Pirkanmaa

Valtio ja Tampere joutuvat kaivamaan kuvetta: Rantaväylän tunneli nielee vielä 15 miljoonaa lisää

Yksistään Santalahden pilaantuneisiin maihin uppoaa kuusi miljoonaa euroa arvioitua enemmän rahaa.

Eriika Ahopelto
Valtio ja Tampere joutuvat kaivamaan kuvetta: Rantaväylän tunneli nielee vielä 15 miljoonaa lisää

Rantatunnelin työmaa Santalahdessa tiistaina iltapäivällä.

Jutta HögmanderAamulehti

Jotta autot voivat hurauttaa rantaväylän tunnelin läpi nykysuunnitelmien mukaisesti marraskuun 15. päivä, täytyy valtion ja Tampereen kaupungin kaivaa kukkarostaan lisää rahaa.

Valtion ja kaupungin välisessä sopimuksessa tunnelin kustannusarvio oli 185 miljoonaa euroa. Nyt kustannusten ennustetaan nousevan 197,7 miljoonaan.

Allianssi asetti yhteisen kustannustavoitteen vielä kustannusarviotakin alemmas 180,3 miljoonaan euroon. Projektipäällikkö Mauri Mäkiaho Liikennevirastosta toteaa, että ennusteiden mukaan alkuperäisen sopimuksen mukaisessa tavoitteessa myös pysytään.

- Lisärahan tarve selittyy sillä, että alkuperäiseen urakkaan on liitetty laajennusosia, Mäkiaho sanoo.

Mikä on laajennus?

Kun tavoitekustannus määriteltiin, sovittiin, että kustannukset voivat nousta yhteisestä sopimuksesta, jos hanke laajenee. Laajennukseksi määriteltiin silloin pilaantuneiden maiden ennakoitua suurempi määrä ja maa-ainesten kuljetukset työmaan ulkopuolelle. Näihin kahteen uppoaa liki kahdeksan miljoonaa euroa tavoitetta enemmän.

Yksistään Santalahden pilaantuneiden maiden puhdistamiseen menee noin kuusi miljoonaa euroa arvioitua enemmän.

- Pilaantuneita maita on ollut melkein joka kuokallisessa Santalahdessa, Mäkiaho sanoo.

Kiviainesta on jouduttu kuljettamaan pidemmälle kuin alun perin kuviteltiin. Ylimääräinen maa-aines piti läjittää Santalahteen ja Ranta-Tampellaan, mutta vesilupia ei saatu ajoissa.

- Emme voineet olla varmoja siitä, voidaanko kaikki läjittää Näsijärven rantaan. Ainesta piti kuljettaa myös kaupungin toiveesta muualle, Mäkiaho sanoo.

Ratapihankatu valmiiksi

Ratapihankadun pohjoispään katujärjestelyihin menee lisäeuroista noin kolme miljoonaa. Alkuperäisessä suunnitelmassa piti toteuttaa vain välttämättömät tilapäisjärjestelyt, mutta nyt tehdään kerralla valmista.

Tunneliurakkaan on sisällytetty jälkikäteen myös Santalahden ylikulkusillan rakentaminen, Santalahden ratikkavaraus ja Rauhaniementien sillan leventäminen. Myös tunnelin ilmanvaihtoa on parannettu.

Kaikkien laajennusten hintalappu on yhteensä noin 13,2 miljoonaa euroa. Lisäksi palveluntuottajille maksetaan bonuksia arviolta kaksi miljoonaa euroa erinomaisesta suoriutumisesta. Koska toteutuva hanke on suurempi kuin tarjouspyynnössä, maksetaan palveluntuottajille myös palkkiota lisää 2,5 miljoonaa euroa.

Kaupungin tarkka osuus lisäkustannuksista on tämänhetkisen arvion mukaan 8,6 miljoonaa euroa. Lopun kuittaa valtio.

Talousjohtaja Jukka Männikön mukaan maa-alueiden myynnistä on tulossa kaupungille kymmenen miljoonaa euroa arvioitua enemmän tuloja.

- Hanke on pysynyt kokoluokkaansa ja vaativuuteensa nähden käsittämättömän hyvin budjetissa, Männikkö toteaa.

Tunneli avataan liikenteelle näillä näkymin puoli vuotta etuajassa marraskuussa.

Päätöksiä pian

Tampere maksaa tunnelista kaksi kolmasosaa, valtio loput.

Tunnelin 185 miljoonan euron kustannusarvion ylittämiseen tarvitaan eduskunnan ja Tampereen kaupunginvaltuuston siunaus.

Nyt haetaan lisävaltuutusta, jolla tunneli voi maksaa korkeintaan 200 miljoonaa euroa.

Eduskunnan on tarkoitus päättää viiden miljoonan euron lisävaltuutuksesta ennen kesälomia. Summa sisältyy hallituksen esitykseen valtion toisesta lisätalousarviosta, joka esitellään eduskunnalle torstaina.

Tampereen kaupunginhallitukselle esitetään maanantaina kymmenen miljoonan euron lisävaltuutusta ja 8,6 miljoonan euron lisäystä tämän vuoden budjettiin. Asiasta päättää kesäkuussa kaupunginvaltuusto.


Kommentit (47)

  • Matemaatikko

    Moro ! Alkuperäisen budjetin mukainen hinta on käytännössä alittumassa, eikös tämä ole hieno asia ? Nyt lisäkustannusta tuo asiat jotka on jo sopimuksenteko vaiheessa jätetty lisätöiden puolelle. Tilaaja jos haluaa tilata uusia asioita niin totttakai näille tulee uusi hintalappu, tai jos joku asia ylittää sovitun (esim pilaantuneiden maa-aineisten määrä) niin tästäkin tulee luonnollisesti hintalappu. Ihme kitinää ”kaiken vastustajilta” taas. tämän päivän (13.6) mielipidepalstalla olevien kolmen sossu-poliitikon mielipide on taas niin sellainen aivopieru ja takinkääntö että en voi uskoa lukemaani. Mitähän nämä kolme poliitikkoa taas ajavat takaa ? ”Piikki on auki” , mikä piikki minä vaan kysyn ? Nyt olisi hyvä muistaa kuka on kaupungin puolesta tilaajana ? Jos esitys ei mene läpi, niin mitä tehdään pilaantuneille maille ? Jätetäänkö puhdistamatta vai mitä ? Pakkohan ne on puhdistaa ja viedä pois, vai mitä tähän sanoo vihreät ? Kuka on tilannut liikenneratkaisut jotka osuvat lisätyö-sektorille ? Ettei vaan kaupunki itse ? Naurunalaisiksi olemme taas tekemässä itseämme. Ajatelkaa jos liikennejärjestelyt jäävät tekemättä. Vuosien kuluttua ihmetellään pusikoituneita väyliä ja keskeneräisiä rakennelmia jotka ajan hammas on tuhonnut. Siinäkin olisi MOT:lle tutkittavaa asiaa.

  • Nimetön

    ”Harvassa ovat tunnelin rakentamista ylistävät mielipiteet.”

    Sensijaan paljon on vihaisia mielipiteitä tunnelia vastaan. Niille on tämänkin uutisen kommenteissa yhteistä se, että niiden kirjoittajat eivät ole ymmärtäneet lukemaansa uutista. Ne, jotka ovat ymmärtäneet, ovat todenneet asioiden olevan tunnelin kohdalla hyvin mallillaan. Ei sellaista erikseen tarvitse kirjoittaa.

    Ketkä pätevät talousasiantuntijat sinä olisit ottanut mukaan hankkeeseen?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet