Iso osa aikuisista saa yhä D-vitamiinia vähemmän kuin suositellaan
STT
Iso osa suomalaisista aikuisista saa yhä D-vitamiinia vähemmän kuin suositellaan. Asiantuntija arvioi, että ainakin joka neljännellä naisella ja joka seitsemännellä miehellä D-vitamiinin syönti jää suositusten alapuolelle.
Riskiryhmässä ovat ainakin 20–40-vuotiaat naiset, jotka juovat ruoan kanssa maidon sijasta vettä eivätkä saa mistään korvaavaa annosta vitamiinia.
– Luun mineraalitiheys on vähän huonompi, jos D-vitamiinia ei saa riittävästi. Silloin voi olla riski, että luut ovat huonommat ja vanhemmalla iällä huononevat vielä entisestään, jolloin osteoporoosi iskee helpommin, muistuttaa professori, ravitsemustutkija Christel Lamberg-Allardt Helsingin yliopistosta.
Lamberg-Allardtin mukaan D-vitamiinin saanti on kuitenkin selvästi parantunut sen jälkeen, kun esimerkiksi maitovalmisteita alettiin vitaminoida.
Aikuisten pitäisi nykysuositusten mukaan saada D-vitamiinia 7,5 mikrogrammaa päivässä. Lamberg-Allardtin mielestä 20–40-vuotiaat naiset voivat huoletta syödä D-vitamiinia hieman tätä enemmän.
– 10 mikrogrammaa ei missään nimessä ole vaarallista, vaan todennäköisesti hyödyllistä.









Ketä uskoa,lääkärit ja monet tutkijat ovat eri mieltä,D-vitamiinin käyttörajoituksista. 28.2.2012 Lk. 22:14
Ilmoita asiaton kommentti