Aulis AlataloAamulehti

Vanhojen diesel-autojen omistajat voivat huokaista helpotuksesta. Heidän kunnossa pidetyt ajopelinsä eivät mene hylkyyn katsastuksessa päästöjen takia, eikä pelättyjä koneremontteja tarvita.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi palauttaa alkuviikosta vanhat päästörajat ennen vuotta 2011 ja osalle ennen vuotta 2012 rekisteröidyille dieseleille, henkilö- ja pakettiautoille. Uusi ohjeistus tulee katsastusasemille ensi viikon tiistaina tai keskiviikkona.

Trafi ehti säikäyttää paljon ajettujen ajopelien omistajat 2,5 kuukaudeksi. Joulukuun alussa se määräsi katsastajat mittaamaan päästöt autotehtaiden ilmoittaman K-arvon mukaan – jos sellaisesta oli merkintä ajoneuvossa, esimerkiksi tyyppikilvessä. Yleisin henkilöautojen savutuksen K-kerroin on valmistajalta lähtevissä moottoreissa vain 0,5.

Aulis Alatalo
Vuoden 2007 Opeliin tehdas oli stanssannut K-arvon eli pakokaasujen päästörajaksi 0,5. Vähänkin tukkeutuneella ilmansuodattimella auto olisi hylätty katsastuksessa.

Vuoden 2007 Opeliin tehdas oli stanssannut K-arvon eli pakokaasujen päästörajaksi 0,5. Vähänkin tukkeutuneella ilmansuodattimella auto olisi hylätty katsastuksessa.

Vanhatkin olleet ongelmattomia

Ilman merkintää jätettyihin dieseleihin katsastajat saivat käyttää huomattavasti tehdasasetuksia korkeampia lukuja. Ne palautetaan kaikille, paitsi 2011 ja sen jälkeen rekisteröidyille diesel-menopeleille. Tuoreiden autojen on päästävä tehdasasetuksiinsa. Jopa kaksi vuotta ja vähän ajettuja dieseleitä on pompannut katsastuksessa.

- Yllättävän vähän vanhoja autoja meni tämän takia hylkyyn. Löysin vuoden 1989 Toyota Land Cruiserista tehdasarvon 1,5, sekin läpäisi mittauksen muutaman yrityksen jälkeen. Tiedän tapauksen, jossa 1987-mallin Toyota Hiluxissa oli tehdasmerkintä 1,2, Parkanon Lähikatsastuksen katsastaja Kari Alakoski kertoo.

Katsastaja Markku Kleemola toteaa, että vanhatkin huolletut dieselit ovat olleet perin ongelmattomia. Yleisin syy savuttamiseen on kone, jota ei ole ajettu korkeilla kierroksilla puhtaaksi. Kosteilla ilmoilla hienojakoinen pöly ja keväisin puiden siitepöly tukkivat ilmansuodattimen tehokkaasti. Jos sitä ei vaihda, kone ei saa ilmaa ja pakoputkesta puskee sankka mökä.

 

Ensi viikolla vanhan, turboahdetun dieselin raja-arvo palaa jälleen kolmeen ja vapaasti hengittävän 2,5:een. Luokkan ”euro 4” tyyppihyväksytyissä moottoreissa, eli vuosina 2006–2011 käyttöön otettujen henkilö- ja pakettiautojen pitää päästä K-arvossa alle 1,5:een. Myös 1. lokakuuta 2006 jälkeen rekisteröidyissä linja- ja kuorma-autoissa päästöraja on 1,5, kun koneena on euro 4. Sitä uudemmilla moottoreilla (euro 5 ja 6) tehtaan ilmoittamaan rajaan on päästävä. Luku löytyy valmistajan kilvestä, nuorimmissa autoissa se on yleensä merkitty tarralla konepellin alla. Jos merkintää ei löydy, katsastaja soveltaa vanhoja rajoja.

”Oli järkevää lieventää ohjeita”

Tarkastaja Mikko Nurmi Trafista toteaa, että valmistajan K-arvoon pääsy on pakollista raskaalla kalustolla, joka on otettu käyttöön 1. lokakuuta 2009 tai myöhemmin. Bensiinikoneissa vaadittavaa OBD-testiä dieseleille ei tehdä.

- Direktiivi ja sitä seurannut asetus eivät ole yksiselitteisiä, joten oli järkevää lieventää ohjeita. 1990-luvun lopun autoissakin tehtaiden K-arvot ovat yllättävän pieniä, Nurmi toteaa.

Euro-nelosen koneet saattavat täyttää K-arvot ilman hiukkassuodatintakin. Euro-viitosessa tuo erittäin kallis suodatin on pakollinen. Jos hiukkassuodattimesta on poistettu sisäosia tai diesel-moottori on lastuviritetty, ne näkyvät päästömittauksessa.


Kommentit (35)

  • Tessu

    Eikä tuomoisilla rajoilla ole mitään tekemistä maapallonhyvinvoinnin kanssa kun kaikesta muusta tulee päästöä kymmenkertaisesti verrattun autolla liikkumiseen,koskaan ei saad kehitysmaiden kaikkia jätepäästöjä samaan kuin täällä on JO nyt!

  • Raaputtaja

    Ihan turhaanko raaputin lukuarvon pois. ”Luku löytyy valmistajan kilvestä, nuorimmissa autoissa se on yleensä merkitty tarralla konepellin alla. Jos merkintää ei löydy, katsastaja soveltaa vanhoja rajoja.”

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet