Pakollisesta talvirenkaiden käytöstä saatetaan luopua

Uusi tieliikennelaki sallisi talvella kesärenkaat, jos keli ja sää mahdollistavat niillä ajamisen turvallisesti. Vastuu oikeasta rengastuksesta säilyisi kuljettajalla. Kari Pitkänen Talvirengasmääräykset ovat muuttumassa rajusti, jos valmisteltavana oleva uusi tieliikennelaki tulee voimaan. Virkamiesvalmistelussa on luonnosteltu pykäläehdotus, jolla luovuttaisiin ehdottomasta talvirenkaiden käyttöpakosta joulu-helmikuun välisenä aikana. Jatkossa talvirenkaita olisi käytettävä, jos keli tai sää niitä edellyttävät. Ääritapauksissa talvikuukausina saisi siis ajaa vaikka kesärenkailla, mikäli tiet eivät ole jäiset tai lumiset. Talvirenkaiden käyttöaikavelvoite kuitenkin pitenisi kahdella kuukaudella. Henkilö- ja pakettiautoille, moottoripyörille ja perävaunuille vaadittaisiin talvirenkaat tarvittaessa aina marraskuun alusta maaliskuun loppuun saakka. Talvirengaspakon väljentämiselle on löytynyt virkamiestyöryhmässä monta perustetta: ilmastonmuutos ja leudot talvet, teiden kulumisen ja liikennepäästöjen vähentäminen, normien purkaminen sekä Ruotsin hyvät kokemukset vastaavasta käytännöstä. Tarkoitus ei kuitenkaan ole lailla kieltää Suomessa talvirenkaiden käyttämistä, ei edes nastarenkaita. - Esitys on työryhmän luonnos, ja poliittinen päätös asian etenemisestä tehdään myöhemmin, kertoo uutta tieliikennelakia valmistelevan työryhmän puheenjohtaja, liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenne- ja viestintäministeriöstä. - Talvirenkaat laitetaan usein alle ennen joulukuun pakkoa. Siksi meillä on vahva luottamus suomalaisten kykyyn ja taitoon tehdä järkeviä rengasvalintoja ja päättää renkaiden vaihtoajoista. Suomessa käytettävien talvirenkaiden teknisistä vaatimuksista vastaisi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Turvallisuusvaikutukset ovat yksi niistä tekijöistä, jotka otetaan huomioon tehtäessä lopullisia päätöksiä talvirengasmääräysten muuttamisesta. - Suomi on pitkä maa. Täällä ei käytännössä ole mahdollista ajaa kesärenkailla vuoden ympäri. Vastuu renkaista sekä niiden kunnosta ja soveltumisesta keliin säilyy edelleen kuljettajalla, kuten koko ajoneuvon muusta teknisestä kunnostakin, Kiiski korostaa. - Lainsäätäjällä on kyky reagoida tilanteisiin, jos muutos epäonnistuu. Osa autoilijoista rikkoo renkaita koskevia turvamääräyksiä jo nyt esimerkiksi ajamalla kaiken kulutuspintansa ja sitä kautta pito-ominaisuutensa menettäneillä kumeilla. Jotkut ajavat laista piittaamatta kesärenkailla läpi talven. Lakimuutoksessa renkaan kulutuspintaa koskeva määräys säilyy ennallaan. Pääurilta vaaditaan jatkossakin vähintään kolmen millimetrin urasyvyyttä. Käytännössä tällainen talvirengas on jo liian kulunut vaativaan käyttöön. Talvirenkaat tulevat rekankin alle Kari Pitkänen Liikennelakityöryhmä haluaa väljentää yksityisautoilijan talvirengasmääräyksiä, mutta on toisaalta kiristämässä niitä ammattiliikenteessä. Esityksen mukaan kuorma- ja linja-autoilta sekä yli 60 kilometrin nopeudella ajavilta traktoreilta edellytettäisiin talvirenkaita vetävillä akseleilla. Talvirenkaita olisi käytettävä vetoakseleilla joulukuusta maaliskuuhun eli neljän kuukauden ajan, milloin keli tai sää sitä edellyttää. Isojen ajoneuvojen talvirenkailta edellytetään vähintään viisi milliä syviä pääuria kulutuspinnassa. Raskaan kaluston muiden akseleiden rengasmääräykset ovat vielä pohdittavina, joten sekarengastuksen jatkon salliminenkin on mahdollinen ratkaisu. Talvirengasvelvoitteen ulkopuolelle ovat esityksessä jäämässä edelleen muun muassa museoajoneuvoille järjestetyt ajotapahtumat sekä kaikkien autojen ja perävaunujen tilapäiset, enintään 20 kilometrin pituiset siirtoajot, jotka liittyvät esimerkiksi autojen myyntiin tai maahantuontiin. Talvirengaspakon poistaminen ei innosta autoilijoita Juha Lehtinen Aamulehti Pirkkalan Motonetin pihalle kurvanneet Ari-Pekka ja Pentti Vainio eivät halua talvirengaspakon poistuvan. - Jonkinlainen pakko pitää olla, että kaikki autoilijat joutuvat hankkimaan talvirenkaat. Teillä liikkuu monen sorttista väkeä. Ari-Pekka Vainio miettii, että talvirengaspakko voisi alkaa esimerkiksi vasta tammikuun alusta. Nastarenkaita tiistaina ostanut Kalervo Tero pitää hyvänä ideana, että jokainen voisi vaihtaa talvirenkaat oman aikataulunsa mukaan. Jonkinlainen pakko pitää olla, etteivät ihmiset lähde ajamaan huonoilla renkailla. Rengasliike Askosaari Oy:n myyjän Janne Lätäkönmäen mielestä uusi suunnitelma ei tunnu hyvältä. - Ehkä suurin osa autoilijoista hoitaisi asian hyvin ilman pakkoa, mutta jos promille heistä ei hoida niin se näkyy kyllä heti onnettomuustilanteista. Kyseessä ei ole vain oma vaan toisten turvallisuus. Lätäkönmäki kehottaa kokeilemaan, millaista on ajaa kesärenkailla jääradalla. - On todella vaarallista. Valtaosa suomalaisista hankkii nastarenkaat. - Jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla, tiet olisivat talvella peiliä, Lätäkönmäki sanoo.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet