Ratinasta todella tehtiin sakkorysä: moninkertainen määrä ylinopeussakkoja

Tampereen Ratinan sillalla nopeusrajoitus muuttui asukkaiden pyynnöstä viime syksynä viidestäkympistä neljäänkymppiin: meteli häiritsi. Sakot monikertaistuivat. Toissa vuonna liikennerikkomuksia oli 73, viime vuonna niitä kirjattiin 579. Aila Koskenniemi Aamulehti Tampereen Ratinan sillalla oli aiemmin viidenkympin nopeusrajoitus. Nopeusrajoitus laskettiin viime elo-syyskuussa 40 kilometriin tunnissa. Moni ajaa yhä "vanhasta muistista" viittäkymppiä. Esimerkiksi Aamulehden maanantaina tekemässä mittauksessa 50 autoilijasta 24 ajoi lievää ylinopeutta sillalla. Autoilijoita on hämmentänyt nopeuksia valvova poliisin kamera-auto, jonka on nähty usein päivystävän Tampereen valtatien varrella. Maanantaina Ratinan sillalle oli tuotu nopeusnäytöt. Illan ruuhkatunnin aikana Ratinan sillan ylitti viime vuoden syyskuussa 2 900 ajoneuvoa tunnissa. Sillan keskimääräinen vuorokausiliikenne vuonna 2014 oli 29 900ajoneuvoa vuorokaudessa. Moni onkin epäillyt, että sillasta on tehty tarkoituksella tuottoisa sakkorysä. Miksi Ratinan sillalla laskettiin nopeusrajoitusta 40 kilometriin tunnissa, liikenneinsinööri Heljä Aarnikko Tampereen kaupungilta? - Nopeusrajoituksen muutosta tarkasteltiin Ratinanrannan asukkaiden aloitteen pohjalta. Nopeusrajoitusjaksot olivat epäyhtenäisiä ja lyhyitä. Rajoitusten yhtenäistäminen vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja jonkin verran meluun, koska se vähentää turhia kiihdytyksiä ja tasaa nopeuksia. Rajoituksen alentamisella ei ole merkittäviä vaikutuksia matka-aikaan - korkeintaan 10 sekuntia, jos ei joudu pysähtymään Ratinanrannan liikennevaloihin. - Tampereen valtatiellä oli aiemmin voimassa 50 km/h:n nopeusrajoitus Hatanpään valtatien liittymästä Hämeenpuistoon ja Hämeenpuistossa 40 km/h:n aluerajoitus. 50 km/h:n nopeusrajoitusjakson pituus oli noin 800 metriä. Ratinanrannan asuinalue kytkeytyy Tampereen valtatiehen Voimakadun valo-ohjatun liittymän kautta. Valot katkaisevat siten usein Tampereen valtatien liikennevirran. - Ratinan kauppakeskuksen rakennustöiden on arveltu kestävän noin 14 kuukautta, joten rakentamisen aikaiset järjestelyt vaikuttavat Tampereen valtatiellä pitkään. Työnaikaisten järjestelyjen vuoksi nopeusrajoitusta Tampereen valtatiellä on alennettu 30 km/h:iin, jolloin 50 km/h oli voimassa vain muutaman sadan metrin matkalla Ratinan sillan kohdalla. Milloin ylinopeudesta ryhdytään sakottamaan, ylikomisario Jari Näkki Sisä-Suomen poliisilaitoksesta? - Kun ylitystä on 8 kilometriä tunnissa. Käytännössä ylitys on silloin 11 km/h, koska nopeudesta tehdään 3 km/h:n varmuusvähennys. - Kun rajoitus on enintään 60 km/h, ja ylinopeutta varmuusvähennyksen jälkeen korkeintaan 15 km/h, rikesakko on 170 euroa. Jos ylinopeutta on 16-20 km/h, rikesakko on 200 euroa. Sitä suuremmista ylinopeuksista seuraa päiväsakkoja. - Kun nopeusrajoitus on suurempi kuin 60 km/h, vähäisemmistä ylityksistä seuraa 140 euron rikesakko. Muutoin rangaistukset ovat samansuuruisia kuin pienissä nopeuksissa. Kuinka paljon Tampereen valtatiellä sattuu liikennerikkomuksia, ylikonstaapeli Juha Ahola Sisä-Suomen poliisista? - Vuonna 2014 liikennerikkomuksia kirjattiin 73 ja liikenneturvallisuuden vaarantamisia 35. Vuonna 2015 liikennerikkomuksia kirjattiin moninkertainen määrä, 579 ja liikenneturvallisuuden vaarantamisia 40. Näistä valtaosa oli ylinopeuksia. Liikennerikkomusten määrän suurta kasvua selittänee poliisin valvonnan lisääntyminen automaattisen liikennevalvonnan siirrettävien yksiköiden ansiosta. - Vuonna 2014 Tampereen valtatiellä sattui 15 tieliikenneonnettomuutta ja viime vuonna 18.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet