Pihlajalinna kysyi omaisilta ? "Yksikään käsi ei noussut merkiksi huonosta hoidosta"

Toimitusjohtaja Mikko Wirén muistuttaa, että yrityksen 60 haltuunotosta vain yksi nostettiin kepinnokkaan. Jaana Kerola, Aamulehti Toimitusjohtaja Mikko Wirén tuskin ehti ottaa ensin onnitteluja vastaan siitä, että Pihlajalinna valittiin Pirkanmaan Vuoden Työnantaja 2015 -palkinnon saajaksi, kun hän siirtyi jo puhumaan vanhustenhoidosta. Syy on toista viikkoa vellonut keskustelu yrityksen pyörittämän Pappilanpuisto vanhustenhoitoyksikön ongelmista Tampereella. Keskustelu alkoi, kun Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer toi julki yksiköstä aluehallintovirastolle ja Tampereen kaupungille tekemänsä valvontapyynnön. Sen jälkeen pari omaista toi epäkohtia julkisuuteen. Miltä tuntuu saada tunnustus hyvänä työnantajana toimimisesta juuri vuodesta 2015? - Se tuntui erinomaisen hyvältä, varsinkin jos ajattelee viimeistä puolta toista viikkoa tapahtumineen. - Voitimme kolmen vuoden taistelun, kun eduskunnan oikeusasiamies totesi viime viikolla, että kunnallinen erikoissairaanhoito on vapaan valinnan piirissä. Nyt jokainen ihminen Utsjoelta Helsinkiin saa tulla meille hoitoon, esimerkiksi olkapää- tai tekonivelleikkaukseen. - Sitten meidän liiketoimintajohtajamme Pekka Utriainen valittiin ainoana yksityispuolen edustajana Rehulan ryhmään valmistelemaan sote-uudistusta. Lisäksi on käyty vähintäänkin yksipuolista keskustelua liittyen vanhustenhuoltoon. Yleisö reagoi nettikommenteissaan kielteisesti saamaanne tunnustukseen vanhustenhoitokeskustelun pohjalta. - Meillä oli viime vuonna 60 haltuunottoa, joista yksi on nyt nostettu kepinnokkaan. - Torstaina järjestetyssä omaistenillassa oli paikalla noin 50 vanhusten omaista. Saimme heiltä kommentteja, joiden mukaan he ovat täysin järkyttyneitä Pappilanpuistoa koskevasta uutisoinnista, ja heidän mielestään meillä on paljon loistavia työntekijöitä ja hoito on pääasiassa hyvää. Kritiikkiäkin esitettiin, mutta se koski yksittäisiä tapahtumia tai tuttujen hoitajien siirtämistä osastojen välillä. Niitä asioita on jo korjattu. - Kysyin omaisilta, kuinka moni on sitä mieltä, että median kertoma tieto antaa oikean kuvan hoidosta. Yksikään 50 omaisesta ei nostanut kättä ylös. Mikseivät nämä omaiset ota mediaan yhteyttä ja kerro noita asioita? - He kertoivat eilen, että aikovat tehdä niin. Tämmöisen mediaryöpytyksen tullessa omaiset ovat olleet täysin järkyttyneitä ja lamaantuneita. - Mieti myös työntekijöitä. Meillä on siellä erittäin hyviä työntekijöitä aivan ylivoimainen enemmistö. Jouduimme puuttumaan muutaman yksittäisen henkilön todella räikeisiin väärinkäytöksiin. - Perimme henkilökunnan toiselta työnantajalta maaliskuussa 2015. Yksikössä on tehty kymmeniä toimenpiteitä näiden kuukausien aikana. Lokakuun jälkeen on ollut kolme tarkastusta, joissa kaikissa on todettu mitoitusten ja muiden asioiden olevan kunnossa. Eikö se ole hyvän työnantaja merkki, että reagoi voimakkaasti merkittäviin laiminlyönteihin? Varmaankin. -Tässä kävi niin, että joku piti nostaa tikunnokkaan, jotta päästiin keskustelemaan 0,4:n mitoituksesta. 0,4 tarkoittaisi, että meillä tarvitsisi olla vain 18 hoitajaa. Sosiaali- ja terveysministeriön suosituksen mukaan määrä olisi 22,5, Tampereen sopimuksen 27 ja toimiluvan 29,3. - Olemme muun muassa perineet julkisen yksikön, jossa oli 40 vanhusta ja 20 työntekijää. Valvontaviranomainen sanoikin, että tarvitsette yksityisenä yrityksenä 30 työntekijää. Kun meillä on 29, todetaan että olemme törkeitä, meillä on liian vähän henkilökuntaa ja me ajattelemme vain tulosta. Koko keskustelu on täysin vääristynyt. Tarvitaan siis mitoituksen yhdenmukaistamista. - Kyllä. Vaikka julkisuus on ollut negatiivista, keskustelu on toisaalta hyvä. Tämän pitäisi osoittaa jokaiselle, että 0,4-keskustelu on täysin absurdia. On täysin tekopyhää moittia yksityistä, jolla on 30 työntekijää, jos todetaan julkisella puolella riittävän 22,5 työntekijää täsmälleen samassa yksikössä. - Se on erillinen keskustelu, paljonko hoitajia pitäisi olla, jotta vanhukset saisivat todella todella hyvää hoitoa. Sekään ei ole välttämättä mitoituskysymys, vaan kysymys siitä, millaista henkilökuntaa on ja onko työantaja organisoinut työn ja ympäristön niin, että siellä on hyvä tehdä töitä. Tämä oli se aito ongelma myös Pappilapuistossa, enkä sitä kiistä. Pihlajalinna teki ison määrän yrityskauppoja viime vuonna. Paljonko teillä on nyt työntekijöitä? - Viime vuonna meille tuli noin 2 300 uutta työntekijää, ja yhteensä meillä noin 4 000 työntekijää. Otimme haltuun viime vuonna noin 60 eri toimipistettä. Tuo on melkoinen määrä? - Se on melkoinen määrä. Sen lisäksi vielä listauduimme pörssiin, jotta saimme säilytettyä kotimaisen statuksen. Kun otetaan vielä henkilötasolla huomioon, että minulla on yöt valvottava yhden vanha poika kotona, niin vuosi on ollut sellainen, että ensimmäisen kerran elämäni aikana totesin uudenvuodenaattona: luojan kiitos vuosi on ohi. Edit: Muokattu juttua. Pihlajalinna ei ostanut Pappilanpuistoa, vaan sen toiminta siirtyi Pihlajalinnan hoitoon kilpailutuksen kautta.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet