Diabetestutkimuksen suurin apuraha Markku Laaksolle

13.05. - 12:01 (Luotu: 12:00) - Kommentit: 4

STT

Diabetes-tutkimussäätiön suurimman apurahan on saanut professori Markku Laakso. Apurahaa maksetaan kahtena vuotena peräkkäin yhteensä 100 000 euroa. Kuopion yliopiston professori tutkii tyypin 2 diabetekseen vaikuttavia geenejä.

Tähän mennessä on löytynyt lähes 20 geeniä, jotka vaikuttavat lisäävän kakkostyypin diabeteksen riskiä. Nämä geenit säätelevät yksinomaan insuliinin eritystä. Ne selittävät vain murto-osan tyypin 2 diabeteksen perinnöllisyydestä.

Professori Patrik Finne Tampereen yliopistosta saa 25 000 euron apurahan. Hän tutkii tyypin 1 diabeetikoiden eloonjäämisennusteeseen vaikuttavia tekijöitä.

Tutkija haluaa selvittää, onko potilaiden viime vuosina parantuneen ennusteen taustalla aiempaa tehokkaampi dialyysihoito, diabeteksen hoito vai esimerkiksi verenpainetaudin tai rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden parempi hallinta.

Kommentoi Kerro kaverille
Lisää Facebook-sivustolle Lisää Delicious-sivustolle Lisää MySpace-sivustolle
Vastaanottajan sähköpostiosoite
Oma sähköpostiosoitteesi
Viesti
 
4 kommenttia
1

Tän professorin olisi hyvä ottaa yhteys Antti Heikkilään tai Heljä Suuronen-Geib:iin niin saisi hieman selontekoa siitä kuinka runsashiilihydraattinen ravinto saattaa lisätä riskejä altistua diabetekselle.

Ja saisi siten hieman lisätekijöitä tutkimuksessaan huomioon otettavaksi.

Näin ollen diabeetikot: Pohtikaa onko se runsas viljamössö,riisit ja perunat todellakin teidän parhaaksenne?
Tehkää kokeiluja. Helpottaako oloanne ja terveyttänne jos vähennätte edellä mainittujen tuotteiden käyttöä?
:)
Kiitos ajastanne.
2
Mitäs sitten, kun nämä geenit on kartoitettu. Tiedetään, että ne saattaa olla yhtenä tekijänä tyypin 2 diabeteksen synnyssä. Ja tutkimuksen hyöty on mikä?

Sopiva tapa ehkäistä tyypin 2 diabetesta on terveellinen ruokavalio josta on karsittu alkoholi, vaaleat jauhot, sokeri ja paljon tärkkelystä sisältävät ruoka-aineet.

Myös "hoito" onnistuu tällä vastaavalla tavalla. Rajoittamalla päivittäiset hiilihydraatit 72 gramman tasolle. Tällä tavalla diabetespotilaita hoidettiin jo 1900-luvun alussa.
3
Voisi melkein arvella Hra. Heikkilän nyt päässeen vastaan.
Voisin tuohon lisätä, että ruis ja hiiva tuottavat joillain lisää vatsahappoja, joten ei ole ruiskaan autuus ...
Näin olen kuullut..
4
Painan 57kg ja olen 165cm pitkä tai pätkä nainen. Silti sairastat diabetestä(2) ja verenpainetautia, sydänkään ei ole kunnossa. Ruokavalio, kuten sanotaan. Kyllä geenit ovat suuri tekijä.