Osuuspankki ei enää pakota vastaamaan uteluun: "Finanssivalvonta pyysi lopettamaan"

Mirja Niemitalo OP ei enää edellytä, että sen verkkopankissa asioivien pitää vastata tuntemistietokyselyyn. Jatkossa kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista. Pankki teki muutoksen keskiviikkona sen jälkeen, kun Finanssivalvonta oli pyytänyt pankkiryhmittymää muuttamaan kysely takaisin vapaaehtoiseksi. OP kertoi asiasta keskiviikkoiltana tiedotteella. Kysely ehti olla noin kuukauden pakollinen OP:n verkkopankissa. Asiakkaiden piti täyttää kysely jatkaakseen asiointia. - Muuttamalla kyselyn pakolliseksi olemme pyrkineet täyttämään lain vaatimukset asiakkaista kerättävistä tiedoista. Finanssivalvonta on pyytänyt meitä 17. helmikuuta muuttaman kyselyyn vastaamisen takaisin vapaaehtoiseksi ja muutos on toteutettu, johtaja Merja Auvinen OP Ryhmästä kertoo pankin tiedotteessa. Pankin mukaan he ovat keränneet lain edellyttämiä tietoja jo vuosien ajan, mutta verkossa kysely ehti olla pakollisena noin kuukauden. Auvisen mukaan laki velvoittaa edelleen keräämään kyselyssä käsitellyt tiedot asiakkailta. - Toivomme, että asiakkaamme vastaavat verkkopankissa olevaan vapaaehtoiseen kyselyyn, elleivät ole vielä ehtineet tehdä sitä, Auvinen sanoo. Auvisen mukaan pankki odottaa viranomaisilta mahdollisia lisäohjeita, joiden mukaan he aikovat toimia. Pankit laativat itse kysymykset ja sisäiset ohjeet lakien ja riskiarvioidensa mukaisesti. Finanssivalvonta ei laadi pankeille riskiarvioita eikä sisäisiä ohjeita asiakkaan tuntemismenettelyistä.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet