Kamerat valvovat pian Länsilinjojen bussimatkustajia Ylöjärvellä ja Tampereella

Taneli Koponen Aamulehti Länsilinjat hankkii 17 uutta linja-autoa voittamiensa linjojen 80, 81 ja 83 ajamiseen Ylöjärvellä sekä linjan 29 ajamiseen Tampereen sisäisessä liikenteessä. Investoinnin kokonaisarvo on yli neljä miljoonaa euroa. Linja-autot otetaan käyttöön asteittain kesäkuusta alkaen. Busseissa käytetään valvontakameroita. Bussien tilaus liittyy Tampereen seudun joukkoliikennelautakunnan viime syksynä järjestämään kilpailutukseen Ylöjärven liikenteestä. Kilpailutuksen yhteydessä liikenteen tilaaja määritteli myös Ylöjärvellä käytettävän bussikaluston ominaisuudet. Kilpailutuksessa määriteltyjen ominaisuuksien lisäksi Länsilinjat päätti lisätä busseihin myös valvontakamerat. Länsilinjojen hallintojohtaja Kari Keinonen kertoo, että laajakulmakameroita tulee alkuvaiheessa busseihin kolme. Yksi kameroista tulee kattoon bussin takaovelle ja toinen lastenvaunutilan kattoon. Kolmas kamera kuvaa näkymää autosta taaksepäin peruutustilanteita varten. Yhtiön suunnitelmissa on lisätä myös yksi liikennekamera kuvaamaan näkymää kojelaudalta eteenpäin. Kyseisen kameran kuvaa yhtiö voi seurata myös reaaliajassa etänä. Keinonen uskoo, että kameroilla on liikenne- ja asiakasturvallisuutta parantava vaikutus. Kuljettaja pystyy seuraamaan kameroiden avulla esimerkiksi asiakkaan poistumista takaovesta. Sinne on ollut aiemmin vaikeampi nähdä pelkkien peilien avulla. Vain osassa Länsilinjojen autoissa on tallentava kamerajärjestelmä. Asiasta kerrotaan matkustajille kyltillä. Kameroiden kuva tallentuu autossa sijaitsevalle 500 gigan kokoiselle kovalevylle, josta materiaalia voidaan tarvittaessa purkaa jälkikäteen. Länsilinjoilla on ollut kameravalvontaa hyödyntäviä busseja liikenteessä kahdeksan kappaletta jo vuodesta 2014. Kameroiden lisäksi Ylöjärvelle tuleviin autoihin asennetaan myös järjestelmä, joka kertoo auton jarrutuksista, kiihdytyksistä, kaarrenopeuksista, sivuliikkeistä ja polttoaineen kulutuksesta. Järjestelmä tuottaa reaaliaikaisen tiedon lisäksi myös kuukausiraportin, jonka avulla voidaan seurata kuljettajan ajotapaa ja sen kehittymistä.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet