Valmetin autotehtaalla salamyhkäinen tiedotustilaisuus keskiviikkona – Tästäkö siinä on kysymys?

Tehtaan mukaan kyseessä on merkittävä uutinen, joka ”aiheuttaa huomattavan suuren, uuden rekrytointitarpeen”.

Kari Pitkänen
Valmetin autotehtaalla salamyhkäinen tiedotustilaisuus keskiviikkona – Tästäkö siinä on kysymys?

Valmet Automotive on kutsunut median paikalle keskiviikoksi. Kyseessä on merkittävä uutinen, johon liittyy myös rekrytointitarve.

Kari Pitkänen

Valmet Automotivelta eivät yllätykset lopu. Tehdas ilmoitti jo aikaisemmin, että tänä vuonna Uuteenkaupunkiin palkataan yli tuhat uutta autonrakentajaa.

Maanantaina Valmet kutsui tiedotusvälineet kokoon keskiviikoksi. Tarjolla on ”merkittävä uutinen”, joka aiheuttaa ”huomattavan suuren, uuden rekrytointitarpeen”.

Tässähän on kyynikonkin paras alkaa uskoa, että Suomella on yhä toivoa. Ainakin ”Ugissa” ja muualla länsirannikolla tehdään kaikki sen eteen.

Mikään ei ole niin hauskaa kuin ennustaminen, joten laitetaan kortit pöytään. Valmet kertoo keskiviikkona, kuinka Uudessakaupungissa aletaan koota sähkö- ja hybridiautoja ja mahdollisesti myös niiden akkupaketteja Mercedes-Benzille.

Mersulle siksi, että tehdas on täysin naimisissa Mersun tuotannon ja logistiikan kanssa A- ja GLC-mallien sarjavalmistuksen takia. Emoyhtiö Daimler on yhteistyökumppaniinsa jopa niin tyytyväinen, että se palkitsi kolme viikkoa sitten suomalaiset Mercedes-Benzin parhaana kumppaniyrityksenä.

Tiedotustilaisuus järjestetään Mersun maahantuojan Vehon tiloissa. Näissä puitteissa kyse ei voi olla muusta kuin Mercedes-yhteistyön laajentamisesta.

Sähköautojen suhteen pää on jo auki. Yksi suomalaislinjaston tuotteista on GLC-maasturin hybridiversio 350 E 4Matic.

Daimler on ilmoittanut, että se tuo toistakymmentä uutta täyssähkömallia myyntiin vuoteen 2025 mennessä. Niiden lisäksi tulevat vielä normaalien mallisarjojen hybridiversiot. Tässä kakussa riittäisi pureksittavaa suomalaisillekin.

Maailman kolmanneksi suurin sähköautoakkujen valmistaja, kiinalainen CATL hankki juuri 22 prosentin siivun Valmet Automotivesta. Tähtäimessä ovat ”sähköajoneuvojen projektinhallinta- ja suunnittelupalvelut sekä akkupaketit” ja maailmanmarkkinat.

Länsi-Suomeen on muodostumassa vahva sähköisen liikenteen alueellinen osaamiskeskus. Jos Vaasaan vielä saadaan Teslan tai jonkun muun akkuvalmistajan suurtehdas, Suomi alkaa olla tosi vahvoilla sähköautoilun edistämisessä.

Tietysti voin olla ihan väärässäkin. Ehkä Valmetin uutinen onkin paljon perinteisempi, esimerkiksi uuden A-sarjan kokoonpanon varmistuminen. A-sarjan mallisukupolvi vaihtuu ensi vuonna, ja taatusti senkin tuotanto kiinnostaa ugilaisia kovasti.


Kommentit (9)

  • Työtä etsivä insinööri YAMK

    Kyllä sinne väkeä löytyy, mutta viisikymppiset osaavat/joustavat/matalapalkkaiset insinöörit eivät kelpaa edes tuotantotehtäviin. Ensimmäinen hakulomakkeen kysyttävä asia nimen jälkeen on ikä, ja siinä on työnantajan asenneongelma kuten monella yrityksellä Suomessa tällä hetkellä.
    Muuten täytyy kyllä sanoa, että on hieno nähdä jonkun virman pystyvän täyttämään saksalaisen autovalmistajan laatu- ja kustannuskriteerit sekä tuotannon ylösajo lyhyessä ajassa.

  • Ohi pyyhki

    Aikoinaan hain tuonne töuhin. Työhaastattelijana oli joku vanha akka, joka ei ymmärtänyt tavuakaan sähkö- ja automaatiojärjestelmistä.
    Esim. Sähkö- ja Valo -messuilla 2005 totesin, että LED-valoilla ei vielä 10 vuoteen tule tekemään mitään. 2016 alkoi markkinoilla olemaan järkevän hintaisia ja riittävän valaistustehokkuuden antavia LED-lamppuja. Ensi kerran tällöin itsekin suostuin niitä ostamaan.
    Nykyään olen sähkö- ja automaatioinsinööri, enkä jalallani tuohon rapistuneeseen kombinaattiin tule astumaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet