Tutkijat laittoivat testihenkilöt naukkailemaan vodkaa – Tämä saatiin selville
Muutama kulaus kirkasta viinaa voi kasvattaa luovuutta. Alkoholi heikentää henkilön keskittymistä, jolloin hänen on helpompi keksiä yhteyksiä toisiinsa etäisesti liittyvien asioiden välillä. Tämä selvisi yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa.
Tutkimukseen osallistui miehiä, joista osalle juotettiin vodkadrinkkejä, jotta veren alkoholipitoisuus nousi noin 0,75 promilleen. Osa miehistä ei saanut mitään syötävää tai juotavaa.
Humaltuneet ratkaisivat annetuista 15 sana-assosiaatiotehtävistä keskimäärin yhdeksän. Aikaa oikean ratkaisun keksimiseen he käyttivät keskimäärin 11,5 sekuntia. Selvin päin olleet onnistuivat kuudessa tehtävässä ja aikaa kului 15,2 sekuntia.
Ennen vodkatestiä kumpikin ryhmä suoriutui vastaavista tehtävistä keskenään samantasoisesti.
Tutkimus tehtiin Illinoisin yliopistossa ja se julkaistiin Consciousness and Cognition -lehdessä. Tutkimuksesta uutisoi tiedelehti Science News.







"ihme kun EU ei oo kieltänyt alkoholia kun se on myrkkyä"
Samanlaista myrkkyä on maitokin.
Ilmoita asiaton kommentti