Yllättävä ehdotus viime metreillä: Laitetaan ratikka maan alle Hämeenkadun kohdalla

Yllättävä ehdotus viime metreillä: Laitetaan ratikka maan alle Hämeenkadun kohdalla

Havainnekuva.

Anita SimolaHelsinki

Tampereen ratikan vastustamisen taustalta löytyy monia erilaisia ryhmiä ja syitä. Yksi tärkeä ryhmä ovat yrittäjät.

Kansanedustaja Harri Jaskari (kok.) sanoo, että monet yrittäjät pelkäävät, että loputkin asiakkaat häviävät, kun pääväylä Hämeenkatu on vuosikausia remontissa ratikan takia.

- Tähän löytyisi ratkaisu. Ratikka voitaisiin rakentaa ilman, että kajottaisiin Hämeenkatuun. Se saisi säilyä ennallaan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, bussien ja henkilöautojen väylänä.

Miten ihmeessä tämä onnistuisi?

- Miksi ei tutkittaisi, voisiko ratikan linjan vetää Hämeenkadun alle, kysyy Jaskari.

Kyse ei ole kalliista louhintatyöstä, sillä linjan voisi suunnitella kulkemaan Hämpin uuden parkkihallin läpi. Suunnitelmissahan on jatkaa parkkihallia eteenpäin Hämeenpuistoon asti. Tämän Kunkku –parkkihallin rakentamista pitäisi kiirehtiä. Nyt Hämppi on rakennettu sillan kupeeseen asti.

Jaskari näyttää havaintokuvia Hämpistä, jossa tilaa riittää. Se on avara ja leveä. Raitiokiskot mahtuisivat hyvin keskelle. Autojen parkki olisi sivuilla.

Suunnitelmassa olisi se hyvä puoli, että Hämeensiltaa ei tarvitsisi vahvistaa.

Ratikka sukeltaisi maan alle rautatieasemalla ja se nousisi ylös Hämeenpuistossa. Kätevää.

Jaskari tietää, että hän saa ideastaan kaupungin tekniset virkamiehet kimppuunsa.

- Mutta yrittää pitää.

Kaupat sulkevat ovensa

Taustalla on huoli kauppiaitten tulevaisuudessa.

- Tampere on pelannut itsensä pussiin liikennejärjestelyillä ja remonteilla. Hämeenkadun itäpää Tammerkosken sillalta rautatieasemalle on suljettu henkilöautoliikenteeltä. Olen jutellut monen yrittäjän kanssa. He kertovat, että liikevaihto on pudonnut keskimäärin 20 prosenttia viime vuodesta. Asiakaskato on täyttä totta. Satakunnankadulla on Erkkilän sillan remontti menossa. Sieltäkin yhteys on katkaistu. Ratinansillasta ei pääse läpi.

Erityisesti asiakkaiden kato näkyy Tammelassa.

- Tori on hiljentynyt. Kivijalkakaupat miettivät sulkemista. Yrittäjät elävät kädestä suuhun. Torille ja koko kaupunginosaan on tänä päivänä vaikea kulkea.

Tätä kehitystä ei paranna yhtään se, että ratikan takia Hämeenkatu on poissa pelistä monta vuotta.

Hintakatto neuvoteltava

Tampereen valtuuston on määrä äänestää ratikasta ensi maanantaina. Aamulehden tuore kysely kertoo, että kannattajia olisi enemmistö. Moni on epäillyt kustannusarviota, jota kertaalleen jo rukattiin ylöspäin. Valtio on sitoutunut mukaan kolmanneksella. Ainakaan tässä vaiheessa valtio ei ole antamassa lisää rahaa kohonneisiin kustannuksiin.

Jaskari on sitä mieltä. että hankkeelle pitää neuvotella hintakatto. – Jos kustannukset menevät tietyn sovitun potin yli, niin siitä seuraa rangaistussakko ihan niin kuin monissa pienemmissäkin hankkeissa.

Nythän emme vielä tiedä, miten kaikki menoerät muodostuvat.

Hän patistaisi myös liikenneministeri Anne Berneriä (kesk) siitä, että valtio tulisi mukaan kolmanneksella kohonneeseenkin kustannusarvioon.

- Perustelen tätä hiilidioksidipäästöjen rajoituksilla. Kun saamme ratikan ajoissa valtionosuuden tuella, päästöjä saadaan alaspäin.

Uusi matkakeskus, kyllä

Eikä tässä vielä kaikki.

Monet tamperelaiset esimerkiksi Linnainmaalta ovat valittaneet, ettei ratikka hyödytä heitä paljonkaan. Bussilla pitää tulla keskustaan ja vaihtaa ja odotella ratikkaa.

Jaskari sanoo, että tähänkin on olemassa ratkaisu.

- Tarvitsemme jonkin sortin matkakeskuksen keskustaan. Lisäksi busseja mahtuisi Hämeenkadulle enemmän, kun ratikka kulkisikin tunnelissa.

Kansanedustaja, entinen asuntoministeri Pia Viitanen (sd) kannattaa ratikkaa. Hän ei ehtinyt vastata Aamulehden kyselyyn.

- Tampereen ratikan alkutahdit saatiin vauhtiin jo viime hallituskaudella, hän muistuttaa.

Ratikkaa hän puolustaa asuntotuotantoon liittyvillä näkökulmilla.


Lue myös nämä


Kommentit (90)

  • Nimetön

    Maan alle rakennettava ratikka on todella kallis vaihtoehto. Yleensä ratikka rakennetaan pintaan. Hämeenkadun ratikkaan tulisi todennäköisesti 3-4 pysäkkiä joihin on helppo siirtyä ja matkustaa nopeasti valittuun paikkaan. Ratikka voisi olla Hämeenkadun alueella liikkuville ilmainen. Miettikää vähän—

  • Ertsu

    ”Näissä kaupungeissako puretaan vanhat sillat ja kivipäällysteiset kadut, jotta saadaan raitiokiskot pääkadulle?”

    Joo kyllä se ratikka on teknisesti samanlainen kaikissa kaupungeissa.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet