ja suuri luolastoverkko.
89
Ketähän on kuulunut Homlundin neuvonatajiin tässä asiassa. Pöyristyttävää on jo se että kauppakulupohjalla voi kivuta sisäministeriksi. Tämä päätös, kuten muutkin Homlundin päätökset tulleet tyhjää humisevasta päästä, tämä ja moni muu. Törkeää kotiinpäin vetoa. Annen isä Ilmari kunnostautui porilaisessa kunnallispolitiikassa aikoinaan, yhtä laadukkailla päätöksillä. Sai perustettua porin yyteriin nakurannan..... Muuten eli rusinakauppiaana (oli tosin toista maata kuin tyttärensä - värikäs persoona katukuvassa, mitä tyttärestä ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa) Täyttä sekoomus laista politiikkaa viedä hätäkeskus johonkin kuoppaan poriin! Homlundi vastaa varmaan omalla henkilökohtaisella perinnöllään, kun hätäkeskus sekoilunsa aiheuttaa ensimmäisen kuolemantapauksen (mikäli on perintöriidat jo veljensä kanssa saanut selvitettyä)
Missä ovat tamperelaiset päättäjät ja reagtiot - ei mitään! TIURALLE, olisi tämä ministeripaikka kuulunut, mutta jo ennen niiden jakoa, kokoomuksessa tiedettiin hänen rikolliset, rahasotkunsa. Ja näin ollen lupaavasta kansanedustajasta ja äänikunigattaresta, tulikin petturi ja tavallinen riviedustaja ja lisäksi petti myös omat äänestäjänsä ja näin jäi pirkanmaa ilman ministerin paikkaa. Ja Sasista ja kumppaneista ei ole enään miiestä puolustamaan pirkanmaalaisten etuja...
Ja mitä tekevät meidän kuntapäättäjät - eivät mitään tai pormestari- ei mitään tai nämä hännystelijä pormestarit - ei mitään. Istuvat palleillansa, nostavat suurta palkkaa ja kurjistavat parhaansa mukaan kuntalaisten oloja. Ai niin ovat he jotain tehneet, tosin melkoisen huonoin tuloksin - keränneet roskia ja pitäneet siitä mahdotonta älymölyä.
Kuka hoitaa tänään Tampereen ja Pirkanmaan etuja??!
90
Viimeaikoina on nostanu päätään juuri tälläinen melko hälyttävä ilmiö, jossa joku yksi tietty ministeri pääsee päättämään tämän tyyppisistä asioista. Lisäksi on muutamia tapauksia (joiden joukkoon iloiseen ministeri Holmlund on juuri liittynyt), jotka eivät tunnu välittävän mitään kansan vallitsevasta mielipiteestä. Silti vain vuodesta toiseen nämä kekkulit saavat hoitaa asioitamme valtiotasolla saakka. Kyllä jälleen kerran saa olla ylpeä suomalaisuudestaan.
91
Tiedän monia, jotka pendelöivät Tampereen ja Porin väliä.

08:07 Tampere 09:37 Pori Taajamajuna 461 Pori

12:15 Tampere 13:45 Pori Taajamajuna 465 Pori

14:15 Tampere 15:56 Pori Taajamajuna 467 Pori

16:15 Tampere 17:48 Pori Taajamajuna 469 Pori

18:15 Tampere 19:48 Pori Taajamajuna 471 Pori

Lähde: VR

Jos joku pystyy noilla aikatauluilla pendelöimään normaalisti töissä niin on aika oudot työajat. Ensimmäinen taajamajuna on perillä 23minuuttia vaille kymmenen :)

Ja matkahan ei kestä kuin 1h 30min suuntaansa.

Onko lisää hyviä päätöksiä tiedossa?
92
Poria puolsi erityisperuste: Holmlund on kotoisin Ulvilasta.

Onneksi meillä on vielä lähipoliisin puhelinnumerot niin ei jäädä heitteille tässä poliittisessa pelissä. Kyllä me pärjätään ilman Porin poliittisia keskuksiakin.
93
Kyllä nyt saisi ministeri mennä peilin eteen ja kysyä millä perusteluilla teki valintansa. Ihan oikeasti. Tampere on keskeisempi paikka maantieteellisesti, asukkaita alueellamme enemmän kuin Porin, henkilökuntaa
enemmän kuin Porissa joten senkin takia siirto toisin päin olisi ollut helpompi. Selvääkin selvemmät syyt päätökseen. Nimenomaan henkilökohtaiset. Häpeä.
94
Ihan sama missä hätäkeskus sijaitsee, tämä päivystäjä jättää uppoavan laivan ennen yhdistymistä vaikka työt jatkuvatkin samassa paikassa. Ei kiitos enää!
95
Nyt Tamperelaiset tuijottaa vaan omaan napaansa, ei tämä ole mikään keskuspaikka. Ihan sama missä sitä karttaa luetaan, apu löytyy kuitenkin.
Jos ministeri olisi tamperelainen lahjuspolitiikko niin ehkä se olisi siirretty vaikka aitooseen.
Paitsi valittajien keskus, ei tarvi junan olla kuin pari min myöhässä niin kirjotetaan lehdessä.
Satakunnan lennosto haluttiin väkisin Pirkkalaan ja nyt valitetaan kun ne lentokoneet myös lentää täällä.
96
Kylse raakasti kotioppäi veti täs asias.Mone porilaisen mielipide ja kaikki ei sitä tääl hyväksy.Väärin tehty sisäministerilt.Ku luki selitykset syistä,ni ei kauheesti vakuuttanu.Ja varmasti ei tunne ketään ketä pendelöi Tre-Pori.
97
Kommentti 80:

Porissa ei nimenomaan olla kustannnustehokkaampia, vaan päinvastoin. Hätäilmoituksen käsittelyn keskimääräinen hinta per asukas oli viime vuonna n. 30% kalliimpi kuin Pirkanmaalla. Hätäkeskuksen työn laatu ei myöskään ole vuosien varrella antanut aihetta mitalisateeseen.

Hätäkeskuslaitos toimii koko valtakunnassa ja Poriin on siis aikaisemman (virheeksi osoittautuneen) alueellistamispäätöksen vuoksi siirretty sen esikuntana toimiva hätäkeskusyksikkö. Hätäkeskusyksikköhän on pääosin täynnä erilaisia hallinnon ihmisiä kuten sihteereitä, joilla ei ole juurikaan tekemistä hätäilmoitusten käsittelyn tai tehtävien välittämisen kanssa. Siksi hätäkeskuksen sijainti tämän läheisyydessä ei tuo todellisuudessa mitään lisäarvoa. Hätäkeskusyksikön pitäisi pikemminkin sijaita Haltikin, Palvelukeskuksen tai ministeriöiden läheisyydessä.

Pelastusopisto, Poliisiammattikorkeakoulu, yliopistolliset sairaalat, meripelastuskeskus, poliisin ja pelastustoimen operatiiviset esimiehet jne. tekevät paljon päivittäistä yhteistyötä alueen hätäkeskuksen kanssa. Näiden huomiointi sijaintipäätöksessä olisi ollut merkittävämpää.

Satakunnan hätäkeskuksessa käyneet myös tietävät, kuinka hyvin maanalaisiin tiloihin saadaan tuhlattua kaikki käyttöneliöt maanpäällisiin keskuksiin verrattuna. Maan alla työskentely on myös tutkimusten mukaan työterveysmielessä kuormittavampaa, eikä Porissa sijaitsevan betonirakennelman suojaustaso tosiaankaan vastaa oikeaa suojatilaa, joita puolustusvoimilla on.

Tällä päätöksellä sisäasianministeriö saa huomaamattomasti täytettyä valtion tuottavuusohjelman vaatimukset. 100 virkaa ja enemmänkin katoaa, kun siirtohalukkuutta ankeisiin länsirannikon kaupunkeihin ei ole. Sitten voidaankin "pakon sanelemana" yhdistää Porin keskus Turkuun ja Vaasan keskus Ouluun...
98
"...Pendelöivät Tre - Pori - Tre väliä..."

Voi jumalauta.

Häkessä tehdään vuorotöitä ja kaikki kun eivät asu sellaisella paikkakunnalla josta voisi junaan hypätä.

Täysin mahdotonta.

Nyt alkaa 37 vuotta eläneen miehen sappi kiehumaan. Tämä päätös on valtion viimevuosina kasvaneen farssisirkuksen suurin munaus. Nyt alkoi politiikka kiinnostamaan niin että Holmlundin rouva tai muut puolueensa edustajat eivät tule ääntäni saamaan.
99
Kyllä on katkeraa porukkaa koko Tampere täynnä. Myöntäkää tosiasiat, keskus tulee Poriin ja hyvä näin. Se ei kenenkään avunsaantia ainakaan huonommaksi muuta. On tietysti vaikeaa myöntää, että jossakin muualla olisi paremmat tilat tai olosuhteet kuin omassa kotikaupungissaan, mutta näin se nyt vain on!
100
Miksi Holmlund ei jäävännyt itseään vaan teki puolueellisen päätöksen?

Kuinka moni hyötyjä on tukenut Homlundia? Koska KRP tutkii näiden ihmisten teot? Ensin Porin vapaamuurareita kestitään Kevan rahoilla ja sitten -humps- kuinka ollakaan Porista tuli kotoperäisellä erityisperusteella hätäkeskuksen paikka.

Ja nyt kestitään taas Holmlundia ja Katajaa...
101
Turuus Breznew ja Boris Jeltsin.
102
Tässä ei ole enää kysymys Tamperelaisten katkeruudesta, eikä siitä pitääkö hätäkeskuksen sijaita Tampereella vai ei, vaan koko tämän maan poliittisen kentän arvoista ja toimintamalleista.

Huomattavasti isommista asioista.

Itse Tamperelaisena luovutan hätäkeskuksemme mielellään Poriin, jos joku oikeasti esittää järkevät perustelut siitä miksi näin toimitaan; ja nimenomaan täysin koko alueen ja enemmistön sen asukkaista sekä hätäkeskuksen nykyisten työntekijöiden edun vastaisesti. Kyseessä on käytännössä laiton joukkoirtisanominen, joka tulee lailliseksi kun sen toteuttaa tarpeeksi valtaapitävä taho.

Se että tämän tason päätös tehdään yksittäisen poliitikon uudelleenvalinnan varmistamiseksi (?) sekä täysin kestämättömän strategian (koko hätäkeskusuudistus) perusteella, ei ole hyväksyttävää. Kenttätoimijoiden (oletan) esittämät todelliset syyt ja perustelut ovat huomattavasti uskottavampaa luettavaa kuin Holmlundin vähälukuiset epämääräisyydet!

Minun puolestani hätäpuheluni voivat mennä hyvin Poriin tai Jyväskylään, kunhan joku ensin antaa järkevät perustelut tälle päätökselle eikä puhu pelkkää soopaa kuten Holmlund. Lisäksi mielestäni on USKOMATONTA että henkilöstöä ei kertakaikkiaan huomioida näissä ratkaisuissa ollenkaan!

