Vanhat dieselit läpäisevät taas katsastuksen, Trafi palauttaa entiset päästörajat

Aulis Alatalo
Vanhat dieselit läpäisevät taas katsastuksen, Trafi palauttaa entiset päästörajat

Katsastaja Markku Kleemola joutui vielä eilen mittaamaan paljon kilometrejä nielleen dieselauton pakokaasupäästöt tehtaan ilmoittamilla arvoilla, sillä tehdas oli stanssannut päästöarvon 0,5 Opelin tyyppikilpeen. Auto läpäisi silti testin.

Aulis Alatalo Aamulehti

Vanhojen diesel-autojen omistajat voivat huokaista helpotuksesta. Heidän kunnossa pidetyt ajopelinsä eivät mene hylkyyn katsastuksessa päästöjen takia, eikä pelättyjä koneremontteja tarvita.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi palauttaa alkuviikosta vanhat päästörajat ennen vuotta 2011 ja osalle ennen vuotta 2012 rekisteröidyille dieseleille, henkilö- ja pakettiautoille. Uusi ohjeistus tulee katsastusasemille ensi viikon tiistaina tai keskiviikkona.

Trafi ehti säikäyttää paljon ajettujen ajopelien omistajat 2,5 kuukaudeksi. Joulukuun alussa se määräsi katsastajat mittaamaan päästöt autotehtaiden ilmoittaman K-arvon mukaan – jos sellaisesta oli merkintä ajoneuvossa, esimerkiksi tyyppikilvessä. Yleisin henkilöautojen savutuksen K-kerroin on valmistajalta lähtevissä moottoreissa vain 0,5.

Aulis Alatalo

Vuoden 2007 Opeliin tehdas oli stanssannut K-arvon eli pakokaasujen päästörajaksi 0,5. Vähänkin tukkeutuneella ilmansuodattimella auto olisi hylätty katsastuksessa.

Vanhatkin olleet ongelmattomia

Ilman merkintää jätettyihin dieseleihin katsastajat saivat käyttää huomattavasti tehdasasetuksia korkeampia lukuja. Ne palautetaan kaikille, paitsi 2011 ja sen jälkeen rekisteröidyille diesel-menopeleille. Tuoreiden autojen on päästävä tehdasasetuksiinsa. Jopa kaksi vuotta ja vähän ajettuja dieseleitä on pompannut katsastuksessa.

– Yllättävän vähän vanhoja autoja meni tämän takia hylkyyn. Löysin vuoden 1989 Toyota Land Cruiserista tehdasarvon 1,5, sekin läpäisi mittauksen muutaman yrityksen jälkeen. Tiedän tapauksen, jossa 1987-mallin Toyota Hiluxissa oli tehdasmerkintä 1,2, Parkanon Lähikatsastuksen katsastaja Kari Alakoski kertoo.

Katsastaja Markku Kleemola toteaa, että vanhatkin huolletut dieselit ovat olleet perin ongelmattomia. Yleisin syy savuttamiseen on kone, jota ei ole ajettu korkeilla kierroksilla puhtaaksi. Kosteilla ilmoilla hienojakoinen pöly ja keväisin puiden siitepöly tukkivat ilmansuodattimen tehokkaasti. Jos sitä ei vaihda, kone ei saa ilmaa ja pakoputkesta puskee sankka mökä.

 

Ensi viikolla vanhan, turboahdetun dieselin raja-arvo palaa jälleen kolmeen ja vapaasti hengittävän 2,5:een. Luokkan ”euro 4” tyyppihyväksytyissä moottoreissa, eli vuosina 2006–2011 käyttöön otettujen henkilö- ja pakettiautojen pitää päästä K-arvossa alle 1,5:een. Myös 1. lokakuuta 2006 jälkeen rekisteröidyissä linja- ja kuorma-autoissa päästöraja on 1,5, kun koneena on euro 4. Sitä uudemmilla moottoreilla (euro 5 ja 6) tehtaan ilmoittamaan rajaan on päästävä. Luku löytyy valmistajan kilvestä, nuorimmissa autoissa se on yleensä merkitty tarralla konepellin alla. Jos merkintää ei löydy, katsastaja soveltaa vanhoja rajoja.

”Oli järkevää lieventää ohjeita”

Tarkastaja Mikko Nurmi Trafista toteaa, että valmistajan K-arvoon pääsy on pakollista raskaalla kalustolla, joka on otettu käyttöön 1. lokakuuta 2009 tai myöhemmin. Bensiinikoneissa vaadittavaa OBD-testiä dieseleille ei tehdä.

– Direktiivi ja sitä seurannut asetus eivät ole yksiselitteisiä, joten oli järkevää lieventää ohjeita. 1990-luvun lopun autoissakin tehtaiden K-arvot ovat yllättävän pieniä, Nurmi toteaa.

Euro-nelosen koneet saattavat täyttää K-arvot ilman hiukkassuodatintakin. Euro-viitosessa tuo erittäin kallis suodatin on pakollinen. Jos hiukkassuodattimesta on poistettu sisäosia tai diesel-moottori on lastuviritetty, ne näkyvät päästömittauksessa.


Kommentit (34)

  • Raaputtaja

    Ihan turhaanko raaputin lukuarvon pois. ”Luku löytyy valmistajan kilvestä, nuorimmissa autoissa se on yleensä merkitty tarralla konepellin alla. Jos merkintää ei löydy, katsastaja soveltaa vanhoja rajoja.”

  • Nimetön

    ”Dieseleillähän ei ole tavallisen tallaajan enää mitenkään taloudellista ajaa. Tavallisen perheauton käyttövoimaveron kuoletus ottaa 15.000 km ajoa. Dieselit eivät toimi pätkäluonteisessa kaupunkiajossa, eivätkä kestä ilman massiivista korjausta viittä vuotta tai 150.000 kilometriä. Älkää ostako näitä! Kukaan ei halua näitä käytettyinä.”

    Aha? No hemmetti sittenhän mulla on varmaan ruuvattu mittaria kun siinä on reilusti yli 150.000km ajettuna ja on dieseli. Autolla on ikääkin jo 7 vuotta – pitäisikö vaihtaa jo. 15.000km vuodessa on lastenleikkiä… Autolla pitää ajaa eikä säilyttää vain tallissa.

Kirjoita kommentti

Ohjeet: Kirjoita kommenttisi tähän. Voit ottaa kantaa, mutta muista hyvät tavat. Kirjoittajat vastaavat itse kommenteistaan. Keskustelu on esimoderoitu, eli kommentit luetaan ennen julkaisua.

Pääaiheet