Suomen ensimmäinen visuaalisen journalismin palkinto on jaettu – katso kaikki upeat finalistityöt

Karkotetut voitti Suomen ensimmäisen visuaalisen journalismin palkinnon. 10 000 euron tunnustus jaettiin Helsingissä torstaina. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää huomiota alan parhaisiin innovaatioihin ja tekijöihin. Raadin mukaan visuaalinen tarinankerronta elää voimakkainta comebackiaan sitten kalliomaalausten ajan.

Suomen ensimmäinen visuaalisen journalismin palkinto on jaettu – katso kaikki upeat finalistityöt

Karkotetut on projekti, joka yhdistää kerronnan eri tapoja: se on tietokirja, näyttely, seminaari, teemailtoja ja näytelmä.

Kati KalliosaariAamulehti

Suomen ensimmäisen Visuaalisen journalismin palkinnon on voittanut journalismin muotoja yhdistelevä monivuotinen projekti ja kirja Karkotetut. Tekijäryhmä on tutkinut EU-maista vastentahtoisesti poistettujen ihmisten kohtaloita ja karkotuspolitiikkaa.

Kilpailussa etsittiin parasta Suomessa vuonna 2016 julkaistua visuaalista journalismia. Palkinto, 10 000 euroa, jaettiin torstai-iltana Ääniwalli-klubissa Helsingissä.

Kilpailuun osallistui kaikkiaan 105 työtä. Voittajan valitsi päätuomari Søren Nyeland, joka toimii maailman palkituimpiin kuuluvan tanskalaisen Politiken -lehden design-johtajana.

Karkotetut on projekti, joka yhdistää kerronnan eri tapoja: se on tietokirja, näyttely, seminaari, teemailtoja ja näytelmä.

Projektin kysymys on seuraava: Euroopan unionin jäsenvaltiot karkottavat joka vuosi yli 160 000 ihmistä. Miksi? Ja mitä karkotetuille tapahtuu?

Työryhmä matkusti vuosien ajan sekä haastatteli ja kuvasi EU-maista pois vietyjä. Karkotetut -projektin tapahtumat tavoittivat monenlaisia yleisöjä ja nostivat karkotuspolitiikan seuraukset puheenaiheeksi. Karkotetut -kirja ilmestyi 2016.

- Projektin journalistinen tehtävä oli selvä, ja yhteiskunta oli valmis tällaiselle viestille. Työssä visuaalisuus on se tekijä, joka vie viestin perille. Työn vahvuus on myös sen nimessä: Karkotetut. Se on vahva sana, jonka ihmiset muistavat ja joista heidän kuulee puhuvan, kommentoi kilpailun päätuomari Søren Nyeland.

Palkitun projektin tekijät ovat toimittaja Kaisa Viitanen, valokuvaaja Katja Tähjä, graafikko Anne-Mari Ahonen, tutkija Niina Vuolajärvi, teatterintekijä Elina Izarra, valokuvaaja Laura Oja, graafikko Anna Mattson, toimittaja Anne Ignatius, toimittaja Johanna Kippo ja tutkija Jukka Könönen. Visuaalinen journalismi on pääsemässä uuteen vauhtiin, kun myös verkon tekniikka ja työkalut mahdollistavat yhä helpommin visuaalisuuden toteuttamista, päätuomari Nyeland sanoo.

- Visuaalinen tarinankerronta elää parhaillaan voimakkainta comebackiaan sen jälkeen, kun luolamiehet aloittivat koko homman kalliomaalauksineen 35 000 vuotta sitten. Niinpä oli aikakin, että joku keksi järjestää kilpailun, jolla suomalaisen visuaalinen journalismi nostetaan huomion keskipisteeseen, Nyeland sanoo.

Kilpailun muut finalistit olivat:

Panssarilaiva Ilmarinen

Panssarilaiva Ilmarinen

Panssarilaiva Ilmarinen

Suomen Kuvalehti 38/2016. Työryhmä: Hannu Kyyriäinen, Tuomo Lappalainen, Jarmo Raivio, Vesa Tuukkanen, Harri Domonyi. Miksi pienellä Suomella oli kaksi suurta sotalaivaa? Grafiikkajuttu kertoo kadonneesta panssarilaiva Ilmarisesta: sen merkityksestä sodassa, arjesta laivalla, laivan uppoamisesta sekä 49 vuotta uppoamisen jälkeen hylyn etsimisestä ja löytämisestä.

Leon

Leon

Leon

Agency Leroy, 2016

Leon on suunnittelutoimisto Leroyn omakustanteena julkaisema ruokaan, kulttuuriin, muotiin ja luovaan tekemiseen keskittyvä lehti.

Leon on yhteistyöhön ja uteliaisuuteen perustuva luovan työn näyte, jonka sisältö kuratoidaan tiedonjanon ja estetiikan pohjalta. Se on lehti, joka on suunniteltu kestämään aikaa ja ammentamaan nykyhetken nälästä.

Bastupatrullen.

Bastupatrullen.

Bastupatrullen

HBL 23.06.2016. Työryhmä: Rasmus Kyllönen, Karl Vilhjálmsson, Måns Eklund, Mikael Bobacka, Sofia Holmlund, Staffan Småros, Stefanie Sirén, Sebastian Granskog, Sara Sundman. Hufvudstadsbladet halusi löytää uuden tavan ikuistaa saunan kukoistuskautta, joka oli meneillään viime kesänä, kun monta uutta saunaa avasi ovensa Helsingissä. Testissä keskitytään kaupunkisaunoihin. Painopiste on videossa, kuvassa ja grafiikassa, tekstiä on vain vähän. Lähtökohta on, että lukijat testin avulla pääsisivät niin lähelle saunakokemusta kuin mahdollista.

Sointula

Sointula

Sointula

Raymond, 1/2016. Työryhmä: Maria Gallen-Kallela, Ilkka Pernu, Tero Salonen, Jesper Vuori. Sointula on tavallinen suomalaiskylä, tosin se sijaitsee Kanadassa. Sointulasta piti 1900-luvun alussa tulla kalevalainen ihanneyhteisö, jonne Suomen työläiset saattoivat paeta sortoa ja kurjuutta. Laaja artikkeli kertoo tämän päivän Sointulasta, ja sen visuaalinen kerronta perustuu vähäeleisiin videoihin, joissa kuvataan sointulalaisten – romahtaneen utopian perillisten – elämää. Kun haaveet kaatuivat, mitä suomalaisuudesta jäi jäljelle?

Minun rotuni

Minun rotuni

Minun rotuni

Suomen Kuvalehti 12–13/2016. Työryhmä: Hannu Kyyriäinen, Pauliina Penttilä, Jyrki Jantunen, Markus Pentikäinen, Vesa Tuukkanen, Marjo Leskinen, Petri Kaipiainen, Pasi Vallittu, Tommi Tuomi, Anton Reenpää, Marko Jalavisto, Miia Vallasvuo. Onko erilaisia ihmisrotuja olemassa? Tieteen mukaan ei. Silti joka seitsemäs suomalainen on tutkimuksen mukaan rasisti. Tekijät halusivat selvittää, millaisia eroja ihmisten välillä tosiasiassa on. Juttua varten kolmelle miehelle tehtiin dna-testi. Kertomus avaa tekstin, grafiikan, videon, animaation ja valokuvan keinoin geeniperimää, ihmiskunnan 200 000-vuotista historiaa ja sitä, mikä lopulta tekee meistä samanlaisia tai erilaisia.

Romanien kuvat.

Romanien kuvat.

Helsingin kodittomien romanien toteuttama kuvareportaasi

Vihreä Lanka 9/2016. Työryhmä: Sammeli Heikkinen, Riikka Suominen, Anna Autio. Vihreä lanka lainasi kameran kuudelle Helsingissä asuvalle Itä-Euroopan romanille kesän ajaksi. Kuvien tyylin ja aiheet päättivät kuvaajat. Romanit kuvasivat arkeaan, aterioitaan ja Helsingin nähtävyyksiä. Kuvat julkaistiin Vihreän Langan printissä ja verkossa.

Bussien peruslinjasto

Bussien peruslinjasto

Bussien peruslinjasto

Elmo Allén, 2016

Kartalla kuvataan skemaattisesti pääkaupunkiseudun HSL-alueen bussilinjaston säännöllisen palvelun verkosto. Kartta kertoo verkostosta yleistasoisesti ja erityisesti bussilinjojen välisistä säännöllisistä vaihtomahdollisuuksista sekä alueiden palvelutasosta. Työ esittelee valtavan kokonaisuuden havainnollisesti ja herättää pohtimaan, onko bussilinjastomme matkustajan helposti ymmärrettävissä.

Visuaalisen journalismin palkinto

Kaikkien aikojen ensimmäinen visuaalisen journalismin palkinto jaettiin torstaina Helsingissä.

Tarkoitus on kiinnittää huomiota alan parhaisiin innovaatioihin ja tekijöihin Suomessa.

Palkinnon voi saada esimerkiksi mediatuote, kuvareportaasi, ulkoasu-uudistus, datavisualisointi, video, dokumenttielokuva tai mediataideteos.

Visuaalisen journalismin palkinnon rahallinen arvo on 10 000 euroa. Palkinnon jakaa Visuaalisen Journalismin Kilta ry ja rahoittaa Helsingin Sanomain Säätiö.

Kilpailuun voivat osallistua Suomessa vuonna 2016 julkaistut työt.

Määräaikaan mennessä saapui 105 ehdotusta. Palkintolautakunta valitsi niistä 8 työtä loppukilpailuun.

Palkinnon saajan valitsi finalistien joukosta Politiken-lehden design editor Søren Nyeland.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet