Kauppa huutaa tuoretta tavaraa joka päivä, elintarvikealalle isot paineet

Kauppojen halpuuttaminen pudottaa yrityksiä kyydistä. Pitkällä aikavälillä uusien tuotteiden lanseeraus entistä hankalampaa. Anita Simola Helsinki Kauppojen aukiolojen vapauttaminen tuo isot paineet elintarviketeollisuudelle. - Asiakkaille pitäisi olla tarjolla tuoreita tuotteita viikon jokaisena päivänä, aamusta iltamyöhään. Tarvitsisimme alalle kiireesti työaikajoustoja. Ne ovat nyt erittäin jäykät, sanoo elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen. Teollisuus odottaakin, että hallitus toteuttaa työmarkkinauudistukset. Ala panee paljon toivoa paikallisiin sopimisiin ja peräänkuuluttaa vastuullista työmarkkinapolitiikkaa, jotta tavaraa riittää hyllyillä. Juutinen huomauttaa, ettei kaupassa voi olla sunnuntaisin ruualle eri hintaa kuin arkisin. "Haluamme pelisäännöt" Keskustelu kauppojen halpuuttamiskampanjoista on pyörinyt viime ajat lähinnä kauppaketjujen ja tuottajajärjestö MTK:n välillä. MTK syyttää, että kauppa alentaa hintoja viljelijän kustannuksella. Kauppa taas vastaa, että alennukset on otettu omista katteista. Juutinen toteaa, ettei kauppa halpuuta kaikkea omasta pussistaan. Osa on suuntautunut myös tavarantoimittajalle. Kuinka paljon, sitä on mahdotonta arvioida. Toimitusjohtajan mukaan heillä ei ole mitään kilpailua vastaan ja ruoan alennus on kuluttajan kannalta ollut hyvä asia. - Haluaisimme kuitenkin kunnon pelisäännöt. Halpuuttamisen seurauksena kaupat ovat lisänneet omia tuotemerkkejään. Kun kauppa on sekä ostaja että myyjä, niin siihen liittyvät omat riskinsä varsinkin, kun kaupan ala on niin keskittynyttä. Hintakisa näkyy Elintarvikeala on paininut viime vuodet monien ongelmien kanssa. Ostovoima on heikentynyt kautta linjan. Venäjän tuontikielto ja siitä seurannut ylitarjonta raaka-ainemarkkinoilla rassaa edelleen. Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut halpuuttamisten myötä ja hintakisa on alentanut yritysten kannattavuutta. Vaikka pulmia on vaikka muille jakaa, niin yritykset suhtautuvat tulevaisuuteen toiveikkaina. Liiton tuore selvitys kertoo, että 38 prosenttia jäsenyrityksistä uskoo tilanteen parantuvan ja vain 17 prosenttia katsoo sen heikkenevän. Vientiä harjoittavista yrityksistä neljännes onnistui parantamaan viennin osuuttaan viime vuonna. Menestyjät tekevät asioita uudella tavalla Vajaalla puolella alan yrityksistä kannattavuus on laskenut. Näissä yrityksissä myös myynti on pienentynyt. Tärkein syy kehitykseen on kaupan kova hintakilpailu. Heikko kehitys näkyi erityisesti niillä toimialoilla, joilla on ollut jo valmiiksi haastavaa Venäjä-pakotteiden tai muuttuneiden kulutustottumusten vuoksi. - Selvityksestä näkee, että yrityksiä alkaa tippua kyydistä. Kuluttajat hyötyvät hintojen alenemisesta lyhyellä aikavälillä. Mutta mitä kauemmin hintojen aleneminen jatkuu, sitä vaikeampi yritysten on investoida ja tuoda uusia tuotteita markkinoille. Se vaikuttaa myös työllisyyteen, sanoo johtaja Heli Tammivuori elintarviketeollisuusliitosta. Hyvä uutinen on, että kyselyyn vastanneista 61 yrityksestä 38 prosentilla kannattavuus on parantunut. - Laskevien hintojen aikana löytyy myös menestyviä yrityksiä. Ne ovat tehneet asioita uudella tavalla. Myyntiin, markkinointiin ja tuotekehitykseen on panostettu ja tuotestrategiaa on muokattu. Kannattavuutta on parannettu, kun on saneerattu, karsittu kustannuksia tai tehty yritysjärjestelyjä.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet