Tämä arkinen ruoka voi torjua diabetesta
Syö juustoa, se kasvattaa luustoa, sanoo vanha sananlasku. Juuston sisältämä kalsium on tärkeää luustolle.
Juusto näyttäisi olevan tehokasta myös diabeteksen ehkäisyn kannalta, kertoo amerikkalainen American Journal of Clinical Nutrition -tiedejulkaisu. Kahdeksassa maassa teetetty tutkimus kertoo, että juuston säännöllinen syöminen voi laskea diabetesriskiä jopa 12 prosenttia.
Vaikutus perustuu juuston rasvahappoihin, jotka ehkäisevät diabetesta.
Heinäkuussa julkaistun tutkimuksen mukaan muilla meijerituotteilla, kuten maidolla tai voillam ei ole samaa vaikutusta. Juuston ohella kuitenkin myös jogurtilla saattaa olla myönteisiä vaikutuksia taudin ehkäisemisessä.
SS: Professori ei tyrmää
Savon Sanomien haastattelema kuopiolainen sisätautien professori Leo Niskanen ei tyrmää tutkimustulosta
– Ei tulosta voi Suomessakaan vähätellä, vaikka Pohjoismaista olivat mukana vain Tanska ja Ruotsi. Pitää selvitellä lisää. Ylipäätään lienee syytä miettiä meijerituotteiden asemaa ruokavaliossa, Niskanen sanoo Savon Sanomissa.
Linkki: Savon Sanomien uutinen >>>









Kaneli.
Ilmoita asiaton kommentti