Pukumiehen Rolls Royce: Taitettava runko ja kaksi pyörää

Se on tummanvihreä, siinä istutaan nahkapallilla, se kootaan käsityönä Englannissa ja räätälöidään jokaiselle ostajalle erikseen. Ei, se ei ole Jaguar vaan Brompton-taittopyörä. Heti ei tule mieleen tuotetta, jonka jokaisen komponentin ja kokoamisliikkeen tarkoituksenmukaisuutta olisi mietitty yhtä tarkasti. Sellaista ei ehkä löydykään. Bromptonin keksijä Andrew Ritchie aloitti työn jo 1960-luvun lopulla ja valmisti ensimmäiset prototyypit makuuhuoneessaan 1970-luvun puolivälissä. Jatko on osa brittiläistä teollisuushistoriaa. ? Bromptonit valmistetaan ja kootaan alusta loppuun omalla tehtaalla Lontoossa. Tätä tuotetta ei viedä Kiinaan, koska laatu on ensiarvoista. Jokainen pyörä valmistetaan tilauksesta suoraan asiakkaalle, ?just for you?, taittopyöriin hurahtanut professori Jorma Mäntynen Tampereen teknillisestä yliopistosta esittelee. Liituraita ei likaannu Taittopyörät sopivat tietenkin kenelle tahansa, mutta eurooppalaisittain Mäntynen on varsinainen Bromptonin tyyppikäyttäjä: keskiluokkainen, akateeminen ja hyvässä asemassa ? eikä pelkää ajaa vaikka puku ja kravatti päällä. Lontoossa Bromptoneilla kurvailevat juuri valkokaulustyöläiset, kuten pörssimeklarit ja lakimiehet. Belgian Gentissä Mäntynen yhytti vastaavaa väkeä rautatieasemalta aamukahdeksalta, kun taittopyöriä purettiin junasta. ? Pyörät saa kuljettaa ilmaiseksi mukanaan junassa. Asemalla ne taitetaan auki, ja loppukilometrit poljetaan töihin. Kätevyys onkin taittopyörän salaisuus. Pyörä kulkee mukana missä vain, ja sitä voi säilyttää varkailta ja säältä turvassa vaikka oman työpöydän alla. Bromptonit painavat vain 9?12,5 kiloa. Taittomekanismi on suunniteltu niin, ettei liituraita likaannu. Tarvittaessa pyörälle saa kuljetuslaukun. Oulu käy esimerkiksi Henkilökohtaisen Bromptoninsa lisäksi Mäntysellä on kokemusta myös puolet halvemmista Dahon-taittopyöristä. Teknillisen yliopiston liikennelaboratorio on käyttänyt niitä tutkimusvälineinä Pykälä-hankkeessa. Sen tarkoitus on nostaa kävelyn ja pyöräilyn liikenneosuutta Suomessa. ? Olemme inventoineet kahdeksan suomalaisen kaupungin pyörätieverkot Dahoneilla ajaen. Ulkomaisena vertailukohteena on esimerkiksi Kööpenhamina, jossa näin Bromptoninkin ensi kertaa paketissa. Mäntynen ihailee tanskalaisten välitöntä suhtautumista pyöräilyyn. Pyörät ovat usein vanhoja rimpuloita, mutta niillä ajetaan aina ja joka paikassa. ? Suomessa Oulu on ylivertainen pyöräilykaupunki. Porikin on hoitanut verkostonsa hyvin. Muissa on paljon korjaamista. Luo itse pyöräsi Bromptonin teräsrunkoiset, 3-vaihteiset vakiomallit maksavat Suomessa 995 euroa.Omavalintaisen pyörän lähtökohta on yksinopeuksinen M-, P- tai S-malli (850 euroa).Pyörän saa 1-, 2-,3- tai 6-vaihteisena (20?180 euroa).Pyörää voi tuunata satulaputkilla, satuloilla, valoilla, renkailla, laukuilla ja polkimilla.Eri ulkovärejä on 15, yli 80-kiloiselle suositellaan jäykempää jousitusta (ei lisähintaa).Eniten ostohintaa nostaa osin titaanista tehty erikoiskevyt runko (590?680 euroa).Kallein yksittäinen lisävaruste on nahkainen Attasea-laukkusarja (460 euroa).Edullisia taittopyörämerkkejä ovat esimerkiksi Dahon, Gepida ja Talamex. Michelin on esitellyt kokoon taitettavan sähköavusteisen polkupyörän. Lisätietoa bromptonin ja Effektan verkkosivuilla.


← Arkistoon

Tämä juttu on vanhan sivustomme juttu. Se saattaa olla puutteellinen sisällöltään. Pahoittelemme. Tutustu uusimpiin juttuihimme etusivulla

Pääaiheet