Näin voit itse ehkäistä syöpää

02.02. - 07:54 (Luotu: 07:30) - Kommentit: 4

Riittävästi hedelmiä, vihanneksia ja vain vähän alkoholia, niin syövän todennäköisyys vähenee. Kuva: Raine Lehtoranta - Aamulehti/arkisto

Melkein puolet syövistä voisi Syöpäjärjestöjen mukaan ehkäistä omilla elämäntavoilla. Suurin vaikutus on tupakoinnilla, alkoholilla ja ravinnolla.

Esimerkiksi tupakointi aiheuttaa 80-90 prosenttia keuhkosyövistä, lisäksi tupakka aiheuttaa muitakin syöpiä, kuten suu-, kurkku-, ja vatsasyöpää.

Ylipaino on riski myös syövän kannalta. Ravinto aiheuttaa teollistuneissa maissa noin kolmasosan kaikista syövistä joko suoraan tai välillisesti. Erityisesti ylipaino lisää syöpäriskiä.

Painon lisäksi syöpäriskiin vaikuttaa ruuan laatu. Syöpään sairastumisen riskiä vähentää ainakin ruokavalio, joka sisältää noin puoli kiloa hedelmiä ja vihanneksia päivässä. Ravinnolla on arvioitu olevan eniten vaikutusta muun muassa ruokatorvi-, maha-, haima-, rinta- ja eturauhassyöpiin.

Alkoholin käyttö lisää riskiä sairastua ainakin suu-, kurkku-, suolisto- ja maksasyöpään. Riskiannos on yli kaksi alkoholiannosta päivässä miehillä ja enemmän kuin yksi annos alkoholia päivässä naisilla.

Maailman syöpäpäivää vietetään torstaina.

STT, Aamulehti

Kommentoi Kerro kaverille
Lisää Facebook-sivustolle Lisää Delicious-sivustolle Lisää MySpace-sivustolle
Vastaanottajan sähköpostiosoite
Oma sähköpostiosoitteesi
Viesti
 
4 kommenttia
1

"Riskiannos on yli kaksi alkoholiannosta päivässä miehillä ja enemmän kuin yksi annos alkoholia päivässä naisilla."

Tästähän voi päätellä, että misten annosmäärä on 2+(vaimon määrä+1). Eli jos vaimo juo 4, mies saa juoda 2+(4+1)=7. Vasta 8. ois riski, ehkä korreloi jotenkin naisten taipumukseen kovistella humalaiselle miehelleen ;)
2
Tunnen monta ihmistä, jotka ovat sairastuneet syöpään, vaikka elintavat ovat mallikelpoiset. Moni heistä on jo kuollut. Tutkijat saisivat jo puhua vaikka huonosta onnesta, jos saa syövän! Elintavat eivät sitä nimittäin aiheuta!
3
Ihmisillä on tosiaan taipumus vähätellä omien elintapojensa vaikutusta syövän syntyyn. Sen sijaan todennäköisempänä pidetään mielellään ulkoisia ja ympäristöstä aiheutuvia syitä, kuten vaikka ydinvoimalan läheisyyttä jonka ei kuitenkaan ole tutkimuksissa havaittu lisäävän syöpätapauksia.

Mutta ihan niin kuin artikkelissa sanotaan, osalla syöpään sairastuneista ei ole riskitekijöitä, ja sairastuvat silti. Pitäisi sen silti pistää miettimään, jos puolet syövistä voitaisiin välttää elintapojen muutoksella?
4
Tuntemani syöpään sairastuneet ovat olleet kaikki keskimääräistä enemmän stressaantuneita tai ahdistuneita. Tällaisia asioitahan tutkitaan maailmalla paljonkin. Eivät tiedot vain saavuta Suomea kovin helposti.

Pakastettu ruoka jopa ravinteikkaampaa kuin tuore

12.03.2010 - 14:10 - Kommentit: 3

STT Tuore tutkimus osoittaa perättömäksi yleisen käsityksen, jonka mukaan tuore ruoka on terveellisempää kuin pakastettu. Brittiläisyliopistossa tehdyssä tutkimuksessa kävi ilmi, että pakasteiden ja tuoreen ruuan ravintoarvojen välillä ei ole merkittäviä eroja. Lue 

Tyylikäs koti tassuteemalla

12.03.2010 - 17:43 - Kommentit: 1

Sisustusintoisen lemmikinomistajan ei tarvitse uhrata estetiikkaa käytännöllisyyden alttarille tai toisinpäin. Tyylikkyys ja tarkoituksenmukaisuus voivat kulkea käsi kädessä. Kriittisellekin sisustajalle kelpaavia luksusluokan eläintarvikkeita löytää helposti nettikaupoista ja sisustusputiikeista. Lue 

Audi A8 tavoittelee vain täydellisyyttä

12.03.2010 - 23:06 (17:34) - Kommentit: 3

Teho ja vääntö kovan luokan kilpa-autosta, kulutus kohtuullista keskiluokkaa, tilat ja varustus valtiomiestasoa. Sellaista syntyy, kun Audi lataa parhaan osaamisensa yksiin kevytmetallikuoriin. Audin huippumalli on A8-nimisenä ehtinyt neljänteen sukupolveensa. Lue 

Väitös: Käsityöt ja piirtäminen lisäävät ylipainon riskiä

13.03.2010 - 12:06 - Kommentit: 6

STT Monilla fyysisesti rasittamattomilla harrastuksilla näyttää olevan yhteys nuoren ylipainoisuuteen. Helsingin yliopistossa tehdyn väitöstutkimuksen mukaan muun muassa piirtäminen ja maalaaminen tai käsitöiden teko lisäävät ylipainoisuuden riskiä. Lue