Naiset suhtautuvat ruoan halpenemiseen kriittisemmin kuin miehet

Hanna Kuonanoja Naisten ja miesten käsitykset siitä, miten ruoan hinta on muuttunut viimeisen vuoden aikana, poikkeavat oleellisesti toisistaan. Miltei puolet miehistä arvioi ruoan halventuneen, kun taas naisista halpenemisen kannalla on alle kolmasosa. Miltei yhtä monen naisen mielestä ruoan hinta on vuoden aikana noussut. Tosiasiassa ruoan hinta laski vuoden 2015 aikana noin kaksi prosenttia. Kuluttajatutkimuskeskuksen hintatutkija Ari Peltoniemi kertoo, että hinta on naisille tärkeämpi ostokriteeri kuin miehille. Naiset ovat kuitenkin taipuvaisempia katsomaan koko ruokakorin hintaa, kun taas mies saattaa kiinnittää enemmän huomiota yksittäisten tuotteiden hintoihin. - Mies saattaa katsoa, että jaha, makkarapaketti on halventunut, ja sitä myötä koko ruokakori on halventunut. Peltoniemi muistuttaa, että vaikka joidenkin tuotteiden hinnat ovat kampanjoissa laskeneet merkittävästi, hinnanalennukset koskevat vain osaa tuotteista. Esimerkiksi S-ryhmän vuoden takaista ensimmäistä alentamiskierrosta kritisoitiin siitä, että kasvisten kaltaisia terveellisiä tuotteita näkyi listoilla varsin vähän. Nämä tuoteryhmät ovat perinteisesti olleet naisten suosiossa. Lännen Median Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä tiedusteltiin suomalaisten näkemyksiä ruoan hinnan kehityksestä. Kaikista vastaajista yhteensä 39 prosenttia oli ruoan halpenemisen ja 24 prosenttia sen kallistumisen kannalla. 33 prosenttia taas arvioi hinnan pysyneen ennallaan.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet