Tietosuojavaltuutettu aloitti tutkinnan pankkien toimista: "On merkkejä, että kysyvät liikaa"

Solmu Salminen, Aamulehti Pankkien suorittamat asiakkaiden tunnistuskyselyt vaikuttavat joiltain osin kyseenalaisilta, sanoo tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio. Henkilötietojen rekisteröintiä valvova viranomainen on aloittanut selvityksen kysymyksistä, joilla pankit selvittävät asiakkaittensa rahaliikenteen taustoja. Pankit ja Finanssialan keskusliitto perustelevat tiukentuneita otteita jo vuonna 2011 voimaan tulleella rahanpesulailla. Rahalaitosten on lainsäätäjän mukaan selvitettävä, etteivät kansalaiset liikuttele rahavaroja rikollisissa tarkoituksissa. Aarnion mukaan on mahdollista, että lainsäädäntö ja Yhdysvaltain aloitteesta solmittu Fatca-sopimus maiden välisestä verotietojen vaihtamisesta saavat aikaan tilanteita, joissa asiakkaan tietosuoja on vaarassa. - On käynyt ilmi, että kaikkia kysymyksiä ei voi perustella rahanpesulailla tai Fatca-järjestelyllä. Selvitämme, menevätkö pankit sieltä, missä aita on matalin ja kysyvätkö ne enemmän kuin on tarpeellista, Aarnio toteaa. - On merkkejä siitä, että pankit kysyvät liikaa. Aito selitys asiakkaalle Tietosuojavaltuutettu sanoo, että pankin on pystyttävä selittämään rehellisesti jokaisen kysymyksen tarkoitus. - Esimerkiksi kysymys siitä, mikä on asiakkaan pääasiallinen pankki - se ei varmaankaan tule rahanpesusäännöksistä. Pankeille voi avautua käyttöönsä rekisteri, jonka tietoja on mahdollista käyttää muihinkin tarkoituksiin kuin turvallisuuden parantamiseen. Korostan, että olipa kyselyn muoto mikä tahansa, asiakkaalle pitää antaa rehellinen vastaus, miksi tiedot ovat välttämättömiä. Asiat ovat poskellaan jo silloin, jos jollekin tulee epätietoisuuden kokemus, Aarnio sanoo. - Sitä me pelkäämme. Korostan, että olipa kyselyn muoto mikä tahansa, asiakkaalle pitää antaa rehellinen vastaus, miksi tiedot ovat välttämättömiä. Asiat ovat poskellaan jo silloin, jos jollekin tulee epätietoisuuden kokemus, Aarnio sanoo. Pankit ovat myös rajoittaneet asiakkaiden palveluja, jos nämä ovat kieltäytyneet vastaamasta kysymyksiin. OP Ryhmän henkilöasiakaspuolen johtaja Merja Auvinen totesi Aamulehdelle, että pankki pyrkii ensin selvittämään pattitilanteet asiakkaiden kanssa ystävällisesti. Osuuspankki on yksittäistapauksissa sulkenut nettipankkitunnuksia, Danske Bank puolestaan ilmoittaa ryhtyvänsä toimenpiteisiin tämän kalenterivuoden aikana. OP Ryhmän henkilöasiakaspuolen johtaja Merja Auvinen totesi Aamulehdelle, että pankki pyrkii ensin selvittämään pattitilanteet asiakkaiden kanssa ystävällisesti. Finanssialan keskusliitto eri mieltä Pankkeja ja rahoituslaitoksia ahdistaa tiukkeneva lainsäädäntö. Alan työnantajien edustajan Finanssialan keskusliiton johtava asiantuntija Mika Linna toteaa, että tietosuojasta pitäisi käydä tuottavaa vuoropuhelua. - Pankeilla on lakiin perustuva velvoite kysyä kysymykset. Selkänoja on siinä mielessä hyvin tukeva, Linna sanoo. Linna toivoo linjakkuutta tietosuoja- ja luottolaitoslakien tulkinnassa. Hän penää julkisten tietorekisterien kehittämistä. - Lakiin on säädetty asioita, joita täytyisi selvittää, mutta se, miten niitä selvitetään on monilta kohdin jäänyt auki. Ei ole järkeä antaa kovia velvoitteita, jos ei anneta myös konsteja niistä selviytymiseen. Linnan mukaan pankin on vaikea käyttää hankkimiaan tietoja omiin tarkoituksiinsa. Näitä tietoja ei esimerkiksi saa käyttää markkinointiin. Perustietoja voi hyödyntää, ja siinä voidaan mennä tavallisten markkinointikäytäntöjen mukaan. - On säädelty aika tarkkaan, mitä pankki saa tiedoillaan tehdä. Näitä tietoja ei esimerkiksi saa käyttää markkinointiin. Perustietoja voi hyödyntää, ja siinä voidaan mennä tavallisten markkinointikäytäntöjen mukaan. Linna lisää toiminnan peruspilariksi sen, että pankkisalaisuus vallitsee. Hänen mukaansa tietojen välittäminen viranomaisille on aina lakiin perustuva poikkeustapaus. Lisäys kello 19.03: Väliotsikko ja otsikon mukainen sitaatti täydennetty.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet