Ajattelitko jo iltaolutta - Sinäkin olet alkoholisti?
16.03.2010 - 16:34 - Kommentit: 2
Ajatteletko jo iltapäivällä, että aah ihanaa, kun olen illalla laittanut astianpesukoneen pyörimään, otan jääkaapista kylmän oluen? Vai oletko alkanut naukkailla väkeviä heti aamusta. Akuutti-ohjelmassa käsitellään tänäiltana alkoholismia. Lue
Väitös: Käsityöt ja piirtäminen lisäävät ylipainon riskiä
13.03.2010 - 12:06 - Kommentit: 23
STT Monilla fyysisesti rasittamattomilla harrastuksilla näyttää olevan yhteys nuoren ylipainoisuuteen. Helsingin yliopistossa tehdyn väitöstutkimuksen mukaan muun muassa piirtäminen ja maalaaminen tai käsitöiden teko lisäävät ylipainoisuuden riskiä. Lue
Tutkimus: E-pillereitä syövät naiset elävät pidempään
12.03.2010 - 23:17 (20:57)
Ehkäisypillerit saattavat olla myös naisen pidemmän iän salaisuus. Tuoreen brittitutkimuksen mukaan e-pillereitä jossain elämänsä vaiheessa syöneet naiset elävät pidempään kuin naiset, jotka eivät ole koskaan käyttäneet ehkäisypillereitä. Lue
Siedätys hoitaa pähkinäallergian
10.03.2010 - 10:49 (09.03.2010 - 20:50)
Pähkinäallergikoille on luvassa toivoa, sillä siedätyshoitokokeissa on saatu lupaavia tuloksia. Brittitutkijat esittelivät allergiatutkimuksiaan helmikuussa San Diegossa järjestetyllä Yhdysvaltain tieteidenedistämisseuran AAAS:n tiedeviikolla. Lue
Joka neljäs pari jättää hedelmöityshoidot kesken
09.03.2010 - 11:46 (09:35)
STT Joka neljäs lapsettomuushoitoihin hakeutuva pari jättää hoidot kesken. Väestöliiton mukaan hedelmöityshoitoihin hakeutuu joka vuosi noin 3 000 pariskuntaa, ja noin 80 prosenttia heistä saa lopulta lapsen, kun kaikki keinot on käytetty. Kaikkiaan Suomessa on noin 30 000 tahattomasti lapsetonta pariskuntaa. Lue
Käyrät pielessä: Suomalaisnuoret kasvavat yli odotusten
09.03.2010 - 10:51 (10:51)
Lapset venyvät ulos vanhoilta kasvukäyriltä jo vauvaiästä lähtien. Eniten vanhat käyrästöt ovat pielessä murrosikäisten poikien kohdalla, sillä pojat ovat jo yli viisi senttiä pidempiä. Uudet kasvukäyrät paljastavat, että 1950-1970-luvulta peräisin olevat tiedot pitävät paikkansa enää kuuden kuukauden ikäisten kohdalla. Lue
Syö kotimaisia marjoja, säästä maksaasi
09.03.2010 - 09:21 (09:19) - Kommentit: 1
Pohjoisten marjojen terveyttä edistävistä vaikutuksista on saatu jälleen lisävahvistusta. Tuore Turun yliopistossa tehty tutkimus kertoo, että pohjoisia marjalaatuja sisältävä ruokavalio vähentävää maksan rasvoittumista ja mahdollisesti muitakin lihavuuteen liittyvien sairauksien riskejä. Lue
Monet vanhemmat huolestuneet turhaan vauvan "epänormaalista" kasvusta
07.03.2010 - 12:33 (12:12) - Kommentit: 4
STT, MARJO SORMUNEN Moni äiti hätääntyy neuvolassa, jos oman lapsen kasvu ei kulje kasvukäyrien mukaisesti. Lapsi luokitellaan usein joko liian pitkäksi tai isopäiseksi. Syynä ovat vanhentuneet lasten kasvukäyrät, jotka on nyt uudistettu. - On hyvin valitettavaa, ettei lasten kasvukäyriä ole Suomessa aikaisemmin uudistettu. Lue
Suomalaistutkimus: Marjojen syöminen ehkäisee rasvamaksaa
04.03.2010 - 08:29 (07:08) - Kommentit: 1
STT Lihavuuteen liittyvää rasvamaksaa voi ehkäistä marjoja syömällä, kirjoittaa Turun Sanomat. Suomalaisten lihominen uhkaa tehdä rasvamaksataudista kansansairauden. Turun yliopiston tutkimuksessa oli koehenkilöinä 61 lievästi ylipainoista naista, jotka jaettiin kahteen eri ryhmään. Toiselle ryhmästä jaettiin päivittäin marjatuotteita. Lue
Nämä tekijät lisäävät itsemurhariskiä
03.03.2010 - 14:07 (14:01) - Kommentit: 5
Huonosti koulutetut ja työttömät päätyvät selvästi muita useammin itsemurhiin, kertoo väitöstutkimus. Tutkija Netta Mäen mukaan koulutuksen merkitys paljastui yllättävän suureksi erityisesti niissä tapauksissa, joissa itsemurhan tekijä oli humalassa. Lue









2

