Nainen, juo maitoa
Ikääntyvän naisen kannattaa juoda maitoa muutenkin kuin luuston vuoksi, kehottaa Maito ja terveys ry.
Vähärasvaiset maitovalmisteet tuovat ruokavalioon muutakin kuin kalsiumia ja D-vitamiinia. Useiden väestötutkimusten mukaan ne näyttäisivät vähentävän myös riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.
Mekanismia ei tiedetä, mutta viime vuonna julkaistu amerikkalaistutkimus tukee aikaisempia tuloksia, joiden mukaan vähärasvaisten maitovalmisteiden käyttömäärä on kääntäen verrannollinen yli 50-vuotiaiden naisten diabetesriskiin. Seuranta kesti kahdeksan vuotta.
Diabetesriski oli suurin naisilla, jotka käyttivät vähärasvaisia maitovalmisteita alle 2 dl päivässä. Vähärasvaisten maitovalmisteiden käytöstä hyötyivät etenkin naiset, joiden kehon painoindeksi oli yli 35 kg/m2.
Myös jogurtin käyttö pienensi diabetesriskiä. Riski oli pienin naisilla, jotka söivät jogurttia vähintään kaksi kertaa viikossa.
Vielä ei tiedetä, miksi vähärasvaiset maitovalmisteet ja jogurtti vähentävät riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.









Tää on todellakin mainos
Ilmoita asiaton kommentti