Kuka tämän jälkeen enää vapaaehtoisesti edes haluaa kouluttautua hätäkeskuspäivystäjäksi? Voiko tässä maassa kansan antamalla vallalla tehdä mitä vaan, ja säätelyelimet puuttuvat kokonaan? Miksi faktat kävelevät ministerin perusteluista yli sata-nolla, ja asia jää siihen?
103
N. 10 vuotta sitten edellisen kerran hätäkeskuksia vähennettiin ja yhdistettiin poliisin sekä kunnalliset hätäkeskukset. Silloin ministeriö kehui uudistusta erinomaiseksi ja hätäkeskuksia juuri sopivan kokoisiksi, kun sitä oli jo kokeiltu kokeiluhätäkeskuksissa jo viisi vuotta. Äkkiä se mieli muuttui. Veikkaan että tämä uudistus ei ehdi valmiiksi kun muutoksia jo suunnitellaan.
104
Hahhahhaa!

Kylläpä on taas ylimielistä schaissea tämän merkonomin jutut. Sinänsä en sure sitä, että hätäkeskus ei jäänyt Pirkanmaalle. Olisihan se ollutkin historian ensimmäinen kerta, kun poliitikko ei olisi vetänyt surutta kotiin päin ja jaaritellut perusteiksi epämääräistä jargonia.

Eniten tässä ihmetyttää se, että päättäjät kuvittelevat ihmisten oikeasti muuttavan/ reissaavan hätäkeskuspäivystämään satojen kilometrien päähän. Sellaista kutsumusta ko. toimenkuvaan tuskin löytyy kovin monelta, ellei sitten satu olemaan masokisti.

Toivottavasti tämä siirtymäaika on riittävän pitkä siihen, että saadaan koulutuksella paikattua satojen päivystäjien työntekijävaje. Päätös aiheuttaa mm. poliisitaustaisen henkilöstön joukkopaon hätäkeskuksista alkaen 9.3.2010, joten työntekijäpula voi olla totta jo kuluvan vuoden aikana. Työntekijäongelman ratkaisua sopii toivoa yleisen turvallisuuden kannalta. Jos tässä asiassa ei pelattaisi ihmishengillä, olisihan se hienoa katsella kun päättäjät kusevat muroihinsa oikein kunnolla.
105
Mikään perustelu ei puolla Poria?
Jaa saadaan työpaikkoja Poriin.
Pirkanmaan edustajat ovat olleet kaiketi ....
106
Essi puhuu asiaa.

Nimenomaan tuo strategialla sahaaminen osoittaa sen että tässä ei nyt olla ajan tasalla asiasta, eikä olla ihan hetkeen oltu. Silti sama meininki vain jatkuu, ja lopulta epämääräinen prosessi tekee tilaa yhdelle valtaapitävälle, joka tilaisuuden tullen vippaa härskisti 50 työpaikkaa kotikunnalleen keräten samalla irtopisteet äänestäjiltään. Mikäpä jottei, kun kukaan ei taida enää tajuta mitä tapahtuu.

Odotan kyllä älyttömällä mielenkiinnolla sitä, kuinka paljon "säästöjä" tästä sahaamisesta valtakunnallisella tasolla syntyy - nimenomaan verorahoilla maksettavaa "säästöä". Toivottavasti joku tutkii asian joskus.
107
Anne Holmlund kommentoi eilen:
"En osaa sanoa lisääntyykö päivystäjien määrä uudistuksen jälkeen."
Osaan sanoa kansakoulupohjalla ettei lisäänny, mutta varmasti se kyllä vähenee.
108
Holmlund puhuu höttöä, perusteet eivät pidä. Se, että Tampere menettää ei ole pahin, pahinta on toislaitaisuus. Ainoastaan kaksi keskusta on manner-Suomessa ja loput lounais- ja länsirannikolla tai seudulla. Jostain kumman syystä alueilla, joissa on voimakas ruotsinkielinen asutus. Olisikohan Kokoomus ja RKP harjoittaneet yhteistyötä sulle- mulletyyliin ja kun ministerin oma vaalipiirikin sattuu sopivasti Poriin. Kaiken järjen mukaan Holmlundin olisi pitänyt jäävätä itsensä Pori-päätöksen kohdalla, sen sijaan hän jälkeenpäin höpöttää vähän niitä ja näitä asian tiimoilta.
109
Näköjään Tampereen keskuksessa ei ole liiemmin kiirettä,koska ehtivät noin taajaan kirjoittamaan millä tahansa nimimerkillä.
110
Kun lukee näitä kommentteja tulee kyllä mieleen että kaatuuko koko Tampere näihin työpaikkoihin,oliko niitä parikymmentä?Ja luuleeko hämäläiset että hätäilmoituksen täytyy tehdä hätäkeskuksessa paikanpäällä.Neuvo teille hämäläiset älkää käyttäkö hätäkeskusta,boikotoikaa.Eläkää varovasti niikuin hämäläiset,ilman kiirettä.
111
Odottelen, että Holmlund kantaa vastuuta päätöksestään sitten, kun hätäkeskuksen virheiden vuoksi menetämme ihmishenkiä täällä Pirkanmaalla. Aika ohutta vastuunkantoa saimme seurata koulusurmien ja Prisma-surmien jälkeen. Lähes totaalista hiljaisuutta ja lamautumista. Surkea ministeri.
112
Ihan sama missä sellainen keskus on....huolestuttaa vaan. että löytyykö Porista niin monta fiksua jotka pystyvät vastaamaan puhelimeen
113
nyt tää nainen näytti mihin pystyy.... onhan tampereelltakin edustajia, mutta ei ne mitään aikaseksi eduskunnassa saa... eroovat vaan jos pikkusen vastoinkäymisiä tulee. ottakaa mallia miten toimitaan tietysti kotiinpäin
114
Ehdotus kauppaoppilaitoksille
merkonoomi linjalla tarvitaan
tilikarttojen lisäksi tietoa
115
"Rouva Donina" minkä teit! Laittaa nyt 50 ammattitaitoista hälytyspäivystäjäjää kilometritehtaalle ja yhteiskunnan varoista koulutetaan uusia tilalle. Äly hoi älä jätä!
116
Täällä Tampereellahan niitä päivystäjiä koulutetaan, Kuopion lisäksi. Täältä voidaan sitten lähteä vaikka Poriin töihin.
117
Täytyy sanoa, etten ole aikoihin höröttänyt niin estottomasti kuin näiden vähämielisten pendelöinti-kommenttien äärellä.

Pendelöinti terminä ei liity millään tavalla sen enempää Pendolinoon kuin mihinkään muuhunkaan junaan. Tampereen ja Porin välillä voi pendelöidä esim. junalla, bussilla, omalla autolla, munamankelilla tai zeppeliinillä.
118
Huono suunnitelma.

Mikähän mahtaa olla syynä siirtyä pois Suomen yhdestä suuresta kasvukeskuksesta.

Vrt, Hki, Turku, Oulu etc.

Keskusten siirto rannikolle viittaa rannikon asujamiston painoarvoon päätöstä tehtäessä.

Perustelut ovat tekaistuja ja linja on huojunut jo pitkään.

Outo päätös huonolla maulla.
119
Kyllä vitsin murjaisi taas kerran! Vai muka vielä "tietää monia, jotka pendelöivät" Tampere-Pori-väliä! Hahahahahahah!

Tampere-Pori välillä ei kulje muita kuin taajamajunia, jotka kulkevat n. 1,5h yhteen suuntaan.

Eli työpäivä olisi vaikkapa 8h +1h ruokataukoa +3h junassa +...h junan odottelua ja matkustamista juna-aseman ja kodin/työpaikan välillä?

Miten joku KEHTAA VALEHDELLA näin kirkassilmin!?
120
Hyvät kommentoijat. Pendelöinti ei tarkoita pendoliino-junalla matkustamista. Vaan heikuriliikennettä kodin ja työpaikan välillä. Esim. Hämeenkyrön ja Tampereen välillä on huomattavaa pendelöintiä aamulla ja illalla heikurin toisella heitolla.
121
#119: Pendelöinti on säännöllistä (työpaikka)matkustamista, ei Pendolinon käyttöä. Samaa tekee päivittäin muutama tuhat tamperelaista käydessään töissä Helsingin seudulla.

Silti ruma temppu Holmlundilta. Itse asiassa mikään erityisperuste ei puoltanut aikanaan Anne Holmlundin valintaa sisäministeriksi mutta niin vain pääsi käymään.
122
Tampereella on pelkkiä itkupilliämmiä. Hameet päälle kaikille.
123
Tietääkö joku, mitä hyvää ministeri Holmlund on saanut aikaan ? Minä en tiedä. Minua jaksaa hämmentää, miksi ihmiset kuitenkin kerta kerran jälkeen äänestävät näitä samoja tyyppejä ja nämä samat puolueet ovat ja pysyvät isoimpina puolueina. Ilmeisesti kokoomus on sitten niin kiva, kun sitä pitää aina äänestää, vaikka siitä ei ole koskaan seurannut mitään hyvää ja tuskin tulee koskaan seuraamaankaan.
124
Että osaa olla lapsellista porukkaa. Hävetkää nyt jo tamperelaiset suhteetonta typeryyttänne. Olematon asia ja täällä jo maailmanloppua porataan. Joku jopa ilmoitti että ei tule enää jazzeille. Oliko se lupaus ?
125
#43: eipä tuo ruotsin osaaminen erityisen kovalla tasolla Porissa ole, samaa huippuosaamista kuin Tampereellakin.
126
On tämä pelastusalan ympärillä pyörivä sirkus hauskaa seurattavaa. Pispalan asema lopetettiin ja kuin tyhjästä onkin Pirkkalaan tulossa uusi paloasema.

No, Holmlunti ei moisista päättänyt mutt kotiinpäin veto oli törkeää hätäkeskus-päätöksissä. Vieläkö muistatte kun Valtion pelastusopistoa suunniteltiin rakennettavaksi, kalkkiviivoille pääsivät Vammala ja Kuopio. Kumpi on keskeisempi paikka? Kukas mahtoikaan vetää silloinkin kotiin päin kun Kuopio vei voiton?
127
Siirtämisestä koituu niin moninkertaiset kustannukset, että hälytyskeskus rullaisi sillä jo monta vuotta tampereella. Tämän takia tällaisissa päätöksissä ei pitäisi kuunnella asiassa jääviä ministeriä.
128
Voi herranjestas tätä porua.
129
#102

Juuri näin. Kyse on Suomen poliittisesta kulttuurista, jossa ministerit ajavat härskisti vain omaa etuaan. Kukaan ei tietenkään myönnä mitään, päätöksille keksitään erilaisia perusteita tarpeen mukaan ja tosiasiat venyvät mieleisiksi.

Kestän kyllä sen, jos valtio lakkauttaa Tampereelta jotain ja työpaikkoja menee. Sitä taas en hyväksy, että poliittisten pisteiden keräämisen takia ministeri tekee järjettömiä päätöksiä kansalaisten turvallisuuden ja tehokkaan viranomaistyön kustannuksella.
130
hyvä holmlunti!
liitetään viä savokin siihen hätäkeskukseen!
savolainen ja satakuntalainen ei vaan ymmärrä toistensa kieltä.kokemusta on.kuk n ymmrtäs porilast.
131
turha sitä on ruikuttaa enään,kun typerykset meette tommosia äänestämään,nielkään tappio
132
133
Äänestäkää seuraavissa vaaleissa kunnon edustajia myös Pirkanmaalta. Ei tuossa päätöksessä mitään pahaa ole, ministeri muisti äänestäjiään ja niin pitää asian ollakin. Valitaan me pirkanmaalaisetkin jatkossa päteviä kansanedustajia, jotka ovat ministeriainesta. Unohdetaan kaikkien poliitisten puolueiden turhat julkkikset ja muut maakuntasarjalaiset.
134
Erityisperuste = oma äänestäjä.
135
Onhan tämä nyt niin päivän selvä asia kuin olla vain voi, että Ministeri Anne Holmlund on pedannut seuraaviin vaaleihin tällä tempauksella vain ja ainoastaan ITSELLEEN! turkulaisten ja porilaisten äänet.

Ollaan hälytyskeskusasiassa muuten mitä mieltä sitten tahansa.
136
Jos tässä hälytyskeskusasiassa olisi haluttu VÄHÄNKIN tasapuolisesti menetellä ilman, että kukaan menettää työpaikkaansa ja että mahdollisimman monelle tulisi suurinpiirtein yhtä pitkä työmatka, hälytyskeskus olisi sijoitettu suurinpiirtein Porin ja Tampereen puoleenväliin eli johonkin Kiikkoisiin ja vastaavasti Turun ja Hämeenlinnan puoleen väliin, eli johonkin Forssan seudulle, jne. jne.
137
Kuka tahansa voi tässä kyvyttömyys ja taidottomuus -hallituksessa olemaan ministeri. Tarpeeksi avustajia, niin homma sujuu, ainakin joten kuten, kuten näkyy.
138
Arvoisa ministeri Holmlund !
Sanotte Aamulehden mukaan tietävänne monia ihmisiä, jotka pendelöivät Tampereen ja Porin väliä. Voisitteko kertoa mistä löytyy näiden pendelöiden aikataulut. VR:n aikatauluhaun mukaan kaikki junat ovat taajamajunia ja esim. torstaina 11.3. ensimmäinen taajamajuna Tampereelta Poriin lähtee kello 8.07 ja on Porissa kello 9.37.
Niinpä niin ministeri Holmlund. Se siitä pendelöinnistä. Mustien autojen takapenkiltä on turha ruveta neuvomaan, kuinka kuljetaan töihin ruuhka-suomesta periferiaan !
139
Näissä perusteluissa ei missään vaiheessa tuotu ilmi sitä tosiasiaa että ainoat paikat Suomessa missä häkepäivystäjiä koulutetaan on Kuopio ja Tampere.
140
Arvoisa Herra harrivaari, voisitteko selvittää mitä tarkoittaa pendelöinti. Suosittelen vaikka tämän kommenttiketjun silmäilyä, jos ei ole muuta lähdettä tiedossa. Samaa suosittelen isolle osalle kommentoijista.
Naurettavat väittämänne ainoastaan junien vaikutuksesta pendelöintiin asettavat koko ketjun naurunalaiseksi.
141
Vedätyksen aikakausi.

Nämä tapahtumat, ei vain hätäkeskuksen siirtoon perustuvat syyt, vaan myös muut esillä olleet ja olevat yksilön oman edun tavoittelut yhteisön kustannuksella, tullaan muistamaan, häpeämään, ja kertaamaan jälkipolviemme toimesta.

Ennustaisin maailmanlaajuista talonpoikaiskapinaa seuraavan 20 vuoden aikana.

Vedätyksen tie vie ja vie.
142
hyvä ässät!!!
143
Homlud puhuu paskaa, jos väittää että poriin kulkee pendoliino. Sinne menee ja tulee vain sininen paikallisjuna (joita ei juuri enään liikennöi missään ja niiden kunto on sellainen että suojavaate pitäisi olla päällä, niin likaisia ja kuluneita ne ovat)Tämä paikallisjuna pysähtyy Harjavallassa, Kokemäellä, Vammalassa, Karkussa ja Nokialla. Liikenneministeriö on jo ajat sitten ohjeistanut että Porin ja Tampereen väliä pitää kulkea yksi PL2 juna, kerran päivässä suuntaansa... (milloin tämä liikennöinti alkaa, siitä ei ole tietoa) Juna tosin pysähtyy myös kaikilla edellä luetelluilla asemilla. Joten yks ja hailee, matka aika siis tunti ja kolmekymmentä minuttia tai tunti ja kolmevarttia.... että näin meitä taas höpläytetään. Porista ei pääse yhtään sen nopeammin tampereelle, tai päinvastoin - joten silmänlumettä nämä puheet. Nopeammaksi nämä junat muuttuvat vasta Tampereen ja H:gin välillä. No onhan asiassa se hyvä puoli että, toivottavasti nämä kaksi junaa eivät ole yhtä paskaisia kuin nämä muut ko. välillä liikennöivät museo aarteet. Aikataulut eivät muuten sovi juuri kenellekään työmatkalaiselle. Näin taas ristiriitaa politikkojen puheisa. Meitä sumutetaan ja raskaasti. Uskoo ken tahtoo...
144
Voisiko Aamulehti tehdä lyhyen artikkelin "pendelöidä"-verbin merkityksestä niin asia ehkä menisi näille loputtomille harrivaareille jakeluun?
145
Hei Tamperelaiset! Pendelöinti = pendlaaminen = ei tarkoita junaliikennettä/pendoliinoa!! Vaan edestakaisin kulkemista, suhaamista, ajalemista junalla/nyssellä/bussilla/autolla tai vaikka potkukelkalla, työpaikan ja kodin välillä!
146
Kuten Majava32 kirjoitti:
Pirkanmaa Satakunta
Asukkaita 482000 230000
Vastaanotettuja ilmoituksia 323000 155000
Kustannukset Euroa/ilmoitus 9,60 2,70
Henkilöstö 59 33

Holmlund ei ole tainnut käydä edes papereita kunnolla läpi sillä myös Tampereella Häke on maanalla ja suojattu. Pika on myös juuri remontoitu.

Kun katsoo myös karttaa mihin hätäkeskukset sijoitetaan niin herää kysymys että onko rajat suojeltava noin kovasti, kun keskelle suomea ei jää yhtäkään häkeä.

Onkohan Holmlund myöskään tietoinen että hätäkeskuspäivystäjät tekevät vuorotyötä ja pendelöinti on yövuoron jälkeen aika raskasta ja riskialtista hommaa varsinkin jos matkaa kotiin työpaikalta on n. 120km.
147
Ensin viedään TV2 ja Tohloppi..
seuraavaksi siirretään Hätäkeskus jonnekine meren rantaan soramontun pohjaan. Mitäs seuraavaksi ?

Voisitteko Holmlund siirtää seuraavaksi vaikka Tarastejärvi Turkuun ? Ai niin eihän kyseinen ministeri edes tiedä missä tai mikä Tarastejärvi on kun on Porista...

Kyllä tulee turvallinen olo jatkossa tilata apua paikan päälle kun hätäkeskuksen henkilöillä ei ole mitään paikallistuntemusta.

Kuka antaa tällaisille pelleille mahdollisuuden päättää tallaisista asioista ? Ai niin, pitäisi varmaan olla hiljaa kun on käynyt antamassa äänensä vaaleissa.. no, eiköhän kyseisten puoluiden jaot mene piakkoin uusiksi joka tapauksessa.. vaaleissa nähdää, ministeri mitäänsanomaton !!!
148
Neidille: Täällä on kritisoitu minusta aiheesta junaliikennettä, sillä Ministeri Holmlund kannanotossa on ottanut esiin pedelöinnin. Häken työntekijät tekevät vuorotyötä, siis yölläkin ; ) Työntekijöistä suurin osa luonnolisesti tuntevat valvomisen vaarat liikenteessä ja varmasti siksi täällä puhutaan junaliikenteestä niinkin paljon, sillä monelle tämä kulkemisenmuoto olisi ainut vaihtoehto, JOS aikoisi pendelöidä tre-pori välillä. Voi olla, että auto on siksi ikäänkuin unohdettu keskusteluista.
149
Toivottavasti nuo pendelöinti-juna -kommentit ovat provoja. Toivottavasti edes osa niistä.
Onneksi hätäkeskus meni Poriin. Tampereelta pitäisi vielä poistaa ylen toimintoja, jos ihmisten käsityskyky on siellä suunnalla tätä luokkaa.
150
Ministeri Holmlund haluan Teiltä tarkennuksen väitteeseenne pendolinnista

"Sisäministeri Holmlund huomauttaa, että Porin-Tampereen-väli ei ole työmatkana kohtuuton. Se on hänen mielestään hätäkeskusten yhdistämisissä toiseksi helpoin reitti Helsingin-Keravan jälkeen.

- Tiedän monia, jotka pendelöivät Tampereen ja Porin väliä."

Tietääkseni Holmlund käyttää lentokonetta ja taksia Helsinki-Pori välillä joten hänen ei tarvitse tietää miten junat kulkee. Tuskin edes tietää miten homma toimii Tampere-Ulvila välillä.

Kuinka monta todellakin kulkee junalla ja Penoliinolla Tampere-Pori väliä. Itse olen ollut töissä Outokumpu PoriCopperissa useita vuosia. Julkisilla kulkuneuvoilla ei päässyt työaikoina kulkemaan ko. väliä koskaan. Verottaja ei hyväksynyt oman auton käyttöä. Tästä joka ikinen duunari osaa laskea mitä tämä tarkoittaa.
Ajoaika kukkahattutätien rajoituksella Tre-Pori talviaikaan 1 tunti 30 min. Kesällä 1:15. 120 km=40€ per päivä= 850€ /kk= 10 0000 €/vuosi.

Miten valtio tulee vastaan. Muistutan että työvoiman liikkuvuuteen on satsattu EU:ssa paljon mutta haluaisin nyt esiin tuloja tässäkin asiassa.
151
#149 "Toivottavasti nuo pendelöinti-juna -kommentit ovat provoja" terveiset pohjanmaalta | ke 10.3 klo 23:25

Kaiketi itse tajuat jos olet pohjanmaalta että ministeri Heinosen aikana viivytettiin Pohjanmaan liikenteen toimivuutta useita vuosia jotta saatiin rakennettua Ulvila-Pori moottoritie kuntoo.

Jos olet todellakin pohjanmaalta niin tajuat tämän. Toisaalta Vaasan hätäkeskus hieman tyydyttänee sinua, mutta tuo "järkiperäinen logistiikka" politiikka tulee vielä kostautumaan.
152
Ministeri Holmlund:

Mistä otatte tällä siirtoaikataululla 50 ammattitaitoista hätäkeskuspäivystäjää Poriin töihin? Kukaan täysjärkinen tamperelelainen ei Poriin muuta eivätkä vuorotyöläiset rupea kulkemaan näillä liikenneyhteyksillä Tampere-Pori -välin työmatkaansa. Täytyy vain rukoilla yläkertaa, ettei tule henkilökohtaista tarvetta hätäavun tilaamiselle tulevina vuosina.

Luotto meni kokoomuslaisten kykyyn hoitaa valtakunnan asioita. Pelkkää kepulaista kotiinpäin vetoa ja aluepolitiikkaa ilman että edes kunnon perusteluja päätökselle olisi kyetty julkisuuteen laatimaan. Surkea suoritus.
153
Ministeri siis tietää sen että tamperelaista ei saa millään asumaan Porissa ja porilaisetkin käyvät mieluummin töissä Tampereella, siitähän tuo pendelöinti kertoo. Kukas Suomen suurimmalle valaistulle hautausmaalle haluaisi asumaan. En tiedä Suomessa pahempaa rangaistusta tamperelaiselle kuin saada työpaikan siirto Poriin, tai jos hetken miettii niin onhan vielä olemassa Turkukin.
154
Tässä asiassa Holmlund on oikeassa. Siirto Poriin oli asiallinen.
155
KYLLÄ NYT VIIMEISTÄÄN KOKOOMUS NÄYTTI KARVANSA,EI TÄMÄ
VOI OLLA TOTTAKAAN.KOSKA ENNEN TÄTÄ MAATA ON JOHTANEET
NÄIN EPÄPÄTEVÄT IHMISET.KYLLÄ TAVALLINEN TALLAAJAKIN
MAALAISJÄRJELLÄ YMMÄRTÄÄ KUN KARTALATA KATSOO MITEN PÄIN
PEETÄ TÄMÄKIN PORIN SIJOITUS OSUI JA UPPOSI.PIRKANMAA ON
TODELLA VÄKIMÄÄRÄLTÄÄN JA HÄLYTYKSIEN MÄÄÄRIEN TAKIA
OIKEA PAIKKA.KYLLÄ ASIANTUNTEMUS OLISI OLLUT NÄINKIN
TÄRKEÄSSÄ ASIASSA PAIKALLAAN,EIKÖ SIELLÄ HALLLITUKSESSA
OLE KETÄÄN JOLLA ÄLYKKYYS JA JÄRKEVYYS MENSI OMAN EDUN
EDELLE JA JOPA KANSAN TURVALLISUUS VAARANNETAAN JONKU
NS.PÄÄTTÄJÄN VUOKSI.EI OO TOTTA,MINKÄLAISISSA KÄSISSÄ
MAA MAKAA !KATAINENHAN SANOI ( KUN AVUSTAJIEN MÄÄRÄSTÄ
NOUSI HALOO VEROMARKKOJEN TUHLAILEMISESTA)ETTÄ KANSAHAN
HEIDÄT ON SINNE ÄÄNESTÄNYT JA HE NYT PÄÄTTÄVÄT.
JOS PÄÄTTÄJÄT OVAT NOIN TYHMIÄ NIIN VARMAA OLISI VIISASTA
PÄÄTTÄÄ MYÖS KANSAN ÄÄNESTYKSELLÄ MITÄ SIELLÄ PÄÄTETÄÄN.
ON SE HYVÄ ETTÄ KOKOOMUS NYT NÄYTTI MIHIN SE ON TÄSSÄ
MAASSA ASIAT AJANUT.TÄMÄ VIIMEINEN TEMPPU KRUUNASI
KAIKEN.LÖYTYISKÖ SILLE "sisäministerillemme"JOKU
VÄHEMMÄN VAARALLISEMPI JAKKARA ?
156
Voi kiesus näitä kommentteja! Ottakaa ensin selville ennen kuin lauotte mistään tietämättöminä puuta heinää.

Porissa on suurempi päivystyssali ja tilat on erikoissuojattu paremmin kuin Tampereella. Tämän lisäksi valtakunnallinen Hätäkeskusyksikkö sijaitsee Porissa, mikä tuo synergiaetuja.

Eiköhän tuossa ole jo aika hyvät erityisperusteet!
157
Nooh, turha kuitenkaan on liikaa energiaansa moiseen uutiseen hukata, päivänselväähän on että tämä hätäkeskuksen siirto Tampereelta Poriin ei tule toteutumaan vaikka kuinka olisi Holmlundin siunaus ja päätös asialle. Uskon kuitenkin vahvasti siihen että asia saa vielä niin moninaisia käänteitä ja vastustusta että hätäkeskus pysyy Tampereella, jatkossakin. Ei suomalaiset kuitenkaan ihan niin idiootteja ole että antaa moisen älynväläyksen tapahtua. Eli tavalla tai toisella, petymys tulossa ennakkoon ilakoivalle Porille.
158
Naurettavaa seurata kirjoittelua hätäkeskusten sijoittelusta ja varsinkin Porin/Tampereen osalta noussutta käsittämätöntä älämölöä.

Asiaan oli mahdollista vaikuttaa ennen ministerin tekemää päätöstä. Mutta mitä tekivät tamperelaiset kansanedustajat ja vaikuttajat? Eivät mitään! Olivat suuruudenhulluudessaan varmoja, että kaikki tiet johtavat aina vain ja iänkaikkisesti "manseen".

Siksi toiseksi, edelleenkin Holmlundin perustelut ovat pelkkää totista totta olevia faktoja. Poria puolsivat kaikki mahdolliset argumentit Poriin sijoittamisen puolesta. Porin hätäkeskusyksikkö on kaikissa tehdyissä selvityksissä todettu tehokkaimmaksi hätäkeskukseksi maasamme.

Päätös on tehty ja Johannes Virolaisen sanoin, pulinat ja turha älämölö loppukoot, asia on päätetty ja se siitä. Päätöstä ei enää kukaan muuta ja hyvä niin, sillä ehdottomasti paras vaihtoehto voitti kilvan. Holmlundin päätöstä olisikin ollut syytä moittia jos huonompi vaihtoehto (Tampere) olisi valittu.

Ja lopuksi, kaikki ne hätäkeskustyöntekijät Tampereella, jotka sanovat nyt täällä etteivät muuta Poriin, niin muuttavat kuitenkin! Tuskin Tamperelaisista hätäkeskuspäivystäjistä yksikään on niin tyhmä, että valitsee työttömyyden työpaikan sijaan? Varsinkin kun vielä pääsee muuttamaan upeaan Satakuntalaiseen kaupunkiin Poriin, jossa kaikki toimii 110%, maisemat on upeat, palvelut loistavat, asunnot maksaa puolet siitä mitä Tampereella jne.

Tervetuloa tamperelaiset Poriin, otammme teidät lämpimästi ja avosylin vastaan. Mitä nopeammin muutatte sitä nopeammin opitte Porin- ja porilaisten tavoille.
159
Siirtäkää kaikki tärkeimmät yhteiskunnan toiminnot tampereelta poriin. Hyvä Ässät !
160
Jos Tamperelainen yrittää Porilaisten tavoille oppia, niin siinähän riitääkin tekemistä ja yrittämistä :D Ei varmasti tule helppoa olemaan, nimimerkillä kokemusta on, vaikka olenkin kotoisin Satakunnasta, niin en minä ainakaan oppinut
161
Voisiko ministeri selittää, miksi kaikkien vuorossa olevien päivystäjien pitää mahtua samaan huoneeseen? Tiettävästi kaikki työhön liittyvä kommunikointi tapahtuu tele- ja tietoverkkojen kautta.
162
#158: "Porin hätäkeskusyksikkö on kaikissa tehdyissä selvityksissä todettu tehokkaimmaksi hätäkeskukseksi maassamme."

Tämä lause on tuulesta temmattu, tiedät sen varmaan itsekin. Ja toiseksi, yksikään Pirkanmaalainen päivystäjä ei ole sinne tulossa, sillä Siwan kassaduuni voittaa Poriin muuttamisen jo ajatuksena kymmenen nolla. Toivottavasti porilaiset kehittävät edelleen tehokkuuttansa, sillä jatkossa kolmenkymmenen pitää hoitaa kuudenkymmenen duunit.
163
Taitaa suurin este hätäkeskuspäivystäjien siirtymiselle Poriin olla kielimuuri. Tamperelaisen on vaikea oppia "Onk, onk, tuanoi, vai" -kieltä. Kuinkahan hätäpuhelut onnistuu täältä?
164
Näin toimii kokoomuksen väki.
165
Kirjoittaja nro.158 ei taida ymmärtää, että uudistuksen jälkeen jäljelle jää, luojan kiitos, muitakin hätäkeskuksia kuin Pori! Jos on matkustettava työn perässä, niin varmasti suurin osa siirtyy mieluuummin esim.joko Turkuun tai Keravalle. Että miksi Poriin??? Tuskinpa kukaa "valitsee työttömyyttä", niinkuin Jari Poriist väittää. Keravalle esimerkiksi on Poriin verrattuna vain 44km enemmän matkaa ja huomattavasti paremmat kulkuyhteydet.
Monella päivystäjällä on taustalla hoitoalan koulutus ja heistä moni hakeutuu uusiin/vanhoihin työpaikkoihin sille alalle, poliisitaustaiset hakevat töitä siltä sektorilta ja moni nuorempi hakee opiskelemaan.
Että ei kannata vielä järjestää kovin massiivisia tervetuloseremonioita...
166
Ovatpa tamperelaiset huonoja häviäjiä. Nostavat päätöksestä kauhean mekkalan, huutelevat katkeria kommentteja ja haukkuvat porilaisia.

Vähän fiksumminkin asian voisi ottaa...
167
Kokoomuksen pirkanmaalaiset kansanedustajat eivät ole yhtään kritisoineet Holmlundia hätäkeskuksen siirtämisestä Poriin.
168
Trelaiset ym pirkanmaalaiset ovat näköjään sen verran nousukaskansaa, että nuoren kulttuurinsa ansiosta asiaperusteillakaan tehtyjä ratkaisuja ei ymmärretä. No, se ei ole yllättävää mutta yllättävää on Aamulehden hysteeriset reaktiot. Laatulehdeksi itseään kutsuva lehti lietsoo paniikkia: hätä lähellä apu aukana -jutuillaan. Tietysti, kun on nähnyt pt Apusen käytöstä julkisuudessa ja muuallakin, niin ei lehden linjaa voikaan hämmästellä. No, kyllä me porilaiset teille apua järkätään hädän hetkellä yhtä nopeasti kuin ennenkin. Nou hätä, vaikka toimintaa pienemmältä paikkakunnalta johdetaankin ja sehän tässä taitaakin olla se ongelma. Nousukkaat ei fiksumpiaan kestä. Me kestetään teitä (who cares)ja autetaan, olkaa huoletta. Päiystäjiä Poriin kyllä riittää, kun näin työttömyyden aikoina pistetään Kuopiossa pari kurssia enemmän kouluttaen. Kenenkään ei tarvitse Pikasta siirtyä halutessaan muualle kuin kortistoon. Se, että olen vajonnut mielipiteeni tyylissä Aamulehden tasolle, hävettää itseänikin. Syy on siiderin.