Ylinopeusrajan alentamiseen tähtäävä STM:n esitys tyrmätään: "Rahastamisen makua"

Johanna Juupaluoma Jatkossa ylinopeutta ajava saisi yhä suuremmat sakot aiempaa pienemmillä nopeuksilla, mikäli sisäministeriön perjantainen esitys toteutuu. Sekä Autoliiton että Liikenneturvan toimitusjohtajien mukaan on vaikea nähdä, miten pelkällä rikesakon tason alentamisella parannettaisiin liikenneturvallisuutta. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan todellisia vaikutusarvioita ei ole tehty esimerkiksi siitä, mikä on pientä ylinopeutta ajaneiden vaikutus liikenneturvallisuuteen kokonaisuuden kannalta. Hänen mielestään nyt pyritään rankaisemaan ihmisiä silloinkin, kun he käyttäytyvät kunnolla. Suomessa yleinen liikenneturvallisuus on Niemisen mukaan hyvällä tasolla eurooppalaiseen tasoon nähden. - Jos nyt ruvetaan kyttäämään pieniäkin ylinopeuksia, niiden ihmisten usko on koetuksella, jotka käyttäytyvät kunnolla. Onhan tämä erikoinen tilanne. Viimeksi syyskuussa eduskunta kertaalleen kaksinkertaisti rikesakkojen suuruutta. Nyt sisäministeriö on esittänyt, että poliisi voisi jatkossa antaa rikesakon 7 km/h:n ylinopeudesta nykyisen 8 km/h -rajan sijaan teknisen varmuusvähennyksen jälkeen. Kaiken lisäksi eduskunnan käsittelyssä on jälleen uusi lakiesitys, jonka tarkoituksena on entisestään korottaa rike- ja päiväsakkoja. - Jatkossa alimmista ylinopeuksista saisi kovemman rangaistuksen kuin lievistä pahoinpitelyistä. Tämä on todella ankara rangaistus vahingon ja riskin aiheuttamiseen nähden, Nieminen toteaa. Liikenneturvan toimitusjohtajan Anna-Liisa Tarvaisen mielestä seuraamusjärjestelmää pitäisi katsoa kokonaisuutena rikesakkojen, sakkojen ja ajokieltojen osalta. Hänen mukaansa nykyiset rangaistusrajat olisivat riittävät, eivätkä tarvitsisi muutosta, jos kiinnijäämisen todennäköisyyttä lisättäisiin. - Nopeuksilla on merkitystä liikenneturvallisuudelle, ja niitä pitää valvoa. Tässä käy kuitenkin kohta niin, että sinänsä hyvään tavoitteeseen tulee rahastamisen makua. Ylinopeutta ajavat maksavat suurimman laskun, koska sitä on helppo valvoa kustannustehokkaasti kameravalvonnalla. - Nyt täytyy miettiä, mikä on oikeudenmukainen ja järkevä turvallisuustavoitteet kattava kokonaisuus. Sisäministeriö perustelee esitystään liikenneturvallisuuden parantamisella ja pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman julkisen talouden sopeutustoimilla. Niemisen ja Tarvaisen mukaan liikenneturvallisuutta ei paranneta pelkästään rikesakoilla rahastamisella. Heidän mielestään pitäisi keskittyä muun poliisivalvonnan tehostamiseen, kuten rattijuopumusten ja muiden liikennettä vaarantavien ajotapojen valvontaan.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet