THL:n uudet ruokasuositukset: foolihappolisää suositellaan myös raskautta suunnitteleville

Foolihappo ehkäisee sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriötä. Siiri Arffman, Aamulehti THL julkaisi tänään perjantaina uudet ruokasuositukset lapsiperheille. Muutoksia aiempaan on foolihapposuosituksessa, joka koskee nyt myös raskautta suunnitelevia. Foolihappo ehkäisee sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriötä. Foolihappolisää suositellaan myös alkuraskauden aikana, ja sitä tulisi saada 400 milligrammaa vuorokaudessa. Raskaana olevien ja imettävien naisten foolihapposuositus on puolestaan 500 milligrammaa vuorokaudessa. Hyviä foolihapon lähteitä ovat täysjyvävilja, tummanvihreät kasvikset, palkokasvit, marjat, hedelmät ja maitovalmisteet. Muutoksia on myös imetyksessä. Imetystä suositellaan 4-6 kuukauden ikään saakka, mutta sen ohella voi aloittaa kiinteiden ruokien antamisen maisteluannoksina. Maisteluannoksien ei ole tarkoitus syrjäyttää imetystä. Maisteluannokset eidstävät rintamaidon kanssa lapsen suoliston ja puolustusjärjestelmän kehittymistä ja sietokykyä uusille ruoka-aineille. Uutena suosituksista löytyvät lautasmallit monikulttuuriseen ruokapöytään ja vegaaneille. Lautasmallit on päätetty luoda näiden ryhmien erilaisten ruokatottumusten takia. - Esimerkiksi vegaaniruokavaliota noudattavien olisi tärkeää käyttää papuja, herneitä ja viljavalmisteita monipuolisesta, jotta ruoasta saa hyvän aminohappokoostumuksen, kertoo THL:n tutkimusprofessori Suvi Virtanen. Tällöin turvataan riittävä ravintoaineiden saanti. Monipuolinen ruoka sisältää paljon kasviksia. Jo yksi kasvisannos päivässä tuo terveyshyötyjä, vähentää ympäristön kuormitusta ja säästää rahaa. THL muistuttaa, että kasvun ja kehityksen kannalta on tärkeää, että lapsen ruoka on riittävän monipuolista. Tällöin turvataan riittävä ravintoaineiden saanti. Monipuolinen ruoka sisältää paljon kasviksia. Jo yksi kasvisannos päivässä tuo terveyshyötyjä, vähentää ympäristön kuormitusta ja säästää rahaa. Punaista lihaa lasten tulisi syödä harvemmin kuin viikottain. Sen sijaan kalaa ja siipikarjaa voi molempia antaa ruuaksi kaksi tai kolme kertaa viikossa. THL:n mukaan yhdessä ruokailu ja säännöllinen syöminen tuottavat ruokailoa ja edistävät koko perheen hyvinvointia. - Lapsen ruokavalio on samanlainen kuin aikuisella, mutta lautanen on vain pienempi, muistuttaa Virtanen.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet