Ratinan kauppakeskus tähyää kilpailijoiden asiakkaita ? Ideapark: muodin herruus pysyy meillä

Sponda arvioi, että yli puolet uuden kauppakeskuksen asiakasvirroista tulee lähialueen kauppakeskuksista ja jättimarketeista. Jussi Saarinen Aamulehti Ratinan kauppakeskus nousee reilun kahden vuoden päästä aivan Koskikeskuksen naapuriin. Miten ihmeessä asiakkaita riittää tässä taloustilanteessa? Kauppakeskusjohtaja Visa Vainiola Spondasta luottaa uuden kauppapaikkansa vetovoimaan. Spondan arvion mukaan yli puolet Ratinan kauppakeskuksen asiakasmääristä tulisi lähialueen hypermarketeista ja supermarketeista sekä Koskikeskuksesta ja Ideaparkista. - Mutta samalla Koskikeskus hyötyy meistä. Kuluttaja hakee aina maksimaalista valikoimaa, ja täysin samoja liikkeitä emme avaa, ehkä R-kioskia lukuun ottamatta. Entä kuinka uusi kauppakeskittymä vaikuttaa Tampereen keskustan kivijalkaliikkeisiin? - Varmasti jonkin verran keskustan asiakkaista käy myös Ratinassa, mutta toisaalta koko keskustan vetovoima kasvaa. Ostovoima lisääntyy? Vainiola uskoo vankasti Tampereen talousalueen kehitykseen, vaikka päättäjät puhuvat ahdingosta ja vyön kiristämisestä. Kauppakeskus avaa ovensa huhtikuussa 2018. Vainiolan mukaan siihen mennessä kauppakeskuksen lähialueen ostovoima voi lisääntyä 100 miljoonalla eurolla. - Me lisäämme kaupungin kokonaisvetovoimaa, ja sen ansiosta Tampereelle jää tulevaisuudessa nykyistä suurempi osa ostovoimasta, joka nyt valuu ulos Tampereelta. Vainiolan mukaan Tampereen alueella on ollut pitkään alikehittynyt kauppakeskustarjonta. Siksi uudelle tulijalle on tilaa. - Tällä hetkellä Koskikeskus on periaatteessa Tampereen ainoa kauppakeskus. Esimerkiksi Helsingissä on ainakin kymmenen kauppakeskusta. Väestöön suhteutettuna määrä on paljon enemmän kuin Tampereella. Liikenteen solmukohta Ratinan kauppakeskuksen kokonaistavoitteena on yli kuuden prosentin markkinaosuus Pirkanmaalla. Luku käsittää markkinan, joka liittyy kauppakeskuksen toimialoihin. - Muoti meille tärkein ala. Siellä tavoitteenamme on 18 prosentin markkinaosuus. Vainiola luottaa Ratinan sijaintiin liikenteen solmukohtana. Alueen ohittaa noin 80 000 eri ihmistä päivittäin. Viiden minuutin kävelymatkan päässä on 350 miljoonan euron ostovoima. - Kauppakeskuksen alueella on suurimmat asiakasvirrat koko Tampereella. Ideapark luottaa muotiin Ideaparkin kauppakeskusjohtaja Olli Gestranius sanoo, että muodin herruus Pirkanmaalla säilyy Lempäälässä senkin jälkeen, kun Ratinassa toiminta alkaa. - Se on selvää, että kauppakeskukset pelaavat paljon samoilla alueilla. Seuraamme tilannetta silmä tarkkana. Ostovoiman kasvuun hän ei suhtaudu yhtä luottavaisesti kuin Vainiola. - Toki toivotan kasvun erittäin tervetulleeksi, jos sellaista on luvassa. Gestranius on myös miettinyt sitä, kuinka paljon uuden kauppakeskuksen tulo iskee Tampereen keskustan kivijalkaliikkeisiin. Entä miten se vaikuttaa ydinkeskustan elävöittämissuunnitelmiin? Jättihanke Ratinan kauppakeskus lukuina Kauppakeskus avaa ovensa huhtikuussa 2018. Myyntitavoite: 200 miljoonaa euroa vuodessa. Asiakasmäärätavoite: 22 000. Kokonaisinvestointi: 244 miljoonaa. Yhteensä 150 liikettä ja palvelua. Yli 1 200 autopaikkaa. Tähän mennessä varmistetut liikkeet Yli kolmasosa kauppakeskuksen myyntipinta-alasta on vuokrattu. Näiden liikkeiden sopimukset ovat tällä hetkellä julkista tietoa: H&M, K-Supermarket, Lidl, Monki, Tampereen työterveys, Fitness 24/7 -kuntokeskus, Linkosuo, Picnic, Laatukoru, Timanttiset, Faunatar, Hairlekiini, Kappahl ja Clas Ohlson. "Kauppakeskuksen alueella on suurimmat asiakasvirrat koko Tampereella. Alueen ohittaa noin 80 000 eri ihmistä päivittäin." Visa Vainiola Alueen ohittaa noin 80 000 eri ihmistä päivittäin." Visa Vainiola


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet