Tutkimus paljastaa: Pohjoismainen ruokavalio yhtä hyvä kuin välimerellinen
Pohjoismaisista aineksista koottu terveellinen ruokavalio parantaa muun muassa kolesteroliarvoja ja pienentää sepelvaltimotaudin riskiä, selviää juuri julkaistusta tutkimuksesta.
Tunnetuin ruokavaliokokonaisuus on Välimeren ruokavalio, jonka terveysvaikutuksia on tutkittu eniten. Neljän pohjoismaan yhteistutkimus kertoo oman lähiruokamme muistuttavan välimerellistä ruokavaliota.
Välimeren ruokavalio perustuu kalaan, kasviöljyyn, kasviksiin, meijerituotteisiin ja viljaan. Alkoholia nautitaan kohtuullisesti ja lähinnä punaviininä. Sepelvaltimotautia pidetään harvinaisena Välimeren ruokavaliota noudattavilla.
Tutkimus on julkaistu Journal of Internal Medicinen verkkosivuilla.









Kyllä se välimerellinen ruokavalio on ilman muuta parempi kuin se meidän vastaavamme.
Se tärkein ja oleellisin etu siellä on se, että he siellä sen syövät, mutta me täällä sen heidän ateriansa maksamme!!
Ilmoita asiaton kommentti