Finavia yritti peitellä valvontajärjestelmän miljoonatappiotaan, vaikenee vakuuksista

Taneli Koponen Aamulehti Valtion lentokenttäyhtiön Finavian taloudellisesti epäonnistuneet hankkeet ovat saamassa jatkoa. Yhtiön WAM-valvontajärjestelmähankinta johtaa miljoonan euron alaskirjaukseen vuoden 2015 tilinpäätöksessä. Saksalaisen Comsoftin toimittaman järjestelmän piti parantaa lentokoneiden paikallistamista ilmatilassa. Finavia tiedotti hankkeen tappioista perjantaina. Aamulehti oli tätä ennen pyytänyt hanketta Finaviassa johtavalta Raine Luojukselta vastauksia projektista yhtiölle aiheutuvista ylimääräisistä kustannuksista. Luojus ei kuitenkaan halunnut vastata. Hän vetosi liikesalaisuuteen ja siihen, että hän ei voi puhua raha-asioista. - En ota mitään kantaa sopimukseen liittyviin asioihin, Luojus sanoi. Vakuudet piilossa Hän ei suostunut kommentoimaan myöskään hankkeen vakuuksia. - Ne ovat Comsoftin ja meidän välisiä asioita. En voi puhua niistä. Finavian selityksen mukaan miljoonatappio johtuu sopimustoimittajan konkurssista. Yksi kiinnostavista seikoista Finavian WAM-hankinnassa liittyy vakuuksiin. Aamulehden tietojen mukaan WAM-hankkeessa piti olla käytössä maksuja turvaava pankkitakaus. Vakuudet eivät kuitenkaan jostain syystä riittäneet estämään tappiota. WAM-hankkeen kokonaisarvo on neljä miljoonaa euroa. Finavia ei ole kertonut, joudutaanko alaskirjauksia tekemään esimerkiksi tänä vuonna lisää. Aiemmin Aamulehdelle antamassaan haastattelussa Luojus oli hankkeen suhteen luottavainen. Hän kiisti, että WAM-hankinnasta olisi tulossa Finavian johdannaiskauppojen kaltainen taloudellinen sotku. - Ei varmasti. En ymmärrä vertausta. Tässä on kysymys luotettavasta toimittajasta, Luojus sanoi. WAM-hankinnnan valmistelu oli asiakirjojen mukaan melko pitkällä jo vuonna 2013. Tuolloin Finavia haki Trafilta luvan testata järjestelmään liittyviä lähettimiä tutkataajuuksilla. Asiaa tuntevan lähteen mukaan kyse on valvonnan sijasta enemmänkin lennonvarmistukseen liittyvästä järjestelmästä. Järjestelmän ensimmäisen vaiheen piti olla käytössä Finaviassa jo viime vuoden lopulla. Yhtiö ei kuitenkaan kerro, miltä osin järjestelmää ehdittiin toimittaa yhtiölle. - Projektin välietapit ja muu aineisto ovat meidän ja sopimuskumppanin väliseen liikesuhteeseen kuuluvia asioita, yhtiön viestintäjohtaja Mikko Saariaho kirjoittaa sähköpostitse. Virheitä viestinnässä Myös WAM-hankkeen ohjausryhmän kokoonpano on yhtiön mukaan salainen. Perjantain tiedotteessaan Finavia antoi ymmärtää, että WAM-hanke vain viivästyy. Luojus ei halua kommentoida, onko ohjausryhmässä suunniteltu hankkeen kuoppaamista jo viime vuonna. - En ole sanonut, että olen käynyt tällaisia keskusteluja, Luojus kommentoi. Finavia on ollut aiemmin esillä muun muassa 34 miljoonan euron johdannaistappioihin liittyen. Helmikuun alussa Aamulehti kertoi Finavian muuttaneen ilmatilaluokituksen lainvastaisesti Helsinki-Vantaan lentoaseman lähialueella. Yhtiö kiisti ensin uutisen jälkeen julkaisemassaan tiedotteessaan lainvastaisen turvavälien muuttamisen. Myöhemmin Finavia veti tiedotteen takaisin ja pahoitteli sen johtuneen "tietokatkoksesta". Päivitys 16.2.2016 kello 16:20: Juttuun lisätty lomake uutisvihjeen lähettämistä varten. Ladataan...


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet