Tampereen valtuusto: Keskustan kehittämisen ydinkysymykseksi nousivat parkkipaikat

Heidi Pesonen, Aamulehti Tampereen keskustan muuttumista tulevien vuosien ja vuosikymmenen aikana ohjaava strateginen osayleiskaava hyväksyttiin maanantaina kaupunginvaltuustossa. Kaavassa on linjattu muun muassa keskustan laajenemissuuntaa ja asuntorakentamisen painopisteitä, mutta keskustelua hallitsivat liikenneratkaisut. Eniten puhetta riitti siitä, ovatko parkkipaikat maan alla vai päällä. - Lisääkö keskustan elinvoimaa se, että ihmiset eivät tunne enää keskustaa omakseen? On iso joukko autoilijoita, jotka eivät halua ajaa parkkihalleihin. Avataan Hämeenkadun itäpää henkilöautoliikenteelle ja lisätään kadunvarsiparkkeja, ehdotti Lassi Kaleva (ps). Kaleva esitti päätökseen toivomuspontta, että kaikille liikkumismuodoille taattaisiin tasapuolinen asema keskustassa ja toista pontta, että valtuusto kirjaisi tahtotilansa olevan, ettei Tammelantorin alle rakenneta pysäköintilaitosta. Molemmat ponsiesitykset kaatuivat äänestyksessä selvin luvuin. - Ei kaikille liikkumismuodoille voi rakentaa samanlaisia baanoja. En ole valmis luopumaan esimerkiksi kävelykaduista, perusteli apulaispormestari Pekka Salmi (sd). Aarne Raevaara muistutti, että kadunvarsiparkit ovat paljon halvempia kuin maan alle louhitut parkkiluolat. Perussuomalaisista eronnut ja oman valtuustoryhmän perustanut Raevaara esitti, että osayleiskaava olisi palautettu valmisteluun. Tämäkin esitys kaatui. Maija Kajan (vihr) muistutti, ettei Tampereen keskustassa ole kovin paljon tilaa, ja autojen parkkipaikkana tuo tila vasta kalliiksi tuleekin. - Toimiva, tiheävuoroinen joukkoliikenne on paras ratkaisu keskustan saavutettavuuteen, huomautti puolestaan Sirkkaliisa Virtanen (vas). Muusta kuin pysäköinnistä nostettiin tärkeinä asioina esiin muun muassa se, että asuinalueista tulee heterogeenisia. Monenlaisten ihmisten toivotaan siis muuttavan alueille. Keskustaan tulee myös vuokra-asuntoja. Rantojen pitämistä avoimina kaikille kaupunkilaisille pidettiin tärkeänä. Matti Höyssä (kok) muistutti siitä, että kun keskustan laajentumissuunta on nyt itään, täytyy pitää huolta myös kosken länsipuolen elinvoimasta. Osayleiskaavan ydinkohdat Keskustan strategisella osayleiskaavalla vahvistetaan Tampereen keskustan asemaa niin kaupunkiseudun, maakunnan kuin valtakunnanosankin keskuksena. Ydinkeskustalle esitetty laajenemissuunta on radan itäpuolelle Tullin alueelle. Toimitilarakentamista ohjataan rautatieaseman läheisyyteen. Uusia asuntoja keskustan alueelle rakennetaan 14 000-17 000 asukkaalle. Lukuun sisältyy Ranta-Tampellan alue. Sen lisäksi merkittäviä asuntorakentamisen alueita ovat Eteläpuisto, Amuri, Tammela, Koukkuniemi ja Kaupin sairaalan alue. Kaupunkiympäristön kehittämisen painopistealueita ovat Särkänniemen, Onkiniemen ja Mustanlahden alue, Ratinan suvannon alue sekä yliopiston kampusalue. Virkistys- ja viherverkossa tavoitellaan jatkuvuutta ja yhteinäisiä vyöhykkeitä ja reittejä Kaupin, Pyynikin ja Iidesjärven alueiden välillä. Näsijärven ja Pyhäjärven rannat pyritään saamaan yhä tiiviimmin osaksi keskustaa. Liikenteessä edistetään kestävää liikkumista ja keskustan saavutettavuutta. Tähän pyritään esimerkiksi parantamalla jalankulun olosuhteita, kehittämällä joukkoliikennettä, täydentämällä pyöräilyverkkoa, laajentamalla maanalaista pysäköintiä ja luomalla yhtenäinen pysäköintiverkosto. Keskustan länsiosan saavutettavuutta esitetään parannettavaksi rakentamalla Rantaväylän tunneliin liittyvä Näsinkallion maanalainen eritasoliittymä. Maanalainen eritasoliitymä parantaisi maanalaisen pysäköinnin saavutettavuutta myös Ratapihankadun kohdalla. Eritasoliittymien rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä päätetään kuitenkin aikanaan erikseen.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet